استاندارخراسان جنوبی: مراودات و ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشور افغانستان باید افزایش یابد

بیرجند(پانا) ـ استاندار خراسان جنوبی که در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سخن می گفت، خواستار افزایش مراودات و ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشور افغانستان و فعالین اقتصادی در این کشورشد.

کد مطلب: ۸۸۹۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
استاندارخراسان جنوبی: مراودات و ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشور افغانستان باید افزایش یابد

محمد صادق معتمدیاناستاندارخراسان جنوبی، به ظرفیت‌های بازار افغانستان برای محصولات و تولیدات استان اشاره کرد و افزود: باید از بازار بکر افغانستان برای فروش و بازاریابی محصولات و تولیدات استان بیش از پیش استفاده کرد.


وی راه اندازی نمایشگاه محصولات استان در افغانستان را مورد تاکید قرار داد و افزود: با شرایط مناسبی که استان بلخ دارد می توان نمایشگاه محصولات تولیدی استان را در مزار شریف مرکز آن استان راه اندازی کرده و نسبت به معرفی تولیدات استان اقدام کرد.


مقام عالی دولت در استان، فعال سازی مجدد نمایندگی وزارت امور خارجه در استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: با مکاتبات و پیگیری هایی که از طریق وزارت امور خارجه صورت گرفته رئیس دفتر نمایندگی مشخص شده و تلاش خواهیم کرد در آینده ای نزدیک دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان مجدداً فعالیت خود را از سر گیرد.


معتمدیان، با بیان اینکه شرایط اقلیمی و خشکسالی های چند ساله اخیر در استان مشکلاتی را برای مرزنیشنان ایجاد کرده، افزود: این امر در کنار غیر فعال شدن بازارچه های مرزی موجب مهاجرت مرزنشینان و روستائیان در مناطق مرزی به شهرها شده که مشکلاتی را ایجاد کرده است.


استاندار خراسان جنوبی، با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته چشم انداز مناسبی برای توسعه تجارت در استان ایجاد شده است، ادامه داد: موقعیت خاص جغرافیایی خراسان جنوبی و قرار گرفتن در کریدور شرق به شمال شرق و اتصال شرق به مرکز کشور در کنار وسعت زیاد ، استعدادهای منحصربه فردی را برای این استان ایجاد کرده که باید بیش از پیش از آن بهره برداری کرد.


معتمدیان، با بیان اینکه خراسان جنوبی مسیر دسترسی به بازار بزرگ افغانستان را برای تجار و فعالان اقتصادی فراهم کرده ، گفت: دسترسی به کشورهای آسیای میانه و فرصت های تجاری که در این کشورها نیز وجود دارد از دیگر پتانسیل های اقتصادی استان است تا بتوان این منطقه را به تجارت بین الملل و بازارهای جهانی ارتباط داد.


مقام عالی دولت در استان، به اقدامات انجام شده در دولت یازدهم و دوازدهم مبنی بر اتصال خراسان جنوبی به ولایت فراه افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: با آسفالت باقی مانده مسیر ارتباطی ماهیرود به فراه ۴۰۰ کیلومتر مسیر ترانزیتی استان و راه دسترسی به کشورهای آسیای میانه کوتاه تر خواهد شد و این امر توجیه ترافیکی را ایجاد خواهد کرد که منجر به خروج استان از بن بست جغرافیایی شده و استان را به بازارهای جهانی و کشور افغانستان مرتبط خواهد کرد.


معتمدیان، به سفر اخیر خود به کابل اشاره کرد و ادامه داد: در این سفر دیدارهای دیپلماتیک و اقتصادی مناسبی برگزار و تصمیمات خوبی نیز برای فعال سازی بازارچه های مرزی استان اتخاذ شد که امیدواریم با پیگیری هایی که در سطح کلان صورت می گیرد شاهد این مهم در استان باشیم.


معتمدیان، با بیان اینکه در حال حاضر خدمات زیرساختی مناسبی به طرف های افغانستانی از جمله آب، برق و... در نقاط مرزی ارائه می گردد، افزود: در صورت بر طرف نشدن محدودیت های موجود و عدم فعال سازی بازارچه های مرزی در ارائه خدمات زیرساختی مذکور نیز محدودیت ایجاد خواهیم کرد.

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، باید برای حل مشکلات، پیشنهاد و راه حل اجرایی ارائه دهد


رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، با اشاره به اینکه در کوتاه مدت پیشنهاداتی برای بهره مند شدن از مراودات تجاری بین دو کشور مطرح شد، افزود: متولیان امر در استان نیز باید در راستای ایجاد توازن اقتصادی و تجاری بین تجار ایرانی و افغانستانی تلاش کنند تا رغبت انجام تجارت بین دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.
وی ضمن اشاره به سفر سفیر ایران در افغانستان در آینده ای نزدیک به استان ، گفت: هیاتی متشکل از تجار و فعالان اقتصادی افغانستان نیز به استان سفر خواهند کرد تا علاوه بر شناسایی و معرفی توانایی های خراسان جنوبی، با ظرفیت های سرمایه گذاری و تجاری در این استان نیز بیش از پیش آشنا شوند.


معتمدیان، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را فرصتی مناسب برای حل مشکلات بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: کمیته های زیرمجموعه این شورا بایدفعال شده و برای هریک از مشکلات مطروحه در این جلسه راه حل اجرایی و کاربردی ارائه نمایند تابتوان تصمیمات لازم را برای حل آنها اتخاذ کرد.


وی در پایان خاطر نشان ساخت: در جلسه ای تخصصی مشکلات مرزنشینان و تعاونی های مرزنشین بررسی و راهکارهای حل آنها نیز پیشنهاد گردد تا بتوان برای این عزیزان نیز گام های اساسی و جدی تری برداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار