مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در گفت و گو با پانا:

نقش آموزش و پرورش در اصلاح فرآیند مصرف آب در جامعه پر رنگ است

ارومیه (پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: آموزش و پرورش نقش مهمی در آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی در خصوص استفاده بهینه از منابع و صرفه جویی در مصرف آب دارد.

کد مطلب: ۹۰۷۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
نقش آموزش و پرورش در اصلاح فرآیند مصرف آب در جامعه پر رنگ  است

ابراهیم محمدی در گفت و گو با خبرگزاری پانا به نقش آموزش و پرورش و معلمان در آگاه سازی جامعه اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه مادر در هر خانه ای یک نماینده دارد وبا توجه به نفوذ کلام و جایگاه معلمان در بین دانش آموزان و مردم، معلمان می توانند نقش مهمی در آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی در خصوص استفاده بهینه از منابع و صرفه جویی در مصرف آب داشته باشند.

محمدی در رابطه با وضعیت موجود مصرف آب در کشور و استان گفت: مصرف نادرست آب در بخش مسکونی و کشاورزی بسیار نگران کننده می باشد و مطابق آمار موجود در خود استان آذربایجان غربی نیز مردم بیش از از حد استاندارد آب مصرف می کنند که نتیجه این مصرف نادرست کم شدن منابع آبی و بحران کم آبی دریاچه را پدید آورده است.

وی با تأکید بر ایجاد بستر لازم برای تلاش قشر فرهنگی در جهت رفع مشکلات موجود حوزه مصرف آب گفت: برداشت بیش از حد مجاز از منابع تجدید پذیر حوزه دریاچه ارومیه ، توسعه نامتوازن بخش کشاورزی و تغییرات اقلیمی و استمرار خشکسالی در سنوات گذشته از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است، لذا باید فضای لازم برای تلاش معلمان و جامعه آموزش و پرورش برای تحقق فرهنگ سازی در بین قشر دانش آموزان ایجاد شود.

محمدی ادامه داد : در همین راستا آموزش و ظرفیت سازی جهت استفاده از پتانسیل های دانش آموزی برای احیای دریاچه ارومیه یکی از شاخص ترین برنامه های آموزشی برای احیای دریاچه ارومیه و نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی در سنین پایه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی با تشریح جزییات عملکردی این نهاد در موضوع فرهنگ سازی مصرف آب گفت: سازمان دانش آموزی به نمایندگی از مجموعه آموزش و پرورش امر فرهنگ سازی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را بر عهده دارد و همکاری های خوبی را با ستاد احیای دریاچه ارومیه، دانشگاه ارومیه و جهاد دانشگاهی و سایر مجموعه های ذی ربط محقق ساخته است.

محمدی در این خصوص ادامه داد: ایجاد تشکل و شبکه دانش آموزی 30 هزار نفری " همیاران آب" در مدارس حوضه آبریز با محوریت مدارس روستایی و تشریح مطالب مورد تأیید آموزش و پرورش، دانشگاه ارومیه و ستاد احیای دریاچه ارومیه برای این دانش آموزان توسط اساتید مجرب و منتخب آموزش و پرورش، شاخص ترین برنامه این مجموعه محسوب می شود.

وی افزود: جشنواره قصه ها و خاطرات ماندگار، رویداد دیجیتال ، جشنواره و نمایشگاه روزنامه دیواری و اردوهای علمی آموزشی با موضوع فرهنگ سازی مصرف آب از دیگر برنامه های اجرا شده طی سال تحصیلی اخیر می باشد.

محمدی با اشاره به تاکید اسلام بر اهمیت آب و همچنین قداســت آب در فرهنگ ایرانی، بر لزوم بهره گیری از آموزه های دینی و بازگشت به روش های قدیمی برای حفظ و حراست از منابع آبی تأکید کرده و گفت: برای عبور از مشکلات ناشی از کمبود آب ، باید مردم را متقاعد به تغییر الگوی مصرف کنیم و این باور را در جامعه نهادینه کنیم که کمبود آب، مشکل همگانی است.

وی ضمن استقبال از اجرای طرح های اجرایی در آموزش و پرورش با موضوعات فرهنگ سازی در سطح استان گفت : دستاوردهای حوزه فرهنگی در کل دنیا حاصل آموزشهایی است که در مدارس داده میشود و در صورت انجام صحیح آموزشها میتوان بسیاری از بحرانها و چالشها را با برنامه ریزی درست پشت سر گذاشت.

محمدی گفت: دانش آموزان به عنوان سفیران و همیاران آب در مدرسه و خانه نقش بسزایی در مصرف بهینه آب دارند و اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی در زمینه مفاهیم و روش های استفاده صحیح و بهینه از آب، از جمله رویکردهای اساسی پیرامون نهادینه سازی فرهنگ صحیح آب در بین دانش آموزان به شمار می رود. در این راستا باید در حفظ و نگهداری از منابع آبی از تمام ظرفیت ها استفاده کرد و با توجه به نقش موثر کودکان و نوجوانان در فرهنگ مصرف بهینه آب در جامعه، باید ترویج این فرهنگ را از دانش آموزان شروع کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار