رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران:

وقتی که نظام آموزش و پرورش غیرفعال و معلم‌محور باشد، مدرسه به یک سربازخانه تبدیل می‌شود

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است که وقتی که نظام آموزش و پرورش غیرفعال و معلم‌محور باشد، مدرسه به یک سربازخانه تبدیل می‌شود، یعنی راهرو که در طرفین یا در بهترین حالت در یک طرف آن کلاس‌ها شکل می‌گیرد؛ زیرا در این نظام، محل آموزش فقط کلاس است.

کد مطلب: ۸۹۹۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
وقتی که نظام آموزش و پرورش غیرفعال و معلم‌محور باشد، مدرسه به یک سربازخانه تبدیل می‌شود

غلامرضا اکرمی، رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران در همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی که امروز با همکاری سازمان نوسازی مدارس و دانشگاه یزد در این دانشگاه برگزار شد، گفت: تعلیم و تربیت دارای پنج رکن یعنی دانش‌آموز، نظام آموزشی، مدرسه و مواد درسی است و تا این ارکان نباشد، تعلیم و تربیت محقق نمی‌شود.

او افزود: وقتی که نظام آموزش و پرورش غیرفعال و معلم‌محور باشد، مدرسه به یک سربازخانه تبدیل می‌شود، یعنی راهرو که در طرفین یا در بهترین حالت در یک طرف آن کلاس‌ها شکل می‌گیرد؛ زیرا در این نظام، محل آموزش فقط کلاس است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر 95 درصد مدارس کشور ما به شکل سربازخانه طراحی و ساخته شده اما در دنیایی که نظام آموزش و پرورش تغییر کرده و نظام نوین حاکم شده است، دیگر نباید دربند نظام منسوخ شده غیرفعال باشیم. در کشور ژاپن وسعت بسیار بزرگی را برای مدارس اختصاص می‌دهند و رمز موفقیت آنها در همین است، بنابراین ما باید به مساحت مدارس توجه کنیم و در شورای عالی شهرسازی هم باید به این نکته توجه شود.

اکرمی گفت: در نظام آموزشی فعال، دانش‌آموز باید فعال و معلم راهنما باشد و معلم باید سطح معلومات خود را ارتقا دهد تا پاسخگوی تمام سئوالات دانش‌آموزان باشند. رفتار و شخصیت انسان‌ها در جامعه منعکس می‌شود و فرهنگ اجتماعی را پدید می‌آورد، بنابراین معماری فرهنگ‌ساز است و معماری مدرسه اثری عمیق در شخصیت افراد خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار