سرعین؛ نگین گردشگری اردبیل

اردبیل (پانا) - آب و هوای این شهر کوهستانی همیشه مطبوع و خنک است و می‌توانید از سرمای صبح‌های زود لذت ببرید.

کد مطلب: ۹۰۵۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
سرعین؛ نگین گردشگری اردبیل

شهر سرعین کانون آب‌های گرم و معدنی ایران، یکی از شهرهای توریستی استان اردبیل است که به سبب وجود آب‌های گرم و شفابخش متعدد و جاذبه‌های گردشگری طبیعی فراوان شهرت جهانی دارد .

آب و هوای این شهر کوهستانی همیشه مطبوع و خنک است و می‌توانید از سرمای صبح‌های زود لذت ببرید. آری، درست حدس زده‌اید مقصد سفر ما نگین گردشگری ایران، سرعین است .

شهر سرعین کانون آب‌های گرم و معدنی ایران، یکی از شهرهای توریستی استان اردبیل است که به سبب وجود آب‌های گرم و شفابخش متعدد و جاذبه‌های گردشگری طبیعی فراوان شهرت جهانی دارد .

این شهر سیاحتی در 30 کیلومتری شهر اردبیل واقع شده و با دارا بودن ده‌ها چشمه آب‌گرم معدنی در زمینه توریسم درمانی رتبه نخست را در کشور دارا است .

شهر سرعین با دارا بودن آب‌گرم‌های معدنی هم‌چون آبدرمانی ایرانیان، آب درمانی گاومیش گلی، آب‌درمانی اترک، آب‌درمانی ائل سویی، آب‌درمانی یول سویی، آب‌درمانی دره‌سویی، آب‌گرم ژنرال، آب‌درمانی پهن‌لو، آب‌درمانی قهوه‌سویی، ساری‌سو، آب‌درمانی شفا، قره‌سو، بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در کشور را هم در خود جای داده است .

از جمله خواص آب‌تنی در آب‌های شفابخش سرعین می‌توان به درمان و بهبودی بیماری‌های پوستی، مفصلی و روماتیسمی اشاره کرد .

جاذبه‌های طبیعی و زیبای این شهر هر مسافر و ایرانگردی را ساعت‌ها محو تماشای خود می‌کند. از جمله این مکان‌های زیبا و دیدنی، روستای زیبای آلوارس است .

روستای کوهستانی آلوارس با بافت مسکونی متمرکز در دامنه کوه سبلان قرار یافته است. خانه‌های قدیمی با دیوارهای ضخیم، سقف چوبی و پوشش کاهگلی نشانگر سازگاری تناسب معماری خانه‌ها با اقلیم و طبیعت روستا می‌باشد. در ورودی حیاط بعضی از خانه‌ها، درختان بلند برافراشته‌ای به جای حصار کاشته شده و زیبایی‌های روستا را دو چندان کرده است .

روستای آلوارس با استقرار در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبز و جذاب، در شمار زیباترین روستاهای پیرامون کوهستان سبلان و ایران به شمار می‌رود. جریان آب و چشمه‌های فراوان هوای پاک، سرسبزی مراتع اطراف، هر بیننده‌ای را به شوق و تأمل وامی‌دارد. همچنین آب شدن یخ‌ها و برف‌های دامنه‌های سبلان در فصول بهار و تابستان پوشش گیاهی چشم‌نوازی را همراه گُل‌های ختمی، گون‌های انبوه و لاله‌های سرخ، شقایق‌ها و دیگر گل‌های وحشی پدید می‌آورد، که هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند .

استقرار روستای آلوارس در مسیر صعود به قله‌های فرعی و اصلی سبلان، همچنین برخورداری از شبی مناسب و برف فراوان در زمستان و بهار، شرایط احداث و استفاده از پیست اسکی در دامنه‌های مرتفع آلوارس را فراهم آورده است.

پیست اسکی آلوارس، بزرگترین پیست اسکی ایران در فاصله ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا قرار گرفته و به سبب بارندگی برف فراوان در طول پاییز و زمستان و به جهت دمای زیر صفر و دیر ذوب‌شدن برف‌ها حدود ۶ تا ۸ ماه از سال مورد استقبال گردشگران زیادی از سرتاسر ایران است و می تواند لحظات شاد و مفرحی را فراهم آورد .

روستای ویند کلخوران در چهار کیلومتری شهر توریستی سرعین قرار دارد. این روستا در کنار جاده اردبیل به نیر قرار دارد. روستای ویند کلخوران دارای آب و هوای بسیار خنک و معتدل است. در روستای ویند کلخوران جاذبه‌های مختلف تاریخی و دیدنی بسیاری وجود دارد .

مجموعه‌ی کم‌نظیری از خانه‌های سنگی در این روستا با قدمت هزاران سال وجود دارد . آثار باستانی مانند دهکده‌ی صخره‌ای و شگفت ‌انگیز، جاذبه‌ها و مناظر طبیعی در امتداد دره‌ی زیبای ورنیاب، گورستان‌هایی متشکل از سنگ قبرهایی دیدنی مربوط به دوره‌های گذشته قرار دارند که در مجموع، این مکان را به‌ صورت موزه‌ای تاریخی، هنری و طبیعی درآورده است. دره‌ی زیبای ورنیاب دره‌ای طولانی است که از دامنه‌ی تپه‌های روستای ورنیاب تا قسمت انتهای مزرعه‌های روستای ویند کلخوران ادامه دارد .

در ۲ کیلومتری شرق شهر سرعین روستای تاریخی به نام کنزق وجود دارد. دراین روستا دره‌های متعددی وجود دارد که نام معروف‌ترین آنها ساری دره (دره زرد) است. این دره دارای تعدادی چشمه طبیعی بوده و با درختان گلابی و گیاه گیلیدیک و آب روانی که از میان دره می‌گذرد، امروزه تفرجگاه خیلی از مسافران این منطقه شده است .

دربالا دست این دره تپه‌ای به نام (حسین تپه سی) وجود دارد که در آن غارهای متعددی است که این غارها مانند شهری در زیر کوه قرار گرفته‌اند .

از این غارها اشیاء تاریخی متعددی یافت شده که نشان‌گر قدمت تاریخی این تپه‌ها و آثار زندگی در دوره‌های بسیار دور می‌باشد. روستای تاریخی«کنزق» دارای غارهای تاریخی مربوط به دوره‌ اشکانیان است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است .

روستای ییلاقی بیله‌درق یا ویلادره در ارتفاع 1820 متر از سطح دریا و در فاصله 3 کیلومتری شمال سرعین قرار گرفته است. این دهکده ییلاقی با آب و هوای مطبوع، از جاذبه‌های گردشگری شهرستان سرعین می‌باشد که از مواهب طبیعی همچون آب‌های معدنی، دره‌ زیبا با درختان و چمن‌زارهای پر از گل و گیاه و کندوهای عسل برخوردار است .

در طول مسیر رودخانه بیله‌درق دو آبشار به فاصله 300 متر از یکدیگر و غارهای بزرگ و کوچکی نیز وجود دارند که دوستداران طبیعت را به خود جذب می‌کنند. در این روستا مراکز اقامتی، کافه و رستوران‌هایی جهت اقامت گردشگران وجود دارد. روستای بیله‌درق به این دلیل که در میان کوه و دره محصور شده است، به این نام خوانده می‌شود .

روستای ورگه سران در شمال سرعین و دامنه‌های کوه سبلان قرار گرفته، دارای مناظر طبیعی زیبا و دل‌انگیزی می‌باشد. از آن جمله در بند ورگه سران، که در دره و تنگه‌ای طبیعی و زیبا قرار گرفته، چشمه‌های زیادی معروف به قیرخ بولاخ (چهل چشمه) وجود دارد که آبشاری دیدنی در اثر برخورد آب چشمه‌ها با صخره‌ها در مسیر رود حاصل از آب چشمه‌ها، چشم‌اندازی زیبا به‌وجود آورده است. علاوه بر آن غارهای بزرگ و کوچک طبیعی در دامنه کوه‌ها و صخره‌ها به همراه چمن‌زارها و گل‌های وحشی رنگارنگ، محیطی بکر و دست نخورده، جذاب و دیدنی را به‌وجود آورده است .

سوغات و خوراکی‌های این دیار بسیار متعدد و خوشمزه می‌باشد و قرارگیری در دامنه کوه سبلان سبب شده است که سوغات سرعین بسیار ناب و خاص باشد. از جمله غذاهای محلی سرعین می‌توان به نان محلی، آش دوغ، کباب گوسفندی محلی و عسل سبلان اشاره کرد .

سرعین را با عسل و عسل را با سبلان چنان پیوندی است که این سه نام یک‌جا و به یک نشان به برندی جهانی تبدیل شده است .

این دیار صنایع دستی متنوع و بسیار زیبا و ارزشمندی را داراست که می‌تواند یادگاری خوب برای خود و دوستان‌تان از این سفر خاطره انگیز باشد .

از جمله این صنایع دستی می‌توان به جاجیم، نمد، جوراب پشمی و مصنوعات چرمی اشاره کرد که به دست توانگر هنرمندان این شهر خلق شده است .

گوشه گوشه این کشور پهناور پر است از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان که می‌تواند مقصد خوبی برای سفر و سیاحت باشد اما اگر می‌خواهید خاطره‌ای تکرارنشدنی از یک سفر چند روزه به‌خصوص در فصل بهار و تابستان داشته باشید پیشنهاد ما برای شما، نگین گردشگری ایران شهر چشمه‌های بهشتی سرعین است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار