معاون آموزش‌وپرورش مازندران: ما در پژوهش‌سراها به دنبال دانشمندان آینده هستیم

نظری: تقویت روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان در گرو تقویت پژوهش‌سراهاست

ساری (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران، پژوهش‌سراها را مکان تقویت روحیه پژوهشگری و تربیت دانشمندان آینده برشمرد.

کد مطلب: ۸۹۶۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش‌وپرورش مازندران: ما در پژوهش‌سراها به دنبال دانشمندان آینده هستیم

اسفندیار نظری در گردهمایی فصلی مدیران پژوهشسراهای دانش‌آموزی مازندران که صبح امروز در اردوگاه شهدای دانش‌آموز شهرستان ساری برگزار شد، با بیان اینکه در عصر فناوری یکی از شاخص‌های رشد و ارتقای علمی در هر کشوری شکوفایی و تجلی خلاقیت است، گفت: «جامعه‌ای که بتواند خلاقیت نسل جوان را شکوفا سازد، از میزان قابل توجهی رشد و توسعه علمی برخوردار خواهد شد.»

او تأکید کرد: «خلاق مترادف کلمه پر استعداد و باهوش نیست، بلکه فرایندی است که بر مبنای استعداد، آموزش و تفکر استوار است. خلاقیت به معنای تغییراتی در محیط است به شرطی که به منظور کشف ناشناخته‌ها و روابط جدید انجام شده باشد.»

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران شکوفایی خلاقیت در دانش‌آموزان را در گرو انتظار خلاقیت از آنان دانست که نیازمند روش‌های فعال در تدریس است: «باید دانش‌آموزان را تشویق کنیم تا به پدیده‌های محیطی پیرامون خود عمیق‌تر نگاه کنند، کتاب‌های گوناگون مطالعه کنند و در خواندن یادداشت‌برداری کنند.»

نظری از مدیران پژوهشسراها خواست که به المپیادها و جشنواره‌ها بخصوص جشنواره جوان خوارزمی توجه کنند و تأکید کرد: «در پژوهشسراها باید کارآفرینی رخ دهد و انجمن‌های علمی دانش‌آموزی راه‌اندازی شود.»

او با اشاره به تعریف پژوهشسرا مبنی بر اینکه مرکزی است که به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش‌آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت آن‌ها با فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم تأسیس می‌شود، ادامه داد: «تقویت روحیه پژوهشگری با تقویت پژوهشسراهای دانش‌آموزی امکان‌پذیر است و ما در پژوهشسراها به دنبال دانشمندان آینده هستیم.»

نظری تأکید کرد: «پژوهشسراها را تبدیل به کلاس‌های خصوصی نکنید و سوالات غیرمعمول دانش‌آموزان را نادیده نگیرید.»

مازندران ۳۱ پژوهشسرای دانش‌آموزی دارد که ۲۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی استان عضو فعال این پژوهشسراها هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار