در گفت‌و گو با پانا

ساداتیان: مردم باید بگویند که ایران در FATF باشد یا خیر

تهران (پانا) - یک دیپلمات پیشین کشورمان معتقد است مصلحت پیوستن ایران به FATF را نباید مجمع تشخیص مصلحت نظام بلکه مجمع تشخیص مصلحت مردم یعنی رفراندوم مشخص کند.

کد مطلب: ۸۹۴۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
ساداتیان: مردم باید بگویند که ایران در FATF باشد یا خیر

سید جلال ساداتیان در گفت‌و‌گو با پانا در مورد اقدامات آمریکا علیه ایران در هفته‌های گذشته از برگزاری نشست ورشو تا سخنان ضد ایرانی مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا،‌ گفت: «در اینکه دشمن هر چه هم کوچک باشد نباید آن را کوچک تلقی کرد شکی نیست. به خصوص اینکه عربستان، اسرائیل و آمریکا هرکدام دستیافت‌هایی دارند؛ عربستان پول دارد، اسرائیل سیستم جاسوسی و تروریستی قوی دارد و آمریکا هم ابر قدرت اقتصادی و نظامی دنیا است که همه این‌ها دست به دست هم داده‌اند تا کمر جمهوری اسلامی ایران را بشکنند و در همین راستا مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده‌اند اما آنها نتوانسته‌اند به اهدافی که برای زمین‌گیر کردن ایران تصویر کرده‌اند دست یابند.»

او گفت: «گروه 1+5 که بعدا آمریکا از آن خارج شد و به گروه 1+4 تبدیل شد اجلاسی در نیویورک در رابطه با برجام تشکیل دادند که در پایان بیانیه‌ای صادر کردند و در آن بیانیه بر ایستادگی و حمایت از برجام تاکید و اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده و دلیلی ندارد که آنها بخواهند از برجام خارج شوند. از سوی دیگر آمریکا اجلاس شورای امنیت را به ریاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور تشکیل دادند که در این اجلاس خانم نیکی هیلی، سفیر آمریکا فکر می‌کرد با این اقدام می‌تواند کاملا کمر جمهوری اسلامی ایران را بشکند و همه کشورهای عضو را با خود همراه کند و قطعنامه‌هایی علیه ایران به تصویب برساند ناکام ماند. تقریبا همه کشورها و حتی بریتانیا که یکی از متحدان آمریکا است (البته با لحنی ملایم‌تر)خروج آمریکا از برجام را محکوم و اقدامات ایران را تایید کردند و به آمریکا گفتند که باید در برجام بماند و این شکست باعث شد خانم نیکی هیلی از صحنه حذف شد.»

شکست ورشو

کاردار اسبق ایران در بریتانیا درباره برگزاری نشست ورشو گفت: «آمریکایی‌ها از مدتی پیش این نشست را در بوق و کرنا کردند، ابتدا اعلام کردند که محور این نشست ضد ایران است اما بعدا حرفشان را پس گرفتند. البته مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در کلام و سخنرانی سعی می‌کرد این جو تبلیغاتی علیه ایران را حفظ کند که با همه این احوالات دیدیم که در بیانیه پایانی نامی از ایران برده نشد و خواسته آنها نیز محقق نشد. این در حالی بود که میهمانان خود را به صورت گزینشی از 80 کشور مختلف دعوت کرده‌ بودند و 60 کشور به آنها جواب مثبت داده بود که از این تعداد 28 کشور در حد وزارت امورخارجه شرکت کردند و بقیه هم در حد سفرایشان در لهستان یا مدیران کلشان در سطوح پایین شرکت کردند و آنچه آنها می‌خواستند حاصل نشد.»

او تصریح کرد: «شکست نشست ورشو چیزی نیست که تنها ایران بر آن تأکید داشته باشد بلکه رسانه‌ها و دیپلمات‌های عرب، رسانه‌های آمریکایی و تحلیلگران غربی، تحلیلگران روس و شبکه شینهوای چین در تحلیل‌هایشان اعلام کرده‌اند که ورشو موفق نبوده و آمریکا نتوانسته به آنچه که به دنبالش بوده دست یابد.»

ساداتیان ادامه داد: «البته همانطور که در ابتدا گفتم نباید دشمنان را دست کم گرفت. باید دیپلماسی را فعال کنیم و فعال شدن دیپلماسی نیز به این مفهوم نیست که یک خط موازی با وزارت امورخارجه درست کنیم بلکه باید در هماهنگی با وزارت‌امورخارجه دیگران هم به کمک بیایند و آنهایی که می‌توانند مذاکرات بین‌المللی انجام دهند، توجیه و تفسیر کنند و ذهن‌های مسئولان کشورهای مختلف را مطلع کنند به کمک آقای ظریف بیایند.»

ظریف، وزیرامورخارجه کاربلدی است

او خاطرنشان کرد: «آقای ظریف، وزیرامورخارجه کاربلدی است که کار خود را می‌داند و از رسانه‌ها هم به خوبی استفاده می‌کند و حرف‌های‌ خود را به دنیا می‌زند اما همه این‌ها به دلیل هجمه‌ای که طرف مقابل وارد می‌کند ممکن است تثایر نداشته باشد بنابراین ما هم باید هجمه خود را افزایش دهیم تا بتوانیم از فرصت‌ها بهره لازم را ببریم.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «باید گفت که آقای ظریف در آنجا مذاکرات خود را انجام می‌دهد و در حاشیه آن حرف‌های خود و جمهوری اسلامی ایران را خواهد زد اما مسئله این است که نباید به این بسنده کنیم، حتی باید به کشورهایی که در اجلاس ورشو شرکت کرده‌اند سفر کنیم و ذهنیت آنها را نسبت به واقعیت‌ها آشکار و آشنا کنیم و با آنها گفت‌وگو‌ کنیم.»

امروز منافع ملی ایجاب می‌کند که یکپارچه از دستگاه دیپلماسی کشور حمایت کنیم

او ادامه داد: «قطعا ما به یک دیپلماسی متحد در داخل کشور نیاز داریم و نباید وزرات امورخارجه را در این شرایط تضعیف کنیم زیرا منافع ملی کشور جدای از ضعف‌هایی که دولت دارد و علیرغم اشکالاتی که هر کدام از ما ممکن است به دولت و یا فعالیت‌های وزارت امورخارجه داشته باشیم مسأله مهم است. منافع ملی امروز ایجاب می‌کند که یکپارچه از دستگاه دیپلماسی کشور حمایت کنیم.»

ساداتیان در مورد اجلاس روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در سوچی در مورد سوریه و انزوای آمریکا یادآورشد: «بحث سوریه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در سوریه تروریست‌ها و نیروها از جوانب مختلف حمایت شدند. حامی بخشی از آنها سوریه بود و بخش دیگر از طریق اردن وارد خاک سوریه شدند و از حمایت مختلف غربی بهره برند اما در کل رأس همه این‌ تروریست‌ها داعش بود که در عراق به طور کامل پاکسازی شد.»

به گفته ساداتیان، «بخشی از داعش در ادلب مستقر شدند و برخی از غربی‌ها به دنبال آن هستند که ادلب را از سوریه جدا کنند و مجموعه نیروهایی که از لحاظ تجهیزات و ثروتی امکاناتی دارند در آنجا مستقر شوند اما استقرار آنها در ادلب منافع ملی ترکیه را به خطر می‌اندازد و یکپارچگی سوریه را مورد مخاطره قرار می‌دهد. روسیه هم به لحاظ ماهیت افرادی که در سوریه جمع شده‌اند خود را در خطر می‌بیند و به دنبال این هستند که بتوانند یکپارچگی سوریه را حفظ کنند و نیروهایی که در در سوریه هستند را از این شهر خارج کنند.»

او ادامه داد: «برای این منظور یک طرح موجود ادامه جنگ بود که تروریست ها به میان مردم رفتند و درون آنها پناه گرفته و مردم را به گروگان گرفتند. این موضوع با واکنش‌های زیادی روبه رو شد که که اگر جنگ ادامه پیدا کند ممکن است فاجعه انسانی خیلی بزرگی در حاشیه آن صورت بگیرد. سه کشور ترکیه، روسیه و ایران در روند آستانه به دنبال راه‌حل دیپلماتیک هستند که بتوانند آینده سوریه را از طریق گفت‌وگوهای سوری _ سوری روشن کنند که بخشی از این مذاکرات در آستانه انجام شد و اکنون در سوچی برگزار می‌شود.»

ساداتیان معتقد است که روند آستانه باید در نهایت به مذاکرات تحت نظر سازمان ملل متحد در ژنو ختم شود و مکانی برای مذاکره تعیین شود تا این گروه‌های معارض و تروریستی از سوریه بروند و مردم هم آزاد شوند و یکپارچگی سوریه هم حفظ شود.

حمایت اروپا از مذاکرات سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه

این کارشناس مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر آمریکایی‌ها در تلاش هستند که این وضعیت در سوریه را حفظ و پایگاه خود در سوریه را داشته باشند. البته نظرات مختلف هم در میان آمریکایی‌ها وجود دارد کما اینکه آقای ترامپ مطرح کرد که من نیروهایم را از سوریه مخارج می‌کنم که این سخنان او با اعتراض های شدید روبه رو شد و در نهایت او هم به نوعی از حرف‌هایش عقب‌نشینی کرد.»

این دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه هدف آمریکا این است که در سوریه بماند، بیان کرد: «آنها می‌خواهند به شکلی تروریست‌ها را حفظ کنند چراکه به تنهایی نمی‌توانند از وضعیت فعلی خود دفاع کنند. از سوی دیگر ترکیه با حضور گروه‌های مختلف کردها مشکل دارد و روسیه حضور تروریست‌هایی که از چچن آمده‌اند را نمی‌پذیرد. گروهی از آفریقا و اروپا وارد سویه شده‌اند که تهدید کننده امنیت اروپایی‌ها هستند و همین امر هم باعث می‌شود اروپایی‌ها تقریبا از گفت‌وگو های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه حمایت کنند.»

ساداتیان دلیل مقابله اروپا در برابر آمریکا در موضوع سوریه را نیز این نکته عنوان کرد که اروپا می‌گوید ما همسایه این منطقه هستیم و اگر تروریسم در اینجا رشد کند (که در گذشته داعش بود) ترکش‌های آن مستقیم اروپا را هدف قرار می‌دهد و آمریکا خیلی از منطقه دور است بنابراین اروپا یا در قبال گفت‌وگو‌های آستانه یا سکوت کرده‌ا و یا از آن حمایت می‌کند.

قرار نیست اروپا خود را برای ایران به آب و آتش بزند

او در مورد راه اندازی سازو کار مالی اروپا با نام INSTEX و توسعه این سازو کار، گفت: «باید توقعمان را در حد بضاعت طرف مقابل مطرح کنیم، قبل از این نیز با اروپایی‌ها روابط و مراودات اقتصادی داشته‌ایم و زمانیکه روابط خوب بود شرکت‌های آنها با ایران کار می‌کردند اما وقتی آمریکا به شرکت‌ها فشار آورد که اگر با ایران کار کنند بازار را از آنها دریغ می‌کند طبیعتا شرکت‌هایی که با آمریکا مراودات بسیار گسترده‌ای داشتند پا پس کشیدند.»

ساداتیان ادامه داد: « در حقیقت این‌گونه نیست که شرکت‌ها بخواهند پای دولت‌های خود بیاستند زیرا بسیاری از این شرکت‌ها متعلق به دولت‌ها نیستند بلکه شرکت‌هایی چند ملیتی ‌هستند که دولت‌های مختلفی با آنها طرف هستند. به طور مثال ایرباس فرانسوی است اما عملا متعلق به خود فرانسه نیست و هر بخشی از آن متعلق به سهامدارهایی از کشورهای مختلف و از جمله آمریکا است. طبیعی است که شرکت‌ها خود را متحد یک دولت نمی‌بینند.»

ساداتیان خاطرنشان کرد: «دولت‌های اروپایی از نظر سیاسی کاملا نشان داده‌اند که در مورد برجام حمایت و ایستادگی می‌کنند و بیانیه‌ها صحبت‌هایشان نشان می‌دهد که هنوز که هنوز است آنها ایستاده‌اند. برخی‌ها هم می‌گویند که آنها بین خودشان تقسیم کار کرده‌اند که باید گفت این حرف صحیحی نیست. در دنیای امروز رقابت‌هایی جدی بین اروپایی‌ها وجود دارد اما معنای رقابت این نیست که خود را برای جمهوری اسلامی ایران به آب و آتش بزنند بلکه منافع خودشان را دنبال می‌کنند.»

او ادامه داد: «اروپایی‌ها به دنبال آن بودند تا راه‌حلی برای اجرای تعهدات مالی خود در قبال ایران پیدا کنند که این شرکت (INSTEX) را تاسیس کردند که در بطن آن شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی که می‌خواهند با ایران کار کنند بتوانند سازوکاری با ایران داشته باشند. این ساز و کار با سه قلم دارویی، تجهیزات پزشکی و غذایی‌ شروع به کار می‌کند اما طرف‌ها و شرکت‌های دیگری هم وارد می‌شوند تا ببینند چگونه می‌توانند باهم کار کنند.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: «کارشناسان ایران و سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه از هفته جاری مذاکرات را آغاز می‌کنند تا روش‌های اجرای کار را باهم پیدا کنند که چگونه می‌توانند با یگدیگر کار کنند.‌ فعلا باید به همین مقدار بسنده کرد. می‌بینم که درحالی که آمریکا به اروپایی‌ها فشار می آورد تا از برجام خارج شوند اروپا چگونه در مقابل آمریکایی‌ها ایستاده‌اند. اگر برجام برای ایران فایده‌ای نداشت و اگر برجام مانع ایجاد وحدت اروپا و آمریکا علیه ایران نمی‌شد آمریکا اینقدر برای خروج از برجام به اروپا فشار نمی‌آورد که این خود نشان می‌دهد که برجام برای ایران مفید بوده است.»

او تصریح کرد: «اروپایی‌ها در همین حد که INSTEX را برقرار کردند کار آمریکا به ورشو کشید و در آنجا مطرح می‌کنند که شما از برجام خارج شوید یا به INSTEX اعتراض کنید. همه این‌ها نشان می‌دهد که برجام برای ایران منافع داشته است آمریکایی‌ها به شدت از اینکه نتوانستند به اهداف خود برسند و به دلیل اینکه روسیه، چین و به خصوص اروپا در مقابل آنها موضع گرفتند عصبانی هستند و این عصبانیت آشکارتر و واضحتر از گذشته شده است.»

لجبازی نکنیم و از برجام خارج نشویم

ساداتیان خاطر نشان کرد: «‌بنابراین منافع ملی در همین است که برجام را حفظ کنیم و با INSTEX هم به همین مختصر فعلا بسنده کنیم و لجبازی نکنیم و از برجام خارج نشویم البته باید پرچم مخالفتمان بالا باشد و انتظارتمان هرچه هست را مطرح کنیم. در گفت‌وگو‌هایی که با اروپایی‌ها انجام می‌دهیم باید بگوییم چه چیزی باید اتفاق بیافتد و ما فقط به این سه قلم بسنده نمی‌کنیم بلکه ایران گسترده نیازمندی‌های متفاوتی دارد و باید بتواند پول‌ نفت خود را به کالا‌های مورد دل‌خواه تبدیل کند نه فقط این سه قلم، زیرا ما عراق نیستیم که زیر بار سیاست نفت در برابر غذا برویم و این مقدار برای ایران کم است البته باید با مذاکره نه با قهر کردن کار خود را پیش ببریم.»

او در مورد سرنوشت FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «آقایانی که پیوستن ایران به FATF را ناشی از قلدرمابی غربی‌ها می‌دانند و می‌گویند آنها هر کاری می‌خواهند انجام دهند و ما هم هر کاری خودمان بخواهیم انجام می‌دهیم معنای آن زندگی در دنیای امروز نیست. مصلحت پیوستن ایران به FATF را نباید مجمع تشخیص مصلحت نظام بلکه مجمع تشخیص مصلحت مردم یعنی رفراندوم مشخص کند. مردم باید آن را تعیین کنند. باید اجازه بدهند مردم بگویند که می ‌خواهند در FATF باشند یا خیر؟»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار