موگرینی: باوجود فشارها به حمایت از برجام ادامه می دهیم

تهران (پانا) - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: فشار علیه برجام در سال گذشته بسیار بسیار بالا بوده و اگر تلاش های اتحادیه اروپا و سه قدرت اروپایی نبود، این توافق هسته ای از بین می رفت.

کد مطلب: ۸۹۴۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
موگرینی: باوجود فشارها به حمایت از برجام ادامه می دهیم

به گزارش ایرنا، فدریکا موگرینی در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان از تلاش های اتحادیه اروپا و سه قدرت اروپایی از برجام حمایت کرد و گفت: فشاری که توافق هسته ای (با ایران) سال گذشته تحت آن قرار گرفت، اگر مبالغه نکنم، بسیار شدید، بسیار شدید بوده است.
وی افزود: باور من این است که اگر به خاطر تلاش های اتحادیه اروپا و اعضای آن و سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) نبود، مطمئنم توافق هسته ای با ایران بسیار پیشتر از بین رفته بود. احتمالا ماه مه سال گذشته (اردیبهشت ماه).
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: با این حال این اتحادیه و کشورهای عضو آن به تلاش هایشان برای صیانت از اجرای کامل برجام ادامه خواهند داد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 8 مه سال 2018 (18 اردیبهشت ماه) خروج کشورش را از توافق هسته ای و بازگشت تحریم ها علیه ملت ایران را اعلام کرد.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.
وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس نیز یازدهم بهمن ماه جاری در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس - INSTEX)به ثبت رسمی رسیده است.
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس راه‌اندازی این کانال مالی را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با تهران عنوان کرد و افزود که پس از فعال شدن، همکاری ‌های تجاری مشروع با ایران را تسهیل می‌کند.
همچنین هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفت: تصریح می کنیم که درباره حفظ توافق هسته ای با ایران فقط حرف نمی زدیم، اکنون امکانی برای اجرای تراکنش های تجاری ایجاد می کنیم.
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز با بیان اینکه این یک اقدام سیاسی است، تصریح کرد: این حرکتی برای حمایت از شرکت های اروپایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار