انتقاد مدیرکل محیط زیست استان تهران از فرسودگی ناوکان حمل و نقل

تهران (پانا) - مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه ۷۶ درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده است، گفت اگر اعتباری برای ساماندهی این وضع هزینه نشود، وضع محیط‌زیست به سامان نمی‌رسد.

کد مطلب: ۸۸۹۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد مدیرکل محیط زیست استان تهران از فرسودگی ناوکان حمل و نقل

کیومرث کلانتری در جلسه کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک نسبت مستقیمی با هم دارند، اظهار کرد: پنجشنبه‌های امسال که ورود به محدوده ترافیک آزاد شده، آلودگی هوای تهران بسیار بیشتر شده است. مادامی که به حمل و نقل عمومی توجه نکنیم و برای توسعه حمل و نقل پول خرج نکنیم، وضع آلودگی هوا به همین روال است.

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران افزود: سال گذشته ما ۱۰۰ روز ناسالم داشتیم و امروز نسبت به سال گذشته به دلیل قانون هوای پاک و برخی اقدامات، بخصوص سختگیری‌ها در گازسوز کردن واحدهای صنعتی حذف مازوت، ۳۲ روز نسبت به سال گذشته هوای سالم‌تری داریم و ۱۸ روز پاک نیز امسال اضافه شده است اما بخشی از این هوای سالم و پاک را مدیون ناپایداری جوی و بخشی را نیز که به دلیل قانون هوای پاک، آن را باید قانون «نفس» نامید، هستیم.

کلانتری با اشاره به وضع نامناسب پسماند در استان تهران اظهار داشت: روزانه ۱۱ هزار تن پسماند در استان تهران تولید می‌شود که ۸۰۰۰ تن آن مربوط به شهر تهران است. سؤال اینجاست که این پسماندها کجا می‌رود؟ تمام پسماندها به آرادکوه می‌رود، دور آن نیز زهکش گذاشته‌اند و پسماندهای آن دوباره بر روی زباله‌ها پمپاژ می‌شود که اسم آن را مدیریت پسماند گذاشته‌اند؛ این چه مدیریت پسماندی است که زباله‌ها را از مبدأ تفکیک نمی‌کنند و هربار به ما آمار می‌دهند در منطقه ۲، ۵ و ۲۲ در حال اجرای تفکیک زباله از مبدأ هستیم؟ درحالی‌که در نهایت هیچ اتفاقی در حوزه تفکیک زباله از مبدأ رخ نداده است. تولید کمپوست از این پسماندها که از مبدأ تفکیک نشده‌اند، امکانپذیر نیست.

وی با انتقاد از عدم تدوین طرح جامع پسماند گفت: هنوز طرح جامع پسماند تدوین شده درحالی‌که بارها اعلام شده یک شرکت کره‌ای یا شرکت‌های دیگر قرار است این طرح را تدوین کنند. می‌گویند نیروگاه ساخته‌ایم، کدام نیروگاه را ساخته‌اند؟ تا کی قرار است موضوع پسماند به این شیوه اداره شود؟

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در انتقادی دیگر به روند کند تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت اظهار داشت: گمان نکنم تکمیل شبکه فاضلاب تهران به عمر تمامی ما قد دهد؛ با این بودجه و روند کند پیشرفت، هیچ اتفاقی در این سال‌ها در حوزه فاضلاب نیفتاده است.

کلانتری همچنین با اشاره به جمعیت تهران تصریح کرد: سالانه ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود که تمامی این جمعیت در حواشی تهران که ریه‌های تنفسی شهر هستند، مستقر شده و عرصه هر روز بر تهران تنگ‌تر می‌شود.

وی با اشاره به تراکم جمعیتی بالا در پایتخت گفت: این موضوع نشان می‌دهد ما آمایش سرزمینی نداشته‌ایم.

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه ۷۶ درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده است، خاطرنشان کرد: تا کی باید سوار این قُراضه‌ها شویم؟ همچنین ۵۰ درصد تاکسی‌های تهران نیز فرسوده هستند. اگر اعتباری برای ساماندهی این وضع هزینه نکنیم، وضع محیط‌زیست به سامان نمی‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار