حدادعادل: اگر ناچار باشیم یک موضوع برای رشد و اصلاح آموزش و پرورش انتخاب کنیم، این موضوع تربیت معلم است

تهران (پانا) - رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد برای اجرای سند تحول به ناچار باید به انتخاب معلم توجه کرد.

کد مطلب: ۸۹۳۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
حدادعادل: اگر ناچار باشیم یک موضوع برای رشد و اصلاح آموزش و پرورش انتخاب کنیم، این موضوع تربیت معلم است

غلامعلی حداد عادل در نشست «هم‌اندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بعد از انقلاب» که از صبح امروز در این سازمان در حال برگزاری است، گفت: «دارالفنون نیز یادگار امیرکبیر است و متاسف هستم که بعد از انقلاب دارالفنون را تعطیل کردیم. اشکالی نداشت که دارالفنون مدرسه باقی بماند. در دنیا به سابقه تاریخی موسسات آموزشی خود اهمیت می‌دهند و این برای ما افتخار بود که از سال ۱۲۶۸ هجری قمری ما در این مکان مدرسه داشتیم.»

حدادعادل گفت: «اگر در آموزش و پرورش اختیار داشتم از مهر آینده اینجا را دبیرستان می‌کردم و دانش‌آموزان مستعد جنوب شهر را به این مدرسه می‌آوردم تا شبیه مدرسه البرز برای جنوب شهری‌ها فعالیت کند.»

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با طرح این سوال که مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی چیست؟ گفت: «این موضوع خیلی خوب است که آرزوهای بزرگ داشته باشیم، ملتی که آرزوی بزرگ ندارد به جایی نمی‌رسد. مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی یک آرزوی بزرگ است اما باید تعریف شده باشد.»

او افزود: «محتوای سند تحول بنیادین حرف‌های منطقی، اسلامی، آموزشی، تربیتی و پرورشی است که بعد از تصویب در شورای انقلاب فرهنگی یعنی ۷ سال پیش، باید دید چقدر از این سند اجرا شده است.»

حدادعادل دو راه برای اجرای سند تحول بنیادین مطرح کرد و گفت: «اگر اجرای سند را برای رسیدن به مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی درنظر بگیریم، باید همه اجزای این سند را همزمان اجرا کنیم یا از بین بخش‌های این سند به مسائلی اولویت دهیم و از آنان برای اصلاح سایر موارد استفاده کنیم.»

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: «حدس می‌زنم آموزش و پرورش توان اجرای جبهه‌ای، گسترده و همه‌جانبه سند را ندارد. اعتقاد دارم اگر ناچار باشیم یک موضوع برای رشد و اصلاح آموزش و پرورش انتخاب کنیم، این موضوع تربیت معلم است.»

او افزود: «قبل از انقلاب تربیت معلم تا دوره راهنمایی در اختیار آموزش و پرورش بود و دوره دبیرستان را نیز دانشگاه تربیت معلم بر عهده داشت. در آن زمان اختیار دانشگاهی که باید نیرو تربیت می‌کرد دست آموزش و پرورش نبود. با ارسال لایحه‌ای به شورای انقلاب فرهنگی مجوز راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان را گرفتیم تا در اختیار آموزش و پرورش باشد، اکنون باید دید این دانشگاه به اهداف خود رسیده و می‌تواند برای آموزش و پرورش نیرو تربیت کند یا نه.»

او گفت: «مطابق آمار معاونت نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲۰ هزار معلم از آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند، ظرفیت دانشگاه تربیت معلم برای این ۴ سال بیشتر از ۷۰ هزار نفر نیست.»

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: «شهید رجایی معتقد بود راه اصلاح آموزش و پرورش تربیت معلم است تا بهترین نیروها با بهترین روش‌ها جذب و تربیت شوند و از این انسان‌ها نیروهای بهتری به مدارس بروند.»

رئیس پیشین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «حق‌التدریس مصیبتی شده است، نماینده‌ها هم طرح‌هایی را تصویب و فشار می‌آورند حق‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها استخدام شوند. حق‌التدریس‌ها نمی‌توانند معلم بشوند. به چه دلیل یک نهضتی باید به آموزش و پرورش بیاید؟ دلیلی ندارد در انتخاب معلم اینگونه منفعل باشیم. اینها آفت‌هایی برای تأمین نیروی انسانی است.»

حدادعادل گفت: «به جای همه کارها به سراغ تربیت معلم برویم. با تربیت معلم خوب آنان دانش‌آموزان را تربیت خواهند کرد. اجرای سند تحول را مدرسه محور کنیم و به دست معلمان بسپریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار