مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش:

کودکان نباید زبان مادری خود را فراموش کنند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: زبان رسمی کشور فارسی است اما این به این معنا نیست که کودکان باید زبان مادری خود را فراموش کنند.

کد مطلب: ۸۹۶۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
کودکان نباید زبان مادری خود را فراموش کنند

به گزارش ایرنا رخساره فضلی دوشنبه در همایش ملی یافته های پژوهشی در حوزه پیش دبستانی در محل تالار امام خامنه ای اهواز افزود: زبان مادری هویت هر فرد است ، کودکان باید در کنار زبان مادری خود زبان فارسی را فرا بگیرند و دوست داشته باشند.
وی گفت: در خوزستان تعداد دانش آموزان دوزبانه زیاد است و این استان می تواند در آموزش نوآموزان و دانش آموزان دوزبانه در کشور الگو شود.
فضلی همچنین گفت: دوره پیش دبستانی به عنوان یک دوره رسمی تحصیلی در کشور معرفی شده است و به عنوان یکی از مهم ترین دوره های تحصیلی در نظر گرفته شده است
وی بیان کرد: از سال 95 ردیف اعتبار مستقلی برای دوره پیش دبستانی در کشور در نظر گرفته شده است و سالیانه در قانون بودجه برای این بخش اعتبار در نظر گرفته می شود.
وی با اشاره به وضعیت دوره پیش دبستانی در خوزستان گفت: با عزم استاندار خوزستان و پیگیری که آموزش و پرورش استان داشته است در چهار سال اخیر نرخ خالص جذب نوآموز پیش دبستانی در خوزستان( تعداد نوآموزانی که سال بعد به دوره اول ابتدایی خواهند رفت) از 27 درصد به 83 درصد و نرخ ناخالص( نواموزان در هر گروه سنی) از 27 درصد به 100 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در سند تحول بنیادین آموزه قرآنی، تربیت بدنی و آموزش اجتماعی از اولویت های آموزش دوره پیش دبستانی است.
فضلی ادامه داد: در کنار افزایش کمی جذب نوآموز دوره پیش دبستانی، ارتقاء کیفیت آموزشی نیز بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: دوره پیش دبستانی به 2 شیوه دولتی با مشارکت مردم و غیردولتی برگزار می شود که این دوره در مناطق عشایری و با محرومیت بالا به صورت کاملا دولتی و رایگان برگزار می شود.
فضلی گفت: آمایش سرزمینی و تحلیل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سطح کشور برای 700 منطقه انجام شده و براین اساس برخی مناطق در حوزه پیش دبستانی مورد توجه ویژه قرار گرفته اند.
مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در مناطقی که کلاس های چندپایه برگزار می شود پیشنهاد دادیم که نوآموزان دوره پیش دبستانی در این کلاس ها در کنار دانش آموزان سایر پایه های تحصیلی حضور یابند که این طرح با موافقت و همکاری آموزگاران موفقیت آمیز بود .
وی ادامه داد: در حال حاضر 13 هزار کلاس چندپایه در کشور وجود دارد که 69 هزار نوآموز در این کلاس ها مشغول به تحصیل هستند.

** 10 درصد پیش دبستانهای کشور در خوزستان
مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: به لحاظ جمعیت نوآموز زیر پوشش دوره پیش دبستانی و تعداد مربیان این دوره خوزستان 10 درصد سهم دوره پیش دبستانی کشور را از آن خود کرده است.
فضلی اظهار داشت: میانگین نرخ جذب نوآموز دوره پیش دبستانی در کشور 32 درصد است که استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان بیشترین میزان جذب را در کشور دارند.
مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: رسمی کردن این تعداد مربی پیش دبستانی کاربسیار سختی است به همین منظورنتیجه گرفته شده است که مربیان پیش دبستانی در کشور ساماندهی شوند و کارت شناسایی برای آن ها صادر می شود.
فضلی ادامه داد: با ثبت نام مربیان پیش دبستانی در سامانه LPMS ، مقرر شده است که بانک اطلاعاتی مربیان پیش دبستانی تشکیل شود.
در این همایش ٢٦٥ مقاله به دبیرخانه همایش ملی یافته های پژوهشی در حوزه پیش دبستانی ارسال شد که بعد از پالایش اولیه ١٠٥ مقاله پذیرفته شدند و از این تعداد، ١٠ مقاله به عنوان مقاله برتر برای سخنرانی انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار