مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پروشی: هدف اصلی ما توجه به شعار«تمرین زندگی» است

تهران (پانا) - نسرین سجادیان،مدیر کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان معتقد است، زیربنای هنرهای بومی و سنتی، فرهنگ است، به همین دلیل حتی در محتوای آموزشی که اساتید کارگاه¬ها در دو بخش نظری و عملی ارائه کردند؛ مروری بر هنرهای بومی و سنتی نیز وجود دارد.

کد مطلب: ۸۹۳۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پروشی:  هدف اصلی ما توجه به شعار«تمرین زندگی» است

همزمان با آغاز جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام مبارک دهه فجر، هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی آفرینش با محوریت شعار سال ۹۷ کانون پرورش فکری یعنی «تمرین زندگی» از 7 الی 22 بهمن ماه در حال برگزاری است. هدف اصلی این دوسالانه که با حضور رشته‌های نقاشی، عکاسی، سفال‌گری، خوش‌نویسی و هنرهای بومی و سنتی برگزار میشود،شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌های هنری کودکان و نوجوانان است.

در کنار این موضوع، یکی از بخشهای مهمی که در کنار برگزاری نمایشگاه دوسالانه هنرهای تجسمی آفرینش با همکاری مرکز آموزش و پ‍ژوهش کانون، اجرا شد برپایی کارگاه های آموزشی برای کارشناسان هنرهای تجسمی سراسر کشور بود. کارگاه هایی که با رویکرد توجه به مهارت ها و تمرین زندگی به مباحث آموزشی پرداخته و نقش موثری در هرچه بهتر شدن و پیشرفت هنرهای تجسمی دارد.
نسرین سجادیان، مدیر کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در گفت و گو با پانا درباره چگونگی اعمال شعار تمرین زندگی در کارگاه های آموزشی که همزمان با هفتمین دو سالانه ملى هنرهای تجسمی آفرینش برگزار می شود، گفت: اداره آموزش و پژوهش برای آموزش همکاران در طول سال برنامه ریزی می کند و در اصل وظیفه اصلی ما این است. امسال همزمان با هفتمین دو سالانه که نمایشگاه بسیار خوبی هم برگزار شد ما نیز آموزش را همزمان برای کارشناسان و مربیان سراسر کشور برگزار کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شعار امسال ما تمرین زندگی است زمانی که با اساتید نشست داشتیم تا محتوا و سرفصل های آموزشی را قطعی کنیم، به این نکته توجه شد و سعی کردیم با هدف توانمند سازی همکاران و تقویت توانایى هاى ایشان، آموزش های مناسبی در این راستا ارائه دهیم. البته در بحث تقویت مهارت ها از آنجایی که کمی دیربازده است ما منتظریم در سال 98 مربیان و کارشناسانی که آموزش دیده اند به شکل عملیاتی آموزش ها را به کارببرند. به خصوص اینکه مربیان در مواجهه با اعضا، بتوانند با به کارگیری دانسته هایشان، شعار تمرین زندگی را به شکل عملی محقق کنند.
سجادیان برگزاری همزمان کارگاه ها با هفتمین دو سالانه هنرهای تجسمی را اتفاق خوشایندی دانست و افزود:زمانی که ما همکاران را به شکل متمرکز از استان های مختلف برای آموزش دعوت کردیم، این شرایط مهیا شد که آن ها بتوانند از نمایشگاه هفتمین دوسالانه بازدید کنند و همزمان کارشناسان ستاد هم حضور داشتند و با توضیحات بسیار خوب و مفیدی که ارائه می کردند به همکاران کمک کردند که هم بتوانند به شکل حرفه ای تری به آموزش بپردازند و هم با نمونه آثاری که از سراسر کشور با هدف شرکت در مسابقه دو سالانه طراحی شده بودند آشنا شوند در واقع یک نوع آموزش غیر مستقیم نیز بود. همچنین این همزمانی کمک کرد که هم آموزش ما اثربخشی بیشتری داشته باشد و هم اینکه فرصت و امکان استفاده مناسب از نمایشگاه برای همه همکاران از سراسر کشور فراهم شود.
سجادیان درباره شاخص و معیار دعوت از افراد برای حضور در کارگاه ها گفت: شاخص دعوت از دوستانی که تمایل داشتند از این کارگاه ها استفاده کنند بر اساس وظایف و پست های سازمانی بود. کارشناسانی که دعوت کردیم و آموزش هایی که برای آن ها تدارک دیده شد با هدف توانمندسازی آن ها در برنامه ریزی و نیازسنجی آموزشی برای سال آینده بود. همچنین گروه بزرگتری از مخاطبین ما، مربیان بودند که از مراکز فرهنگی و هنری سراسر کشوردر چند نوبت دعوت شدند و آموزش دیدند و از آنجایی که آنها در مواجهه مستقیم با اعضا هستند، آموزش ما کمک می کند علاوه بر اینکه در یک ارتباط خطی با برنامه ریزی کارشناسان استان خودشان قرار می گیرند، بتوانند درتحقق اهداف کانون در سطح کلان هم تلاش کنند.
وی درباره هنرهای بومی و سنتی در هفتمین دو سالانه ملی هنرهای تجسمی آفرینش و اهمیت آن در بین مهارتها مختلف درکارگاهها اظهار کرد: زیربنای هنرهای بومی و سنتی، فرهنگ ما است. به همین دلیل حتی در محتوای آموزشی که اساتید ما، در دو بخش نظری و عملی ارائه کردند؛ مروری بر هنرهای بومی و سنتی نیز داشتند. در مباحث نظری و پیشینه هنرها لازم است اشاره ای شود به هنرهای بومی و سنتی تا کم کم به نیازها و هنرهای روز نزدیک شوند، که قطعا همین هنرهای روز، ریشه در سنت ها و فرهنگ ما دارد. از آن جایی که این سنت ها، برای ما بسیار ارزشمند است در محتواهای آموزشی مان به شکل جدی به آن پرداختیم و با هماهنگی که با سازمان میراث فرهنگی انجام شد در بخش های مختلف که شامل نقاشی، سفالگری و گرایش های دیگر است سعی کردیم نمونه آثاری را داشته باشیم تا هم تعاملی با سازمان های زیربط داشته باشد و هم اینکه همکارانی که به شکل حضوری از نمایشگاه استفاده می کنند، بتوانند نمونه آثاری را که در خصوص هنرهای بومی و سنتی موجود است از نزدیک ببیند. چرا که دیدن تک تک چیزهایی که در آن نمایشگاه بود برای همکاران ما یک نوع آموزش محسوب می شد.
سجادیان در ادامه از نتیجه برگزاری این کارگاه ها در دوسالانه بعدی و به طور کلی پیشرفت هنرهای تجسمی سخن گفت و افزود: همزمانی نمایشگاه ها با برگزاری کارگاه ها، به تعمیق یادگیری همکارانی که برای شرکت در کارگاه ها دعوت شده بودند کمک کرد و قطعا در عملکرد ایشان نیز موثر است. امیدوار هستیم که برای دوسالانه های بعدی، خروجی این آموزش ها و کارگاه را ببینیم.

وی در پایان گفت: تقویت مهارت ها با عنایت به شعار تمرین زندگی، نیاز به هماهنگی و همراهی خانواده ها دارد. ما با آموزشی که به مربیان دادیم، این جریان را آغاز کردیم و چون آموزش های ما به شکل مستمر است در فصل های مختلف و سالهای آینده نیز آموزش های تکمیلی را با هدف شناسایی استعدادها خواهیم داشت و امیدوارم در سال 98 شاهد خروجی چشمگیری در این زمینه باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار