راه‌اندازی گلخانه در استان فارس به نهضت تبدیل شود/ برنامه‌ریزی برای ایجاد 29 شهرک گلخانه‌ای در فارس

شیراز (پانا) - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه راه‌اندازی گلخانه در استان فارس باید به یک نهضت تبدیل شود.

کد مطلب: ۹۰۶۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی گلخانه در استان فارس به نهضت تبدیل شود/ برنامه‌ریزی برای ایجاد 29 شهرک گلخانه‌ای در فارس

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس در اولین نشست " ستاد ویژه گلخانه فارس" با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال رونق تولید توسط رهبر معظم انقلاب گفت: در سال جدید باید با تمام قوت امکانات و داشته‌های خود را در راستای تحقق این مهم گام برداریم تا شاهد ایجاد یک رونق مضاعف در تولید باشیم.

یدالله رحمانی ادامه داد: از سال 1396 تا سال 1404 توسعه گلخانه در سطح 48 هزار هکتار در کشور در دستور کار قرار گرفته که سهم استان فارس 7 هزار هکتار است و " ستاد ویژه گلخانه" با هدف مدیریت، تدوین برنامه‌ها، ایجاد مقدمات و بستر کار برای اجرا و در نهایت پایش و ارزیابی تشکیل شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ستاد مذکور در سطح استان هر دو هفته یکبار به صورت مستمر تشکیل جلسه می‌دهد، افزود: ساختار مشابه این ستاد در فرمانداری‌ها به صورت هفتگی با دستور کار جامع و مشترک تشکیل می‌شود.

رحمانی تصریح کرد: در روند صدور مجوزها باید تسریع و تسهیل ایجاد شود از این رو استعلام‌های مورد نیاز نظام مهندسی و بانک باید در کمتر از 5 روز پاسخ داده شود.

او افزود: برنامه توسعه 29 شهرک گلخانه‌ای در دستور کار این ستاد است که این شهرک‌ها باید در همه شهرستان‌ها در نقاطی که آب و زمین وجود دارد، مکان یابی شود، همچنین مراحل و روند اجرای کار در 21 روستای گلخانه‌ای مکان یابی شده، در این ستاد بررسی می‌شود.

رحمانی گفت: با توجه به این‌که طرح‌های زنجیره تولید تا سقف حدود 20 الی 30میلیارد تومان، در اولویت تامین منابع از محل اعتبارات توسعه روستایی قرار داده شده، با هماهنگی اداره کار فهرستی از این طرح‌ها جهت بررسی در این ستاد ارائه شود.

شناسایی و ترغیب تولیدکنندگان داخل استانی برای ساخت سازه‌های گلخانه‌ای، پیگیری ایجاد بسترهای قانونی جهت حمایت از متقاضیان احداث گلخانه همانند متقاضیان اجرای آبیاری تحت فشار و بازدید از گلخانه‌های جیرفت به عنوان شهر پیشرو در احداث گلخانه و از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

همچنین با توجه به این‌که برنامه توسعه گلخانه‌ها از برنامه‌های اولویت دار است و استعلام‌های مورد نیاز نظام مهندسی و بانک ساختار مشابه داشته و روند صدور مجوزها را باکندی مواجه می‌سازد از این رو در این نشست مقرر شد مکاتبه‌ای با امضای استاندار به وزیر جهاد کشاورزی ارسال شود تا استعلام‌ها حتی الامکان توسط یک ارگان، نظام مهندسی و یا بانک درخواست شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به این‎که یکی از استراتژی‌های اساسی استان فارس توسعه کشت گلخانه‎ها است و بر اساس مصوبه جلسه شورای کشاورزی استان، از این به بعد نشست‌ " ستاد ویژه گلخانه فارس" با حضور دستگاه‌های مربوطه و به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس برگزار می‌شود.

محمد مهدی قاسمی با اشاره به وضعیت منابع آب استان با توجه به خشکسالی‌ها، افزود: برداشت از منابع آب زیرزمینی صورت می‌گیرد که وضعیت رضایت بخشی نیست، از این رو به منظور افزایش بهره‌وری آب، کشت در محیط‌های کنترل شده و باغ‌ها تحت پوشش سایبان استراتژی کلان کشور است.

قاسمی تاکید کرد: متقاضیان احداث گلخانه با مشکلاتی از زمان صدور مجوز تا اجرا و بازاریابی مواجه هستند که " ستاد ویژه گلخانه فارس" با هدف کمک به رفع موانع مختلف توسعه گلخانه تشکیل شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار