از طرف معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان:

طرح «عید وداستان» در مدارس ابتدایی استان زنجان اجرا می‌شود

زنجان (پانا) - معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان چگونگی اجرای طرح «عید وداستان» را در مدارس ابتدایی اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۹۷۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
طرح «عید وداستان» در مدارس ابتدایی استان زنجان اجرا می‌شود

متن اطلاعیه معاونت آموزش ابتدایی اداره کل در خصوص چگونگی اجرای طرح «عید وداستان» در مدارس ابتدایی استان به شرح زیر است.

به نام خدا

با سلام و احترام، پیرو اطلاعیه معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از تلاش های ارزشمند شما وهمکاران گرامی در اجرای طرح عید وداستان، موارد ذیل در راستای بهبود شرایط اجرا جهت اقدام مورد تاکید می‌باشد:

الف - نحو ه‌ی اجرای طرح عید و داستان :

دانش آموزان عزیز به انتخاب خودشان فقط یکی از فعالیت های سه گانه (داستان خوانی، داستان نویسی یا داستان گویی) را انجام می‌دهند. لذا آموزگاران محترم از تقسیم بندی دانش آموزان برای انجام فعالیت ها ویا اجبار به انتخاب یکی از فعالیت ها جدا خودداری نمایند.

آموزگاران عزیز فقط نمون برگ پیوست (نمون برگ الف) اطلاعات مربوط به فعالیتهای انجام شده دانش آموزان را تا 30 فروردین ماه 1398 به صورت دستی و یا تایپی تکمیل نموده و تحویل اداره آموزش وپرورش منطقه نمایند تا به اداره کل استان ارسال گردد.

دانش آموزان و خانواده های آنان در صورت انتخاب فعالیت داستان خوانی در انتخاب کتاب مورد نظر برای خلاصه کردن آزادی عمل دارند و به هیچ عنوان نباید مجبور به خرید کتاب خاصی شوند. آموزگاران و مدیران عزیز می توانند در انتخاب کتاب مناسب فقط راهنمایی لازم را داشته باشند.

ب- اقدامات تبیینی و پشتیبانی :

مدیران محترم مدارس و رئیس منطقه/ناحیه می‌توانند از ظرفیت سایر دستگاهها وسازمان ها ویا افراد خیر برای تامین کتاب داستان به صورت رایگان برای دانش آموزان در مناطق کمتر برخوردار استفاده نمایند.

بر اساس شیوه نامه طرح عید وداستان و نکات اصلاحی مورد اشاره در بند الف اقدامات لازم برای آگاه سازی خانواده ها و معلمان از اهداف طرح انجام شود.

معاونت آموزش ابتدایی آموزشی منطقه پس از دریافت اطلاعات مدارس، خلاصه اطلاعات را مطابق نمون برگ (ب) تکمیل و تا 10 اردیبهشت 98 ازطریق FTP و اتوماسیون اداری به معاونت آموزش ابتدایی استان ارسال نمایند.

لازم است با توجه به اهمیت انس دانش آموزان با کتاب، ترویج فرهنگ مطالعه وتقویت مهارت های نوشتن وخلاقیت ومهارت های گفتاری و ابراز وجود و انتقال غیر مستقیم پیام های تربیتی از طریق داستان، مدیران محترم مدارس و رئیس منطقه/ناحیه و همکاران آموزش ابتدایی از طریق حضور فعال در رسانه های محلی و استانی نسبت به انعکاس فعالیت های عید وداستان اهتمام داشته باشند.

ج- استفاده از دستاوردهای طرح:

همه دانش آموزان باید بخاطر اجرای فعالیت های عید و داستان مورد توجه قرار بگیرند و به کار آنها بازخورد داده شود که شامل تشویق برای انجام فعالیت، ارائه نقاط قوت و ارائه نقاط قابل بهبود هریک از فعالیت ها می‌باشد.

در کلاس های درس و در فعالیت های فوق برنامه و در برنامه های ویژه مدرسه فعالیت های انجام شده دانش آموزان، ارائه گردد.

در هفته بزرگداشت مقام معلم در هر مدرسه، نمایشگاهی از فعالیت های دانش آموزان در طرح عید وداستان برگزار گردد و از خانواده ها، مسولان و مقامات محلی سایر دستگاه ها، برای بازدید دعوت بعمل آید.

از ایجاد هرگونه فضای رقابتی و رتبه بندی آثار جدا خودداری گردد. به منظور شناسایی استعدادهای برتر در زمینه ی داستان نویسی هر معلم بدون ایجاد حساسیت یک اثر از فعالیت های دانش آموزان کلاس را همراه نمون برگ اطلاعات (نمون برگ الف) به مدرسه و منطقه/ ناحیه آموزش وپرورش برای بررسی های تخصصی و هدایت استعداد تحویل نماید.

د- نحوه انجام فعالیت توسط دانش آموزان:

داستان خوانی:

دانش آموز می تواند به انتخاب خود و خانواده و با کمک معلم یک کتاب داستان را بخواند و خلاصه آن را با دستخط خود بنویسد مشخصات کتاب حتما در صفحه اول گزارش دانش آموز نوشته شود. دانش آموزان می توانند از کتابخانه یا بوستان خود، کتاب را به امانت بگیرند.

داستان نویسی:

دانش آموز می تواند با توجه به علاقه و رغبت خود در هر موضوع دلخواه داستانی را با دستخط خود بنویسد ودر صورت علاقه و متناسب با آن نقاشی هایی را هم ترسیم نماید.

همچنین دانش آموز می تواند گزارش سفر عید خود را به صورت مصور یا غیر مصور با دستخط خود بنویسد .

دانش آموز می تواند پای قصه مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها ویا سایر افراد بنشیند و ضمن شنیدن قصه آن را با دستخط خودش در قالب کتاب داستان باز آفرینی نماید .

داستان گویی:

دانش آموز می تواند داستانی را با تخیل خود ویا از روی متن، روایت کند وصدای خود را ضبط نماید ویا صدا و تصویر خود را در هنگام روایت داستان یا نمایش، ضبط نماید.

اصغر بیات - معاون آموزش ابتدایی

شایان ذکر است، جهت دریافت دستورالعمل ونمون برگ ها به سایت معاونت آموزش ابتدایی مراجعه نمایید.

http://ebtedaei.zanjan.medu.ir/fa/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار