باید خود را برای مواجهه با کم‌آبی سازگار کنیم

کاشان (پانا) - کارشناس آموزش شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: باید باور کنیم اقلیم و شرایط آب و هوایی تغییر کرده است و ما باید زندگی خود را برای مواجهه با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب در همه بخش‌های زندگی سازگار کنیم.

کد مطلب: ۸۹۳۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
باید خود را برای مواجهه با کم‌آبی سازگار کنیم

به گزارش خبرنگار پانا کاشان، عباسعلی کحال در کارگاه آموزشی رابطان طرح داناب این شهر، اظهار کرد: حفر یک حلقه چاه آب هفت میلیارد ریال هزینه به دنبال دارد تا بتوانیم چهار لیتر در ثانیه آب برداشت کنیم و این در حالی است که فرهنگ‌سازی برای مدیریت مصرف آب، هزینه‌ای کمتر دارد .
وی افزود: فرهنگ سازی برای مدیریت مصرف آب یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است و نباید هزینه تلقی شود و از این رو است که طی دو دهه در قالب فعالیت‌های فرهنگی، آموزش را در مدارس پیگیری می‌کنیم .
کحال تصریح کرد: با وجود افزایش پنج هزار مشترک در منطقه کاشان، مصرف آب پنج درصد کاهش پیدا کرده است که این رقم نتیجه فعالیت‌های آموزشی در مدارس و جلب مشارکت دانش آموزان بوده است .
وی تأکید کرد: دشت کاشان از سال ۵۷ منطقه ممنوعه اعلام شد و کاهش و افت منابع آب به اندازه‌ای است که بارش‌های سالانه برف و باران قادر به جبران آن نیست و مدیریت مصرف آب وظیفه همیشگی همه شهروندان است .
کارشناس آموزش شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: باید فراتر از کتاب و آموزش مرسوم به بحران آب فکر کنیم، باید سواد آبی به دانش آموزان منتقل شود تا بتوانند واقعیت جامعه و ابعاد گسترده کمبود آب را درک کرده و با اصلاح رفتار نامناسب نسل گذشته، اتفاق خوبی را برای جامعه رقم بزنند .
کحال افزود: در شرایطی پیشگیری از بحران آب نیستیم و زمان زیادی هم برای حفظ منابع آب نداریم پس باید کلاس‌ها را در کنار فروچاله ها و نشست‌ها تشکیل دهیم تا مبارزه با بحران آب به مرحله عمل برسد و رفتار شهروندان اصلاح شود .
همچنین کارشناس مسئول آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: شرایط بحران آب به ویژه در منطقه کاشان به گونه‌ای است که باید همه با هم کمک کنیم که چالش‌های آن را کمتر کنیم .
سعید مکاریان نوش‌آبادی اظهار کرد : اجرای طرح داناب، تلاش برای نجات کشور از بحران آب و خشکسالی است با این اعتقاد که گام‌های کوچک بتواند شرایط جامعه را تغییر بدهد .
وی افزود: رفتار درست با منابع آب و خاک و منابع طبیعی باید از دوران کودکی به فرزندان آموزش داده شود و به عنوان یک وظیفه اداری و جهت رفع تکلیف ندانیم
کارشناس مسئول آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش کاشان، تصریح کرد: مدیریت مصرف آب محدود به شیر آب نیست. برق، حفاظت از محیط زیست و همه منابع را نیز شامل می‌شد. بازیافت زباله، جداسازی زباله‌های خشک و تر حتی به اندازه بازیافت یک برگ کاغذ نقش مؤثری در حفاظت منابع طبیعی دارد .
وی گفت: اجرای جشن کاغذ در مدارس، مشارکت در طرح توسعه مناطق جنگلی، اجرای طرح تفکیک زباله، طرح‌های داناب، محیط یار، همیار انرژی، همیار طبیعت از جمله برنامه‌هایی است که جهت فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در مدرسه‌های شهرستان کاشان اجرا می‌شود .
مکاریان افزود: طرح داناب در ۸۰ مدرسه متوسطه اول اجرا شد و ۱۱ هزار نفر مخاطب آن بودند که از مجموع ۲۰۰ برنده استان اصفهان، 30 رتبه برتر به دانش آموزان رسید و 18 نفر از رابطان نیز تجلیل شدند

به گزارش پانا، در آغاز هشتمین دوره طرح ملی داناب، مریم عسگری، مرضیه سیدی، زهرا اسدی، منیره جهانی نژاد، زهرا محمدی نیا، طاهره اکرمی، الهه کاشانی، حبیبه ابراهیمی، زهرا کوچی، فرح شاوردی، حسن ایرانیان، مریم شجری، اعظم تمتاجی، لیلا دهقان، اعظم قاسمی و فاطمی فینی زاده به عنوان رابطان فعال توسط مدیر کل آموزش و پرورش و رییس شرکت آب منطقه ای استان اصفهان تقدیر شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار