ذوعلم: باید مدرسه را به یک نهاد تربیتی اثرگذار تبدیل کنیم

تهران (پانا) - نشست هم‌اندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بعد از انقلاب امروز صبح با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

کد مطلب: ۸۹۳۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم: باید مدرسه را به یک نهاد تربیتی اثرگذار تبدیل کنیم

ذوعلم در ابتدای این نشست گفت: «ما در دومین روز پنجمن دهه پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. ۴ دهه تجربه، فراز و نشیب و پیشرفت داشته‌ایم. نظام جمهوری اسلامی و مردم سالار اسلامی با مجاهدت رهبر شکل گرفته و در حال پویایی و رشد است اما با آرمان‌ها هنوز فاصله داریم.»

او ادامه داد: «دولت اسلامی باید تکمیل شود و اسلامی بودن دولت باید مورد توجه باشد تا به اهداف برسیم و جامعه اسلامی الگویی برای سایر جوامع شود.»

ذوعلم افزود: «قطعا در این مسیر نظام تعلیم و تربیت کارساز است و رویکرد ما رویکرد فرهنگی تربیتی و ساخته شدن انسان‌ها است که بر پایه خودباوری، انسجام، هماهنگی و ... استوار است.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «فرزندان ما در مدرسه تربیت می‌شوند. برای تکریم و تعالی هویت آنان باید این فرایند را در مدرسه شکل دهیم؛ مدرسه‌ای که دارای هویت، چشم‌انداز و حس مسئولیت‌پذیری است. این مدرسه زمینه را برای دانش‌آموزان و انتقال هویت ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد این نگاه هنوز در تعلیم و تربیت وجود ندارد.»

او ادامه داد: «ما به مدارسی که دانایی‌محور هستند نیاز داریم. امروز مدارس موفق فراوان داریم که با دلسوزی مدیران و همگرایی معلمان فعالیت می‌کنند.»

ذوعلم گفت: «ما باید تلاش کنیم چالش‌هایی که در هویت‌یابی تربیتی مدارس است را حل کنیم تا مدارس از شکل یک کارگاه تست‌زنی خارج شوند.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آمورشی به موضوع کنکور دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «باید تیم اندیشه‌ورز عاقل و دلسوز برای تربیت نسل ما فعالیت کنند. ما در این سازمان باید به این زمینه‌ها ورود کنیم. در کنار تدوین کتاب باید مدرسه را به یک نهاد تربیتی اثرگذار تبدیل کنیم.»

او بر طراحی یک برنامه عمل تاکید کرد و گفت: «در این صورت برنامه‌ریزی مدارس در سال‌های آینده ترسیم می‌شود و با توجه به اقتضائات به چشم‌انداز تحولی دست پیدا خواهیم کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار