مشاور معاون وزیر: مجلس دانش‌آموزی یک جریان تربیتی و صدای دانش‌آموزان کشور به مسئولان است

یزد (پانا) – یزدان پناه در آیین افتتاحیه اولین پارلمان مشورتی دانش‌آموزی بیان داشت: مجلس دانش‌آموزی بستری مناسب برای افزایش مهارت ها و روابط اجتماعی دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۸۹۷۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد
مشاور معاون وزیر: مجلس دانش‌آموزی یک جریان تربیتی و صدای دانش‌آموزان کشور به مسئولان است

یزدان پناه در گفت و گو با خبر نگار پانا در آیین افتتاحیه اولین پارلمان مشورتی دانش‌آموزی بیان داشت: بعد از تشکیل شوراهای دانش آموزی در مدارس، مسئولین تربیتی خواستار مشارکت دانش‌آموزان در تعلیم و تربیت بودند و اوج فعالیت های شوراهای دانش‌آموزی به جایی رسید که در آیین نامه اجرایی مدارس کشور، یکی از ارکان مدرسه تشکیل شورای دانش‌آموزی شد که شوراهای دانش‌آموزی میتوانند در تصمیمات مدرسه نقش موثری داشته باشند.

وی در ادامه تصریح نمود: نقش شوراها بیشتر بیان نقطه نظرات دانش‌آموزان در خصوص تعلیم و تربیت بود و از همان زمان تاکنون باعث شد که مجمع های مشورتی در سطح کشور تشکیل شوند.

این مقام مسئول گفت: در فرایند یاد دهی و یادگیری امکان به رسمیت نشناختن دانش‌آموزان وجود ندارد و باید دانش‌آموزان را به رسمیت شناخت تا دانش‌آموزان بتوانند در این فرآیند مداخله کنند.

همچنین بیان داشت: اولین مجلس دانش‌آموزی که به عنوان مجلس موسسات راه اندازی شد، نظر بر این بود که دانش آموزان در فعالیت شوراهای دانش‌آموزی از سطح مدرسه، منطقه، استان و ملی بتوانند مشکلات آموزش و پرورش را به مسئولین مافوق منتقل کنند و یا به نوعی صدای دانش‌آموزان کشور را به گوش مسئولین برسانند اما از انجایی که خود مجلس دانش‌آموزی یک جریان تربیتی است و مراقبت های ویژه ای را طالب است، چراکه ما در قالب مجلس دانش‌آموزی بتوانیم گفتگو کردن را به دانش‌آموزان منتقل کنیم.

وی اظهار داشت: مجلس دانش‌آموزی بستری است که دانش‌آموزن یاد میگیرند با یکدیگر گفت و گو کنند، و به نقد از یکدیگر بپردازند و به طور خودکار وقتی یاد گرفتند از یکدیگر نقد کنند، نقد پذیر میشوند همچنین یاد میگیرند که مسئولیت پذیر باشند، امانت دار میشوند زیرا آنان سوگند یاد کردند که به نمایندگی از دانش‌آموزان مشکلات آنان را منعکس کنند پس امانت داری هم یکی از ویژگی هایی هست که یک دانش آموز عضو مجلس میتواند داشته باشد. آنان همچنین یاد میگیرند تقسیم کار کنند و اهل ریسک پذیری میشوند پس سطح بردباری و آستانه تحملشان بالا میرود و یاد میگیرند صبور باشند.

یزدان پناه در ادامه بیان داشت: مجلس دانش آموزی مانند یک کلاس درس میشود که دانش آموزان با ورودشان این واژه را تمرین میکنند و در خروج باید این ویژگی ها را کسب کنند. خوشبختانه در این هشت دوره ای که مجلس‌دانش آموزی سپری کرده است شاید مانند خیلی از جریان های دیگر فراز و نشیب های خودش را داشته است اما درمجموع یک فرصت تربیتی است که از این فرصت باید خیلی استفاده شود.

مشاور معاون وزیر با بیان اینکه استان یزد برای اولین بار مجلس دانش آموزی را در سطح استانی برگزار کرده است و سازمان دانش آموزی متولی این برنامه ها است تاکید نمود: اگر مسئولین میخواهند سند بنیاد تحول آموزش و پرورش به عمل بنشیند و به آن دست یابند باید سازمان دانش آموزی را جدی بگیرد. زیرا فعالیت های توانمند سازی در حوزه دانش‌آموزی به عهده سازمان دانش‌آموزی است و معمولا توانمندسازی در اوقات غیر رسمی اتفاق می افتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار