برگزیدگان هشتمین جشنواره مد و لباس فجر معرفی شدند

تهران (پانا) - هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

کد مطلب: ۸۹۶۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزیدگان هشتمین جشنواره مد و لباس فجر معرفی شدند

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره مد ولباس فجر عصر امروز دوشنبه 6 اسفندماه 97 با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور، سید مجید حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، صدیقه‌پاک بین دبیر جشنواره در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره هشتم درباره اهمیت صنعت مد و پوشاک در کشور اظهار کرد: باعث افتخار است امروز میزبان صاحبان صنعت، تولیدکنندگان، طراحان، دانشجویان و… هستیم. گام هشتم جشنواره بین‌المللی را کنار هم برداشتیم. می‌خواهیم این جشنواره هرسال بزرگ‌تر شود و همه شهرهای ایران شاهد برگزاری این رویداد باشند.

او با بیان اینکه این جشنواره محل تلاقی ایده و اجراست، ادامه داد: در این جشنواره شاهد حرکت و کنش اساسی بودیم. امسال مکران به عنوان ویترینی معتبر از نقش‌های ایرانی و بومی مطرح شد. این اتفاق خجسته را باید در سال‌های آتی قدرتمندتر و باشکوه‌تر برگزار کنیم نه در مکران بلکه در همه ایران.

پاک‌بین که ششم اسفندماه در تالار وحدت سخن می‌گفت، بیان کرد: جشنواره فجر گام هشتم را در حالی برداشت که در جنبه‌های گوناگون آن شاهد رشد بودیم. روزانه تا پنج هزار بازدیدکننده و در مجموع بیش از ۴۰ هزار بازدیدکننده داشت که رشد چشم‌گیری را نشان می‌دهد. همچنین ۱۲۰ نشست و کارگاه و مسابقه زنده برگزار شد. ۳۰۰۰ نفر از فعالان در این رویداد حاضر بودند و حضور طراحان رشد ۳۰ درصدی نسبت به گذشته داشت. به لحاظ کیفی طراحان حاضر در جشنواره توجه به نقش و طرح ایرانی داشتند. امیدواریم در سال آینده در همه رشته‌ها شاهد برگزاری مسابقات زنده باشیم.

حمید قبادی (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس جشنواره) بیان کرد: ۱۰ ماه پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشتیم تا این دوره را رقم بزنیم جلسات متعدد و ساعت‌ها وقت گذاشته شد. کامنت‌ها و نظراتی که می‌رسید موید احساس رضایت از این دوره بود.

او ادامه داد: بسیار خوشحالم و ذوق می‌کنم که شما را داریم و در یک دایره بسیار اثرگذار هستید و نقش‌آفرینی می‌کنید و تلاش می‌کنید سهم مؤثری داشته باشید. یکی از وظایف همه ما نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری است. شما اثبات کردید اثربخش هستید و می‌توانید در سخت‌ترین شرایط موجود کشور کاری کنید که موجب تعجب باشد من متأسفم بیشتر توان نداشتم خدمات شما را به نمایش بگذارم و به جهان معرفی کنم. انشالله به سمتی برویم که توانمندی شما علاوه بر ایران در سراسر دنیا بدرخشد.

قبادی اظهار کرد: حوزه مد و لباس بستری ایجاد کرده که در استقلال فرهنگی و بدون وابستگی قدم برمی‌دارد. شما کسانی هستید که جایگزین وابستگی را به معنای استقلال فراهم می‌کنید. بسیار خوشحالم علاوه بر بازدیدکنندگان تخصصی جمعی از مردم و خانواده‌ها هم از این جشنواره بازدید کردند که نشان می‌دهد موضوع مد و لباس وارد سطح زندگی ایرانیان شده است.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور بیان کرد: آمار نشان می‌دهد علاقه‌مندی ایرانیان به کالای ایرانی لباس ارتقا پیدا کرده و از لباس‌های خارجی فاصله می‌گیرد. توجه به آموزش و ارتقای سطح مد و لباس در حال انجام است. حرکت به سمت حرفه‌ای شدن یکی از سیاست‌های ما در سال ۹۸ است. من همواره به حرفه‌ای شدن تاکید کردم که مبتنی بر آموزش و دانش است.

او با اشاره به موضوع نقد و گفت‌گو رو به طراحان گفت: از این به بعد باید از کارتان دفاع کنید. باید به سمتی بروید که آستانه نقد و تحمل را بالا ببرید که زمینه ارتقای توانمندی است. ناقدان ما هم باید هوشمندانه و بر اساس شاخص‌های فنی نقد کنند.

قبادی با بیان اینکه تجربه مکران بسیار خوب و گرانقدر بود، گفت: ان‌شاءلله در سال ۹۸ کشورمان را که جغرافیا و ابعاد دل‌نشینی دارد، از طریق مد و لباس به دنیا معرفی کنیم.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور اظهار کرد: ارتباط بسیار خوب بخش صنعت به ویژه طراحی پارچه با تولیدکنندگان و طراحان از ویژگی‌های این جشنواره بود که کمک می‌کند طراحی بر اساس پارچه و نقش ایرانی باشد. مجموعه‌سازی نیز یکی از بخش‌های این دوره بود.

او بیان کرد: اگر در دایره کار می‌کنیم نهاد دولتی زمینه فعالیت را فراهم کند و شما در بستر قانون فعالیت کنید. این به معنای هویت‌بخشی و ایجاد اصالت است. با توجه به ایجاد شرایط مناسب قانونی همراه و هماهنگ باشید که اثربخشی پیدا خواهد کرد.

قبادی همچنین گفت: قول دادند جشن خودکفایی بخش شال و روسری با تولید ۱۵۰ میلیون شال و روسری بگیرند.

سید محمد مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) هم که در این برنامه حاضر بود، در سخنانی گفت: جشنواره از هفت خان و هفت سال گذشت و در هشتمین مرحله این رویداد با هفت سال تجربه، دستمایه رویکردهای جدید وزیر و خانواده پویای این عرصه به جلوه آمده است. این جشنواره مانند دیگر جشنواره‌های فجر با محوریت یک آئین‌نامه کار خود را آغاز کرد و کوشیدیم تا بر رسالت اصلی خود که اعتلای طراحی و تمرکز بر نگاه و رویکرد هنری است اهتمام داشته باشیم. همچنین به جشن چهل سالگی انقلاب و ارزش‌های برآمده از آن توجه خاص و ممتازی شده. مکران هم به عنوان تم ویژه جشنواره مورد توجه قرار گرفت. این تم ویژگی‌هایی را به همراه آورد یکی توجه به داشته‌های جغرافیا و تاریخ و گوهر درخشنده مکران و دیگری شناختن خویشتن و منبع عظیم الهام و دریافت و تمرکز بخشی طراحان محترم به یک موضوع بود.

او اظهار کرد: در طول مدت برگزاری جشنواره درباره جشنواره جویا می‌شدم و نکته جالب برای من اتفاق نظر جملگی پرسش‌شوندگان بر رشد کیفی این دوره جشنواره بود. بخش بین‌المللی هشتمین دوره هم با حضور ۲۰ کشور برگزار شد.

مائده موذن در بخش طراحی لباس با رایانه، ستاره مهدوی‌نیا در بخش طراحی زیوالات محمدباقر محسنی در بخش جواهرات و زیورالات ساخته شده، رزا هدایی برای طرح چرمین رز تندیس بخش جشنواره در بخش کیف و کفش، در بخش طراحی کفش زنانه آذر و آزاده نجیبی، در بخش کفش مردانه ابراهیم کارامد کرمانی برنده تندیس و لوح تقدیر هشتمین جشنواره مد و لباس فجر شدند.

در حوزه طراحی لباس اجتماع بانوان مجموعه «رزهای رنگی» مریم شیرزادی، لیلا پیرزادی و نعیمه خاکپور، در طراحی لباس اجتماع مردان به مجموعه‌ای از همدان، محصولات عفاف و حجاب در مسابقه زنده طراحی گروه صدف دریا از بوشهر و همچنین در بخش طراحی زنده پارچه پریسا عارفی برنده تندیس و لوح تقدیر هشتمین جشنواره مد و فجر شدند.

در بخش نوار دوزی سمانه سمتی، بخش مد و لباس مجلسی و مناسبتی الهام فاتحی، در بخش طراحی چادر برای رانندگی مهدی تقی‌زاده، در بخش طراحی رایانه‌ای غزاله قجری، در بخش طراحی دستی پوشش سر نیلوفر صابر، بخش طراحی بانوان کاربردی اجتماع سمیرا رضازاده، تندیس و لوح تقدیر گرفتند.

در بخش مجموعه سازی شکوفه اسفندیاری از سوی هیات داوران برگزیده شد. در بخش بین‌المللی، طراح و ‌فعال مد و لباس محبوبه علی‌بلندی شایسته تقدیر شد و تندیس و لوح جشنواره را دریافت کرد.

اجرای گروه موسیقی وکاپلا، پخش کلیپ، تقدیر از پیشکسوتان و اهالی رسانه از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار