ایجاد گنجینه و موزه الکترونیکی شهدای فرهنگی و دانش‌آموز؛ فعالیت پیش‌ روی اداره کل شاهد

تهران (پانا) - اداره کل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش دستاوردها و فعالیت‌های این اداره کل را در قالب گزارش عملکرد ارائه کرد. ایجاد گنجینه و موزه الکترونیکی شهدای فرهنگی و دانش‌آموز یکی از فعالیت‌های پیش‌روی این اداره کل خواهد بود.

کد مطلب: ۸۹۱۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد گنجینه و موزه الکترونیکی شهدای فرهنگی و دانش‌آموز؛ فعالیت پیش‌ روی اداره کل شاهد

با توجه به موضوع ایثار و شهادت به عنوان یک آرمان بزرگ در آموزش و پرورش و حفظ آنچه حفاظت انقلاب اسلامی را بر عهده داشته و بعد از این نیز خواهد داشت، تأسیس و توسعه مدارس شاهد به عنوان پایگاه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با بیش از 30 سال خدمات شایسته آموزش و پرورش قابل دفاع در بعد علمی و آموزشی و نیز در بعد معنوی و پرورشی توانسته است اهداف آموزش و پرورش را بر مبنای سند تحول بنیادین به دلیل برخورداری از زمینه مساعد (وجود نیروهای مشتاق و مخلص، امکانات و فضاهای مناسب و اولیای ولایت‌مدار و ارزشی) را بهتر و بیشتر نشان دهد.

با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 و حضور روزافزون دانش‌آموزان در صحنه‌های دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی که باعث ایجاد فاصله تحصیلی برای دانش‌آموزان رزمنده شد، وجود دغدغه‌های خاص مبنی بر عقب‌ماندگی از تحصیل به علت حضور در جبهه، آموزش و پرورش را بر این داشت که تا ضمن اتخاذ تدابیری دغدغه تحصیل دانش‌آموزان رزمنده را کاهش دهد در این راستا در سال 1360، ستاد امداد و پشتیبانی جبهه و جنگ در وزارت آموزش و پرورش، استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق سراسر کشور تشکیل شد و اعزام به جبهه فرهنگیان و دانش‌آموزان و جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی را از مدارس و ارسال به جبهه‌ها بر عهده داشت. در سال 1361 مجتمع‌های رزمندگان در جبهه و پشت جبهه تاسیس شد و در سال 1369 اساسنامه مدارس ایثارگران به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و اداره امور آن در آموزش و پرورش به عهده ستاد امداد و پشتیبانی جنگ و سپس به ستاد هماهنگی امور رزمندگان،‌ جانبازان و آزادگان که بعداً به ستاد هماهنگی امور ایثارگران تغییر نام یافت محول شد.

شرایط خاص فرزندان عزیز شهدا، مفقودین، اسرا و جانبازان و مسئولیت نظام در قبال آن باعث شد تا حضرت امام خمینی (ره) فرمان تاریخی و مهمی را در سال 65 خطاب به سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران «مبنی بر اهتمام در رسیدگی مناسب به امور فرهنگی فرزندان شاهد» صادر کردند و در مهر همان سال ارائه خدمات فرهنگی به دانش‌آموزان شاهد در قالب دو طرح نیمه متمرکز و طرح پراکنده شروع شد.

با توجه به فرمان مذکور و اساسنامه طرح شاهد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، اداره کل امور شاهد وزارت آموزش و پرورش در سال 1369، تاسیس و مسئولیت برنامه‌ریزی و رسیدگی به امور آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان شاهد را در راستای تکمیل برنامه‌های مصوب آموزش و پرورش در چارچوب دستورالعمل‌های مصوب ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش عهده‌دار شد.

در سال 1374، ستاد هماهنگی امور ایثارگران با اداره کل امور شاهد ادغام و با عنوان اداره کل امور شاهد و ایثارگران؛ وظایف محوله از سوی اداره کل مذکور پیگیری شد. ‌با عنایت به ویژگی‌های مخاطبان در مدارس شاهد و ایثارگران، امور حقوقی و رفاهی فرهنگیان ایثارگر و خانواده معظم شهدای فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت،‌ به‌ویژه وظایف مصوب وزارت آموزش و پرورش در اساسنامه طرح شاهد، در سال 1375 دو اداره کل مستقل با عنوان اداره کل امور تحصیلی فرزندان شاهد و اداره کل امور ایثارگران تشکیل شد و ارائه خدمات خاص فرزندان شاهد و ایثارگران ادامه یافت و در سال 1381 مجدداً دو اداره مذکور با وظایف فوق ادغام و با عنوان دفتر امور شاهد و ایثارگران انجام وظیفه می‌کند.

تاکنون طرح‌های شاهد و ایثارگران در تشکیلات وزارت آموزش و پرورش زیرمجموعه وزیر آموزش و پرورش، معاون آموزشی، معاونت جنگ، معاون حقوقی و امور مجلس، شاهد و ایثارگر، معاون مشارکت‌های مردمی، شاهد و ایثارگر، معاون مشارکت‌های مردمی بوده است و اکنون زیر مجموعه سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی است.

وظایف اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش

اهتمام بر تحقق فرمان حضرت امام (ره) و منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری برای رسیدگی به امور تحصیلی و فرهنگی فرزندان شاهد و ایثارگران، برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای قوانین و مصوبات موجود مرتبط با طرح شاهد و ایثارگران، تهیه و تدوین برنامه‌های خاص آموزشی دانش‌آموزان طرح‌های نیمه متمرکز و پراکنده شاهد و ایثارگران با توجه به شرایط خاص آن‌ها، ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی و تقویت و تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی دانش‌آموزان، تهیه و تدوین برنامه‌های ویژه تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان شاهد طرح‌های نیمه متمرکز و پراکنده و ایثارگران برای آمادگی و شرکت در آزمون سراسری و پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، تهیه و تدوین برنامه‌ها و دستورالعمل‌های ویژه امور آموزشی، پرورشی و مشاوره و فوق‌برنامه‌های طرح‌های شاهد، مدارس ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص این دانش‌آموزان، از جمله وظایف این اداره کل است.

آمار کل شاغلان در وزارت آموزش وپرورش 119 هزار و 155 نفر است همچنین آمار شهدای فرهنگی و دانش‌آموز به تفکیک دختر و پسر به ترتیب هزار و 942 و 33 هزار و 872 نفر است.

آمار جامعه ایثارگری شاغل در آموزش و پرورش نیز در جدول زیر آمده است:

آمار بستگان شهدا شاغل در آموزش و پرورش نیز در جدول زیر آمده است:

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

با توجه به اینکه این اداره از سال 84 به بعد مسولیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به عهده گرفت است بنابراین آمارهای سال‌های ماقبل سال 84 موجود نیست. لذا آنچه در ذیل به صورت نمودار ارائه شده است بعضی از اقدامات و فعالیت‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که هرساله به‌صورت گزارش آمار به دستگاه‌های ذیصلاح برون سازمانی و درونی سازمانی مانند مقام عالی وزارت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، شورای عالی توسعه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و شورای مشاوران وزرا ارسال می‌شود.

فعالیت‌های در دست اقدام، ایجاد گنجینه و موزه الکترونیکی شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، جمع‌آوری اسناد شهدای دوران دفاع مقدس، توسعه و تکمیل سامانه سجا در راستای حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، سرگذشت پژوهی شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، برگزاری کنگره شهدای دانش‌آموز است.

مدارس بمباران شده در دوران هشت سال دفاع مقدس

مهم‌ترین مدارس بمباران شده، دبستان رشیدی کرمانشاه در 24 مهر 65 تعداد 17 دانش‌آموز شهید و یک معلم شهید، دبستان فیاض بخش و امام حسن (ع) بروجرد در 20 دی ماه 65 تعداد 68 شهید دانش‌آموز، مدرسه راهنمایی پیروز بهبهان در 4 آبان 62 تعداد 75 دانش‌آموز شهید و 5 همکار، مدرسه زینبیه و ثارالله شهر میانه در 12 بهمن سال 65 تعداد 37 دانش‌آموز شهید و یک معلم، دانش‌آموزان گروه سرود قم در اول بهمن سال 65 تعداد 9 دانش‌آموز شهید و یک معلم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار