رهبر گروه شاهو: ناگفته‌های خونین‌شهر در رپرتوار جدید ارکستر بزرگ سازهای ایرانی

قهرمانان جنگ نباید سیاسی شوند

تهران (پانا) –- رهبر گروه شاهو از تولید و ضبط رپرتوار جدید این گروه با موضوع روایت ناگفته‌های جنگ 8 ساله خبر داد و از جزئیات ضبط و اجرای زنده این پروژه گفت.

کد مطلب: ۹۰۲۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
رهبر گروه شاهو: ناگفته‌های خونین‌شهر در رپرتوار جدید ارکستر بزرگ سازهای ایرانی

حامد صقیری آهنگساز و رهبر گروه بزرگ «سازهای ایرانی شاهو» در گفت‌گو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره تازه‌ترین اثر این ارکستر گفت: این اثر مجموعه روایی از برخی ناگفته‌های جنگ هشت ساله ایران است.

وی افزود: نزدیک به دو سال است که روی این مجموعه چهل و چند دقیقه‌ای کار می‌کنیم . این اثر، روایتِ بخشی از تاریخِ جنگ تحمیلی در خرمشهر است که بر اساس تاویل‌ها و برداشت‌های شخصی من از گفت , گوهای مفصل و مکررم با جناب ناخدا یکم تکاور «هوشنگ صمدی» فرمانده تکاوران دریایی ارتش در جنگ تحمیلی، نوشته و تنظیم شده است.

قهرمان‌های جنگ نباید سیاسی شوند
رهبر ارکستر بزرگ ایرانی شاهو درباره روایت این گروه از جنگ 8 ساله گفت: در جنگ 8 ساله اتفاقاتی افتاد که هرگز حرفی از آنها به میان نیامد، یا کمتر به آنها پرداخته شد و بعضاً دستخوش تحریف واقع شد. به نظر من جنگ و قهرمان‌های جنگ نباید سیاسی شوند بلکه همواره باید به عنوان قهرمانان ملی معرفی شوند؛ اما در کشور ما، سیاسیون در هر جناحی، تنها افراد مورد نظر خود را دست‌چین کردند و حتی از همان آدم‌ها هم مواردی که می‌خواستند را مطرح کردند. یعنی کسانی که با سلیقه آنها جور نبودند اصلا مطرح نشدند.

وی ادامه داد: حضوری که در جنگ کمرنگ نشان داده شد نقش ارتش، خصوصا در خرمشهر، حضوری تمام قد که بار سنگین دفاع را بر دوش داشت. هرجا صحبت از خرمشهر بود فقط بعضی نام های مشخص و تکراری به گوش می خورد و مقاومت خرمشهر فقط مقاومتی مردمی، بدون حضور ارتش و نیروی رسمی نظامی کشور معرفی می شد، حال آنکه تکاوران دریایی ارتش بودند که مقاومت خرمشهر را سازماندهی کردند و به مردم آموزش دادند. به گفته مدافعین مردمی داوطلب، دلگرمی شان به «کلاه سبزها» بود و پشتشان به آنها گرم...
در ماجرای خلق عرب و گروگان گرفته شدن فرمانده وقت سپاه خرمشهر و افرادش توسط مزدوران بعثی در سال ۱۳۵۸، تکاوران دریایی ارتش که از پایگاه بوشهر به آنجا اعزام شده بودند غائله را ختم کردند و تومار گروهک خلق عرب را در هم پیچیدند.
روایت ما شرح دلاوری این مردان است.

صقیری درباره ضبط این مجموعه گفت: رپرتوار به صورت تصویری در فضاهای مرتبط با موضوع ضبط خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: این روزها مشغول تمرین های پایانی و پیش تولید کار هستیم.

رهبر ارکستر شاهو درباره اجرای زنده این رپرتوار گفت: این اثر در تالار وحدت تهران به صحنه می‌رود. البته من تمایل داشتم اجرا در 31 شهریور سالگرد آغاز جنگ تحمیلی باشد ولی با توجه به همزمانی با ماه محرم، دفتر موسیقی اجازه اجرا صادر نکرد.

وی افزود: من حتی برای دفتر موسیقی توضیح دادم که این یک کار دفاع مقدسی و مرتبط است ولی اعلام کردند که امکان‌پذیر نیست و در ایام محرم فقط به کارهای صرفا عاشورایی مجوز می‌دهند.

این آهنگساز درباره تاریخ 3 خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر برای اجرای کنسرت گفت: آن روز هم در ماه رمضان و ایام ضربت خوردن امام علی (ع) قرار گرفته است.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار