آیین استقبال از بهار؛

پخت حلوا گردو آیینی 400 ساله در تویه رودبار دامغان

سمنان (پانا) - پخت حلوا گردو، یکی از آیین های ویژه استقبال از بهار طبیعت و نوروز است که در روستای تویه رودبار شهرستان دامغان برای پنجمین سال متوالی برگزار شد.

کد مطلب: ۹۰۰۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
پخت حلوا گردو آیینی 400 ساله در تویه رودبار دامغان

آیین استقبال از بهار و پخت حلوا گردو با قدمت بیش از 400 سال روز جمعه 17 اسفندماه در روستای تویه رودبار دامغان با حضور مردم و مسئولان شهری و استانی برگزار شد. در این مراسم حلوای گردو به عنوان آیین نوید دهنده آمدن فصل بهار پخته می شود.

حلوا گردو در این روستای شمالی و کوهستانی شهرستان دامغان، نماد فرا رسیدن بهار است که علاقمندان به این آیین را هر ساله به این روستا می کشاند. این مراسم از جمله سنت‌ ها و آداب و رسومی است که هنوز در روستاها به دست فراموشی سپرده نشده است.

پخت حلوای گردو با مخلوط برنج، روغن، گردو، شکر،شیره و آب انجام می شود که بر روی شعله آتش یا گاز قرار می گیرد و پس از هم زدن هفت الی هشت ساعته با کتیرا، برای توزیع بین اهالی منطقه آماده می شود.

مردم و خانواده ها در این روستا، با جمع شدن در کنار هم و فراهم کردن مواد لازم و دیگ های مسی خود به اندازه توان هر خانواده آن را پخته و پس از آماده شدن بین خود تقسیم می کنند.

در بعضی دیگر از روستاهای دامغان به این حلوا، حلوا برنج نیز می گویند که این امر نشان می دهد کلیه روستاهای این شهرستان با پخت این حلوا آشنا بوده و آن را به نام های مختلف می شناسند.

حلوای گردو یا همان حلوا برنج از مواردی است که در سفره هفت سین نوروزی مردم شهرستان دامغان خودنمایی می کند.

نشاط اجتماعی در آستانه نوروز 98 ایجاد شود

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: شور و نشاط اجتماعی با برنامه ریزی های مختلف در آستانه نوروز 98، از ضرورت های جامعه است.

مهدی قاسمی ادامه داد: برگزاری آیین استقبال از بهار یکی از آداب و رسوم مردم این شهرستان برای نوروز است که در روستای تویه رودبار دامغان برگزار شده است.

وی افزود: این روستا از جمله روستاهای گردشگری شهرستان است که آبشار پله دله، کشتزار، باغستان ها، دشت شقایق و تنگه پل دله از جاذبه های دیدنی این روستا است.

قاسمی تصریح کرد: ثبت ملی شدن این جشنواره از جمله درخواست های اهالی منطقه است که در دستور کار قرار می گیرد.

وی به ثبت جشنواره در سامانه رویدادها با ارائه تصاویر اشاره کرد و گفت: امیدواریم در آینده نزدیک با رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت های لازم، شاهد ثبت این جشنواره در آثار ملی باشیم.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: انجام بازی های بومی و محلی و شیردهی به گوسفندان از جمله برنامه های تماشایی این جشنواره است.

به گزارش پانا، روستای تویه رودبار در نزدیکی شهر دیباج و 65 کیلومتری شمال دامغان قرار دارد که دارای یک هزار نفر جمعیت بومی و غیر بومی است.

شهرستان دامغان دارای 2 هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد 400 اثر شناسایی و تاکنون 126 اثر ثبت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار