معاون سازمان محیط زیست خبر داد: تعیین حق‌آبه برای 27 تالاب

تهران (پانا) - معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بر اساس قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها که سال گذشته به تصویب مجلس رسید حق‌آبه مورد نیاز ۲۷ تالاب تعیین شده است، گفت حق‌آبه ۲۰ تالاب در دست مطالعه است و باید حق‌آبه ۱۴ تالاب دیگر طی سال‌های آینده معین شود.

کد مطلب: ۸۸۹۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون سازمان محیط زیست خبر داد: تعیین حق‌آبه برای 27 تالاب

به گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست، حمید ظهرابی در نشست خبری روز جهانی تالاب‌ها با اشاره به اینکه تالاب‌ها یکی از مهمترین اکوسیستم‌های طبیعی است، گفت: بر اساس برآوردها ارزش اکولوژیک تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها است و 3 درصد سطح کره زمین را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش تعادل‌بخشی تالاب‌ها برای سفره‌های آب زیرزمینی گفت: تالاب‌ها به عنوان «بافر» ‏بین آب‌های شور و شیرین عمل و از نفوذ منابع آب شور به شیرین خودداری می‌کنند همچنین در جلوگیری از ایجاد سیلاب‌ها نقشه بسیاری دارند. افزون بر این‌ها حفظ تنوع زیستی و رونق طبیعت گردی از جمله مزایای تالاب‌ها به حساب می‌آید.

وی افزود: زندگی ۷۰ هزار نفر از مردم سیستان و به هامون وابسته است همچنین ۱۲ هزار نفر از طریق صیادی در تالاب هورالعظیم گذر زندگی می‌کنند همچنین تالاب شادگان به ۵۰۰۰ نفر خدمات ارائه می‌دهد.

ظهرابی در ادامه با بیان اینکه اگر تالاب‌ها خشک شوند به کانون‌های جدید گرد و غبار تبدیل می‌شوند، گفت: تالاب‌ها با مرطوب نگه داشتن خرد اقلیم منطقه می‌توانند به عنوان عامل محدود کننده شن‌های روان عمل کنند همچنین تالاب‌ها در موضوع تغییر اقلیم و مقابله با اثرات منفی این پدیده از جمله سیل و خشکسالی و نقش دارد. افزون بر این‌ها تالاب‌های ساحلی به عنوان یک مانع در مقابله با سونامی و طوفان‌ها عمل می‌کند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری کنوانسیون رامسر برای حفاظت از تالاب‌های جهان در دوم فوریه ۱۹۷۱ گفت: در این سال در شهر رامسر کنوانسیون بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌های جهان ایجاد شد و در همان مقطع ۱۸ کشور به این کنوانسیون ملحق شدند. در حال‌حاضر کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها یک کنوانسیون جهان شمول است و ۱۷۰ کشور در آن عضویت دارند.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۳۳۷ تالاب در کنوانسیون بین‌المللی رامسر ثبت شده است، گفت: در کشور ما ۳۵ تالاب تحت ۲۴ عنوان به ثبت کنوانسیون حفاظت از تالاب‌ها رسیده است البته برخی رامسر سایت‌ها مثل ارژن و پریشان دو تالاب مجزا هستند اما تحت یک عنوان به ثبت رسیده‌اند که مساحت آن ۱.۵ میلیون هکتار است.

ظهرابی با تأکید بر اینکه تالاب‌ها در کشور خشک مثل ایران ارزش چند برابری پیدا می‌کنند، گفت: امسال روز جهانی تالاب‌ها شنبه ۱۳ بهمن در بندرخمیر استان هرمزگان برگزار می‌شود و شعار روز جهانی تالاب‌ها «در مواجهه با تغییر اقلیم ناتوان نیستیم» است.

وی گفت: تاکنون برنامه مدیریت زیست بومی ۱۴ تالاب به تصویب رسیده است همچون برنامه زیست بومی ۷ تالاب دیگر تدوین شده و در مرحله تصویب قرار دارد افزون بر این‌ها برنامه ۶ تالاب در مرحله تدوین است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه تأمین منابع آب مورد نیاز برای احیای تالاب‌های تخریب شده نکته بسیار مهمی است، گفت: در همین راستا بر اساس قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها که سال گذشته به تصویب مجلس رسید حق‌آبه مورد نیاز ۲۷ تالاب تعیین شده است همچنین حق‌آبه ۲۰ تالاب در دست مطالعه است و باید حق‌آبه ۱۴ تالاب دیگر را طی سال‌های آینده معین کنیم.

ظهرابی درباره پروژه بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های کشور گفت: از دستاوردهای مهم این پروژه الگوسازی در حوزه کشاورزی پایدار است که با مشارکت مردم محلی و بخش‌های خصوصی حاضر در منطقه ساده‌ترین روش‌های ممکن را به کشاورزان ارائه می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار