ماهی که «وطن»آزاد شد

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در تیر ۹۷ را مرور کنید

تهران (پانا) - آزادی وطن نوروزی از محیط‌بانان استان فارس پس از چهارسال از زندان یکی از اتفاقات شیرینی بود که در تیرماه سال 97 رخ داد.

کد مطلب: ۹۰۲۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
ماهی که «وطن»آزاد شد

تیرماه 97 را می‌توان یکی از ماه‌های آرام در نیمه نخست سال 97 دانست. در این ماه نیز تعداد زیادی از اخبار اجتماعی در حوزه‌های مختلف منتشر شد که در ادامه می‌آید:

«وطن نوروزی» محیط‌بان شهرستان قیر و کارزین استان فارس پس از چهار سال و چند ماه با مشارکت خیران و مسئولان سازمان محیط زیست از زندان آزاد شد. وطن، در پی درگیری با یک شکارچی، ناخواسته باعث کشته شدن او شد. وجه‌المصالحه برای گذشتن از قصاص مبلغ 750 میلیون تومان تعیین شده بود که از این مقدار، 210 میلیون تومان از طریق سازمان حفاظت محیط زیست تأمین شده و 540 میلیون تومان نیز از سوی خیران تأمین شد.

اعدام در انتظار اخلالگران اقتصادی

با آغاز نابسامانی در اوضاع ارز و سکه و روند افزایشی قیمت‌های کالای اساسی از نیمه فصل بهار 97، قوه قضاییه به طور ویژه برخورد با اخلالگران اقتصادی را در دستور کار قرار داد و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس وقت قوه قضاییه با بیان اینکه حکم اعدام در انتظار اخلالگران اقتصادی است، گفته بود که افساد فی‌الارض در قانون تبیین شده است و هر کس به طور گسترده مرتکب جنایت و اخلال در نظام اقتصادی کشور شود مشمول آن می‌شود و آنها حق ندارند فردا که مورد تعقیب قرار گرفتند، بگویند ما نمی‌دانستیم کارمان اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

تشکیل پلیس آب در طبس

خشکسالی‌های پیاپی و کم‌آبی در برخی از مناطق کشور به ویژه شهرستان طبس سبب شد که اداره آب و فاضلاب این شهرستان در تیرماه 97 اعلام کند که برای صیانت از حقوق بیت‌المال و مشترکان آب، گروه بازرسی و پیمایش انشعابات مشترکان در قالب پلیس آب تشکیل شده و موارد تخلفات در مصرف را شناسایی می‌کند.

۵ استان در خط بحران آب

این در حالی است که مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در تیرماه اعلام کرد که پنج استان کشور (کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و خوزستان) در خط بحران کمبود منابع آب قرار دارند که کاهش بارندگی آنها به 70 تا 80 درصد رسیده است.

صدور کیفرخواست برای مشایی

اسفندیار رحیم‌مشایی، مشاور رئیس‌جمهوری در دولت احمدی‌نژاد، روز ۲۶ اسفندماه سال ۹۶ در حال خروج از منزل حمید بقایی بازداشت شد. کیفرخواست رحیم ‌مشایی با سه عنوان اتهامی در تیرماه 97 صادر شد. عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از صدور کیفرخواست رحیم‌مشایی با سه عنوان اتهامی و هنگامه شهیدی با پنج عنوان اتهامی خبر داد و گفته بود که پرونده‌های نامبردگان به‌زودی برای محاکمه به دادگاه ارسال خواهد شد.

تغییر ساعات ادارات

بر اساس گزارش‌های پیش‌بینی وضع هوا از سوی سازمان هواشناسی کشور در تیرماه 97 و بنابر تصمیم‌گیری مسئولان، ساعات دستگاه‌های دولتی، ادارات، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر موسسات عمومی غیر دولتی در بسیاری از استان‌های جنوبی و همچنین استان تهران در تیرماه تغییر کرد.

زمزمه‌های فیلتر اینستاگرام

موج اول فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بعد از اعتراض‌های دی ماه سال 96 اتفاق افتاد. در آن زمان اینستاگرام و تلگرام، دو شبکه اجتماعی و ارتباطی پرکاربرد در بین کاربران ایرانی بودند کعه از دسترس خارج شد. پس از مدتی هر دو نرم‌افزار با تلاش دولت دوباره در دسترس کاربران قرار گرفت اما در روزهای ابتدایی سال 97، زمزمه‌های فیلترینگ تلگرام در فضای مجازی مطرح شد و در اردیبهشت‌ماه این شبکه ارتباطی با حکم بازپرس فیلتر و از دسترس کاربران خارج شد. زمزمه‌های فیلترینگ اینستاگرام بار دیگر در تیرماه مطرح شد و معاون اول دادستان کل کشور مدعی شد که فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته است اما کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد که فیلترینگ این شبکه اجتماعی در دستور کار قرار نگرفت.

هورالعظیم در آتش

با گرم شدن دمای هوا در جنوب کشور هر ساله شاهد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های زاگرس هستیم اما تیرماه 97 با افزایش دمای هوا شاهد حریق بخش عراقی تالاب هورالعظیم بودیم که بار آلودگی ناشی از این حریق استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داد و این اتفاق به همکاری ایران برای خاموش شدن این تالاب با ارسال بالگردهای آب‌پاش به کشور عراق منجر شد.

تالاب هورالعظیم یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است. تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که هم‌اینک این منابع با نابودی روبه‌رو است. این تالاب از آب‌های اضافه رود کرخه، دویرچ و بخشی از آب‌های اضافه اروندرود تشکیل شده‌است. ژرفای این تالاب کم است ولی تدریجاً در وسط آن به چند متر می‌رسد. سراسر کلان تالاب (هورالعظیم) با نی پوشیده شده‌است.

کابوس زلزله در کرمانشاه تمامی ندارد

از ابتدای سال 97 تا تیرماه بیش از 800 زمین‌لرزه در نقاط مختلف استان کرمانشاه از جمله شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و کوزران رخ داد که بزرگترین آن در تیرماه و 5.9 ریشتر قدرت داشت و باعث مصدوم شدن 40 نفر از اهالی منطقه تازه‌آباد کرمانشاه شد.

پروتکل تاثیرات زیست‌محیطی بر خزر امضا شد

پنج کشور ساحلی خزر پروتکل همکاری کشورهای ساحلی خزر درباره ارزیابی تاثیرات زیست محیطی فرامرزی کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر را تیرماه 97 در اجلاس فوق العاده کشورهای ساحلی در مسکو امضاء کردند. هدف از امضای پروتکل همکاری کشورهای ساحلی خزر، انجام بررسی‌های فرامرزی تاثیرات زیست محیطی به منظور حفاظت از دریای خزر در مقابل تاثیرات فعالیت‌های اقتصادی در حوزه این دریا و اجرای اصول توسعه مداوم و شفافیت است.

پروتکل ارزیابی زیست محیطی دریای خزر الحاقی به کنوانسیون تهران پس از ۵ سال وقفه به امضای مقامات پنج کشور عضو کنوانسیون شامل ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار