عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس: ریاضیات به تعبیری، زبان خداوند و علم است

بهارستان(پانا) - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در افتتاحیه جشنواره دوستی با ریاضی مدرسه اندیشه مدیریت آموزش و پرورش ناحیه دو بهارستان اذعان کرد: ریاضیات زمانی برای دیدن طبیعت بود ولی امروزه برای دیدن آینده و نامکشوف هاست.

کد مطلب: ۹۱۱۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس:  ریاضیات به تعبیری، زبان خداوند و علم است

پروفسور مسعود امینی ضمن تشبیه زندگی به ریاضیات و بیان مثالی از چند دانشمند افزود: ما انسان‌ها اعم از اقشار مختلف جامعه درگیر یک معزل شتاب آلود شده ایم و کمتر کسی سعی میکند که قبل از شروع به حل مسئله، آن مسئله را بفهمد و میخواهند سریع همه چیز را تحلیل و حل کنند.

او ادامه داد: الان اگر در تاکسی بشینیم، می‌بینیم که آدم‌ها دارند همه چیزرا تحلیل می کنند در صورتی که هنوز صورتش مشخص نیست و این ضعف بزرگی است که باید در رفتارمان تصحیح شود.

او با بیان مثال‌هایی از ریاضیات اظهار کرد: باید به همه چیز ساده نگریست و نباید به دنبال چیز های پیچیده باشیم و همیشه کند و کاوی در کلمات میتواند شما را روشن تر بکند و خیلی‌ها به کند و کاوی در کلمات توجهی نمی کنند.

پروفسور امینی با بررسی ریشه کلمه ریاضی اذعان کرد: ریاضیات یک نوع ریاضت است، ریاضت اینکه خود را ملتزم به این بدانیم که من هیچ غلطی را از هیچ کسی نمی پذیرم، هیچ ناراستی را من تایید نمی کنم، هیچ ناپاکی را من لمس نمی کنم و ریاضیات هنر نگاه کردن به پاکی و درستی و به ما وسیله ای می دهد که بتوانیم پاکی را از ناپاکی تشخیص دهیم و اگر پاکی و ناپاکی را تشخیص بدهید، شما اهل ریاضت و ریاضیات هستید.

او با یاد کردن از مریم میرزاخانی(زن نخبه ایرانی در بحث ریاضیات) و تعریف خاطره ای از او بیان کرد: تمام فکر میرزاخانی این بود که بتواند از طریق ریاضیات، چگونه پاک بودن را به انسان‌ها بفهماند که نه تنها ما ایرانیان بلکه تمام جهان این پیام را از او دریافت کردند .

امینی در افتتاحیه جشنواره دوستی با ریاضی تاکید کرد: ریاضیات، مطلق است و به تعبیری زبان خداوند و علم است و بدانید که با یکجا نشستن و زندانی کردن خود در یک جای محدود هیچکس ریاضی دان نمی شود.

او افزود: ریاضیات زمانی برای دیدن طبیعت بود ولی امروزه حداقل برای دیدن آینده و نادیده‌ها، ناشنیده‌ها و نامکشوف‌هاست همانطور که خیلی از ذرات بنیادی که الان کشف شده قبلا توسط ریاضیات گفته شده بود.

او ضمن مثال زدن چند اصل و فرمول در ریاضیات و بیان اینکه «در کل هیچ کس نمی داند که ریاضیات چیست» گفت: چیزی که خیلی حائز اهمیت است این است که چه نداشته ای را میتوانم آرزو کنم که دیگر حسرتی نداشته باشم.

او ادامه داد: «آیا بهترین شغل، شهرت و غیره میتواند برایم آرامش و سکون بیاورد که قطعا چنین نیست زیرا همیشه داشته ای بالاتر وجود دارد زیرا ریاضیات آموخته است که چه چیزهایی متناهی و چه چیزهایی نامتناهی اند و این هیچ ربطی به دین و مذهب ندارد.

پروفسور مسعود امینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: «ریاضیات به من آموخت: ۱- نامتناهی، نامعین، ناقید و چیزی که به کف نمی آید همیشه وجود دارد 2- من به کف ریاضیات و خواسته هایم میام اگر اون به کف من نمیاد و این ریاضیات است که مارا تسخیر میکند اگر که ما به سراغش نرویم».

او درباره طرح و ابتکار مدرسه اندیشه مدیریت آموزش و پرورش ناحیه دو بهارستان که برای ششمین سال این جشنواره را برگزار کرده ، اظهار کرد: این مدرسه با توجه به سختی ها و دشواری‌هایی که برایش داشته است، یک اقدام ابتکاری و خوبی داشته است و اصلا همین دورهمی‌ها بسیار ارزش دارد حتی اگر هیچ کاری در آن انجام نشود و دانش آموزان به امید احتیاج دارند.

او درباره دانش آموزان اجرا کننده و بازدید کننده اذعان کرد: همه دانش آموزان خوب بودند ولی درکل این نسل جدید همه بازیگوش و کم حوصله هستند و نمیتوانند کتاب‌های طولانی را بخوانند و این مشکل آنها نیست بلکه مشکل از ماست.

/خبرنگار: محمدعلی دهقانی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار