تاکید بر شنیده شدن صدای دانش‌آموزان در جلسه ساماندهی مد و لباس آموزش و پرورش

کاظمی: باید رنگ، نوع و مد لباس فرم مدرسه را به سلیقه دانش‌آموزان واگذار کنیم/ حکیم‌زاده: از مشاوران و مربیان پرورشی خانم در مدارس بیشتر استفاده شود

تهران (پانا) - جلسه ساماندهی مد و لباس صبح امروز در دفتر معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۸۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تاکید بر شنیده شدن صدای دانش‌آموزان در  جلسه ساماندهی مد و لباس آموزش و پرورش

در این جلسه علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی آموزش و پرورش محمد روشنی، قائم‌مقام سازمان دانش‌‌آموزی، نورعلی عباسپور، مدیرکل اولیا و مربیان، سیدمجتبی هاشمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌پرورش شهرستان‌های استان تهران، اسماعیل بحری‌زاده، مشاور فرهنگی معاونت و اقدس باغستانی، معاون دفتر امور زنان و خانواده وزارت‌ آموزش و پرورش حضور داشتند.

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی آموزش و پرورش، در ابتدای این جلسه گفت: «در بهمن سال ۹۵ قانونی تحت عنوان قانون ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد را مصمم کرد که آیین‌نامه اجرایی برای این موضوع داشته باشد. در کارگروهی موضوع این قانون که مسئولیت آن بر عهده معاونت هنری وزارت ارشاد است، نمایندگانی از چند وزارتخانه حضور دارند و معاونت پرورشی و فرهنگی به‌ عنوان نماینده تام‌الاختیار وزارت آموزش و پرورش در جلسات حضور می‌یابد. همچنین شرح وظایفی برای وزارتخانه‌های عضو کارگروه از جمله وزارت آموزش و پرورش نیز تعیین شده است.»

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی، آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: «قانون ساماندهی مد و لباس مصوب مجلس شورای اسلامی است و آیین‌نامه آن از طریق هیات وزیران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده است. در این کارگروه برای هر یک از دستگاه‌ها شرح وظایفی تهیه شده است که آموزش و پرورش هفت وظیفه دارد و از ما خواستند عملکرد خود را در این بخش‌ها ابلاغ کنیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «از این هفت برنامه و شرح وظیفه، ۵ وظیفه جنبه تبلیغی، ترویجی و معرفتی و دو برنامه جنبه اجرایی دارد. در جنبه‌های بحث حجاب که یکی از دغدغه‌های مهم حوزه اجتماعی کشور است نیز بسته کاملی را برای توسعه فرهنگ این موضوع آماده خواهیم کرد.»

رئیس سازمان دانش‌آموزی گفت: «امسال وزیر آموزش و پرورش لباس فرم مدارس را در یک نامه به سازمان دانش‌آموزی واگذار کرده است بنابراین باید سیاست‌ها را برای اجرای این موضوع تعیین کنیم. سرویس مدارس هم به سازمان دانش‌آموزی واگذار و در قالب تفاهم‌نامه‌ای سازمان مکلف به نظارت بر این موضوع شده است.»

کاظمی در ادامه به دستور جلسه یعنی مد و لباس فرم دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: «بنا داریم به این موضوع ورود حداقلی بر مبنای سیاست‌گذاری با چارچوب نگاه کلی داشته باشیم. قطعا باید رنگ، نوع و مد را به سلیقه دانش‌آموزان واگذار کنیم تا براساس اقتضائات کلی، چارچوب‌ها و رویکرد مدرسه‌محوری باشد.»

تربیت شبکه مدرسان خانم در کشور با موضوع حجاب

کاظمی گفت: «باید بحث لباس فرم مدارس را با حضور نمایندگان معاونت‌ها آسیب‌شناسی کنیم و بر مبنای آن و کارهای پژوهشی، ورود حداقلی، بیان چارچوب کلی، مشارکت دانش‌آموزان و اولیا، منطبق با آیین‌نامه اجرایی مدارس داشته باشیم. لازم است مدرسان ویژه خانم را در بحث عفاف و حجاب داشته باشیم‌ بنابراین شبکه این مدرسان را در سطح کشور تربیت خواهیم کرد.»

نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان هم در ادامه گفت: «لباس فرم مدارس در اولویت سیاست‌های کلان کشور است. آموزش و پرورش باید ورود حداقلی به این موضوع داشته باشد، کلیاتی برای آن تعیین شود و بخش تصمیم‌گیری آن به مدرسه برود. به‌ نظر بنده لازم است یک چارچوب کلی به مدارس ابلاغ شود تا مدرسه برای این موضوع تصمیم‌گیری کند و بحث اجرای این موضوع به دانش‌آموزان و خانواده‌ها واگذار شود.»

رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی آموزش و پرورش نیز در ادامه این جلسه به برخی از وظایف آموزش و پرورش در قانون ساماندهی مد و لباس و سیاست‌گذاری موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: «باید ۴۰ سال بعد از انقلاب بنشینیم و از تجربه‌های گذشته درس بگیریم در حقیقت یک واکاوی برای فعالیت‌ها داشته باشیم. لازم است به بحث‌های رشد و روانشناسی توجه کنیم. هرجا به سمت اشباع‌زدگی در بحث فرهنگ و ارزش‌ها برویم نتیجه عکس می‌گیریم.»

تاکید بر استفاده بیشتر از مربیان پرورشی خانم در مدارس

حکیم‌زاده در ادامه بر شنیده شدن صدای دانش‌آموز تاکید کرد و خطاب به معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب بسیار مهم است و خواهش دارم حضور آقایان را در مدارس برای ترویج مسایل دینی کم و از مشاوران و مربیان پرورشی خانم در مدارس استفاده کنید.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «کارگروهی در مدارس تشکیل شود و براساس اقتضائات محلی و چارچوبی که ما به آنان می‌دهیم به دانش‌‌آموزان اجازه دهیم رنگ‌های لباس فرم خود را انتخاب کنند.»

اقدس باغستانی، معاون دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش نیز بر احترام به لباس‌های محلی و استفاده از آن در مدارس تاکید کرد و گفت: «سیر رشدی پوشش را از دوره ابتدایی تا متوسطه رعایت کنیم زیرا لباس‌ها به‌لحاظ نوع و رنگ باید حاوی پیام باشند. اختیار انتخاب کردن لباس‌ها در مدارس از سوی دانش‌آموزان نیز مهم است لازم است برای تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب خانم‌ها به مدارس ورود پیدا کنند و ویژگی‌های سنی، روحی و روانی دانش‌آموزان را در این مسایل لحاظ کنیم‌.»

محمد روشنی، قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی هم در این جلسه بر اجرایی شدن تمام بحث‌های تعلیم و تربیت به‌ صورت پله‌پله تاکید کرد و گفت: «مد لباس آمدنی است و آموختنی نیست. لازم است پله‌ پله وارد این مسایل و شرح وظایف شویم.»

سیدمجتبی هاشمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌پرورش شهرستان‌های استان تهران هم در ادامه جلسه به آسیب‌شناسی مسائل مد و لباس اشاره کرد و افزود: «به‌دلیل شرایط آداب و رسوم‌ متفاوت استان‌ها لازم است پیشنهادهای استان‌ها نیز برای تصمیم‌گیری دیده شود.»

او گفت: «در این زمینه استفاده از نمادهای بومی را که پذیرش عرفی و شرعی دارد باید ترویج دهیم و مواردی را که باعث می‌شود مدارس شاد شوند، باید تعیین کنیم تا بسیاری از مسایل در مدارس بهبود پیدا کند.»

اسماعیل بحری‌زاده، مشاور فرهنگی معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، هم بر تعریف یک نقشه راه برای این موضوع تاکید کرد که بتوان در آن سهم‌ها و نقش‌ها را مشخص کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار