معاون وزارت آموزش‌وپرورش:

آزمون‌های پیشرفت تحصیلی نتیجه‌ای جز حافظه‌پروری ندارد

آمل (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان این که تأکید صرف بر مسئله کنکور به بیراهه رفتن است، تأکید کرد که برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی نتیجه‌ای جز حافظه‌پروری ندارد.

کد مطلب: ۹۱۱۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
آزمون‌های پیشرفت تحصیلی نتیجه‌ای جز حافظه‌پروری ندارد

رضوان حکیم‌زاده در آیین افتتاحیه نمایشگاه یادگیری (learning fair) نمایشگاه به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات دانش آموزان مدارس ابتدایی که در محل نمایشگاه دائمی شهرستان آمل برگزار شد، این نمایشگاه را حاصل ماه‌ها تلاش بی‌وقفه برشمرد که در کلاس‌های سراسر کشور اتفاق افتاده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا سیستم آموزش و پرورش کشور نیازمند تغییر و تحول جدی است گفت: «یکی از مهمترین ضرورت های تحول، دگرگونی در نگرش‌ها است.»

او ضمن تأکید بر تحکیم زیرساخت های نظام آموزشی کشور گفت: «آموزش ابتدایی به مثابه پایه‌های یک ساختمان است. بسیاری از افراد که به عنوان حقوقدان، مهندسو ... در جامعه ظاهر می‌شود به کلی یادشان می‌رود که پایه های دانش فعلی‌شان را چه کسی ساخته است.»

حکیم‌زاده در توضیح این که تأکید صرف بر مسئله کنکور بی راهه رفتن است گفت: «برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی نتیجه‌ای جز حافظه‌پروری ندارد.»

او اولین اصل ضرورت تغییر و تحول اصل مسئله «تربیت» برشمرد: « اگر تربیت اصل باشد پس ما به روش‌هایی نیازمندیم که دانش‌آموزان را تکریم کند. اگر ما روش‌هایی همچون برچسب زدن، ایجاد فضای رقابتی تبعیض و .... که در تعارض با تکریم دانش آموزان باشد را به کار بگیریم در واقع، تکریم دانش آموزان را نادیده گرفته‌ایم که این أمر در نهایت عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، نقش مؤثر مدارس به ویژه معلمان را در روند تربیت دانش‌آموزان به ویژه کودکان پیش‌دبستانی و دبستان مهم و اساسی برشمرد و اضافه کرد: «ما سالیان سال است که کودک را در محیطی بسته محصور کرده‌ایم که این عمل نادرست موجب می‌شود هم یادگیری صورت نگیرد هم کودک لذت کافی را نبرد. تعلیم و تربیت باید مطابق با اقتضائات کودک باشد.»

حکیم زاده در ادامه ضمن اشاره به ابعاد مدرسه اعم از فیزیکی، علمی_ آموزشی، تعاملی _اجتماعی، روانی _ حرکتی و نیز برجسته ساختن نقش رسانه در رویه تربیت کودک این نکات را نیز متذکر شد: «امروزه رسانه در تنوع و تعدد خود یک رقیب جدی برای خانواده به شمار می‌رود ؛چرا که دانش‌آموزان با حجم عظیمی از اطلاعاتی مواجه هستند که روزانه از رسانه‌ها دریافت می‌کنند.»

او راهکار کاهش شدت و پیشگیری از این معضل چنین اعلام کرد: «مدارس باید همگام با خانواده یک جو روانی مطلوب و سالم ایجاد کند، چرا که رسانه نمی‌تواند تزریق محبت و عاطفه را محقق سازد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار