مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط ‌زیست در گفت‌وگو با پانا خبر داد

سیل اخیر 8 تالاب و دریاچه ارومیه را سیراب کرد

تهران (پانا) - مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به اینکه تالاب‌های ایران فصلی هستند و به بارش‌ها وابسته‌اند، گفت به‌ دلیل بارش‌های اخیر وضع تالاب‌ها بهبود یافته است.

کد مطلب: ۹۰۵۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
سیل اخیر 8 تالاب و دریاچه ارومیه  را سیراب کرد

مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با پانا درباره وضع تالاب‌های کشور با توجه به بارش‌های اخیر اظهار کرد: تالاب‌های ایران به ویژه در فلات مرکزی تالاب‌های فصلی هستند و این‌طور نیست که همیشه آب داشته باشند اما با توجه به بارش‌هایی که در سال جاری تاکنون داشتیم امسال می‌توانند تابستان پرآبی را سپری کنند و حُسن بارش‌ها این است که اگر از میزان آب این تالاب‌ها کاسته شود به دلیل تغذیه آب‌های زیر زمینی، گرد و غبار کاهش می‌یابد.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تالاب‌ها غنی‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی هستند، گفت: تالاب‌های گاوخونی، بختگان، مهارلو، جازموریان، هامون، هورالعظیم و شادگان و بام دژ در خوزستان و دریاچه ارومیه پر از آب شده‌اند و این نعمت بزرگی است.

باقرزاده کریمی با تأکید بر اینکه بهترشدن وضع تالاب‌ها به‌دلیل بارندگی نباید موجب شود تا مشکلات تالاب‌ها فراموش شود، گفت: برای ارتقا و بهبود وضع تالاب‌ها باید راهکارهایی اتخاذ شود که از جمله آن برنامه جامع تالاب‌هاست.

وی با بیان اینکه برنامه جامع مدیریت تالاب‌ها تداوم دارد، گفت: این برنامه‌ نحوه مدیریت و همزیستی با تالاب را سازماندهی می‌کند چون تالاب پرآب هم مسئولیت دارد و باید از ساخت‌وسازهای بی‌رویه، تخریب و آلودگی تالاب جلوگیری کرد و حتما باید رفتار با طبیعت و تالاب را اصلاح کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نبود نگاه جامع به تالاب‌ها در دستگاه‌های اجرایی از مواردی است که تالاب‌ها را با تهدید مواجه کرده است، گفت: بخشی از وضع نا‌مطلوب تالاب‌ها ناشی از ضعف قوانین و مقررات مرتبط با تالاب است که به همین دلیل قانون مرتبط با تالاب‌ها در سال 96 از سوی مجلس تصویب شد.

باقرزاده کریمی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای برون‌رفت تالاب‌ها از بحران، فرهنگسازی و مسئولیت‌پذیری مردم به‌ویژه مسئولیت‌پذیری جوامع بهره‌بردار از تالاب‌هاست. در واقع باید با فرهنگسازی، جوامع بومی بهره‌بردار از تالاب‌ها از نقش و مسئولیت خود برای حفاظت از تالاب‌ها آگاه شوند. تغییر نگاه مردم، زمان و انرژی فراوانی می‌طلبد که نیازمند فرهنگسازی است و باید با فرهنگسازی، کشاورزان به این باور برسند که آب را به‌صورت بهینه مصرف کنند چون به نفع خودشان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار