دری: نقش تربیتی زنان وافتخارات آنان، درشاهنامه فردوسی مثال زدنی است

تهران (پانا) - معاون متوسطه اداره کل شهر تهران گفت: پژوهش سراهای دانش آموزی فرصت متفاوتی را برای تجربه ورزی و اندیشه ورزی فراهم می کند و ان شاالله مقوله زبان ادبیات فارسی جایگاه خودش را هر چه بیشتر در فعالیت های پژوهش سراها و واحدهای دانش آموزی پیدا نماید.

کد مطلب: ۸۸۸۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
دری: نقش تربیتی زنان وافتخارات آنان، درشاهنامه فردوسی مثال زدنی است

همایش زادروز حکیم ابولقاسم فردوسی با حضور دری معاون آموزش متوسطه اداره کل ، ندیری مدیر منطقه ، شریعتی معاون آموزش متوسطه منطقه و اساتید زبان فارسی سرامی و رحماندوست و به همت کارشناسی متوسطه دوره دوم، پژوهش سرای جوان و دبیرستان دخترانه فرهنگ در محل سالن امام علی (ع) اداره برگزار گردید.

در این همایش ندیری بیان داشت : نویسندگان مشهور ملل دنیا فردوسی را سراینده آزادگی می دانند و وی را به عنوان سنبل روح آزادگی برای مردم اروپا تلقی می کنند . حکیم فردوسی قریب به هزار سال پیش اشعاری را به یادگار گذاشتند که زنده و جاودانه است . رسم زندگی ، ادب و اخلاق از جمله ارزشهای است که این شاعر ارزنده به یادگار گذاشته است . ما دفاع از زبان ادب فارسی ، درس میهن پرستی و میهن دوستی حکمت اخلاق و رسم زندگی را ما مدیون اثر جاودانه شاهنامه فردوسی هستیم .

مدیر منطقه گفت : افکار و اشعار حکیم ابولقاسم فردوسی مورد پسند حاکم زمان خود ، سلطان محمد غزنوی نبود به همین دلیل خیلی مورد اذیت و آزار قرار گرفت. وی یکی از زمین داران بزرگ و کشاورزان صاحب نام بودند ولی زندگی خودشان را وقف پاسداشت و ادبیات فرهنگ زبان فارسی ایران عزیزمان نمودند .در زمان حیاتشان بزرگترین دستاوردو بزرگترین سرمایه زندگیشان مقالات مختلف بویژه شاهنامه ارزنده ای ست که بعد از هزاران سال هنوز جاودانه می درخشد. به روح و روان چنین شاعرو فاخر و ارزنده درود می فرستیم و یاد و زحمات و آثار وی را در دل و جان نگه خواهیم داشت.

در ادامه سرامی به تفسیر و تشریح شاهنامه پرداخت و رحماندوست، خاطرات کودکی همگان را بیدار و کلام زیبایشان به دل ۶۰۰ دانش آموز و مهمان حاضر در سالن نشست .

درّی در این جلسه پس از قدر دانی از زحمات مدیر و مسئولین منطقه اظهار داشت : به واقع باعث افتخار ماست که در چنین روزی و با چنین موضوع فاخری در خدمت مدیران محترم دبیرستان های دوره اول و دوم و دانش آموزان عزیز پایه نهم منطقه 5 هستم و امیدوارم این هم افزایی و همدلی کمک نمایدتا فرصت بهتری را برای بهره مندی از محیط های متنوعی برای یادگیری فراهم آید.

معاون متوسطه اداره کل شهر تهران افزود : پژوهش سراهای دانش آموزی فرصت متفاوتی را برای تجربه ورزی و اندیشه ورزی فراهم می کند و ان شاالله مقوله زبان ادبیات فارسی جایگاه خودش را هر چه بیشتر در فعالیت های پژوهش سراها و واحدهای دانش آموزی پیدا نماید.

وی ادامه داد : مدل تربیت در شاهنامه یک مدل فاخر است . استفاده از داستان ، شخصیت پردازی و نسبت دادن صفات متناسب با افکار و شخصیت افراد همه اینها کمک می کند این داستان ها ماندگار بشود و ما حتی اگرخیلی هم در مورد رستم ندانیم اما با ترسیمی که در شاهنامه شده او را مظهر یک انسان قوی می شناسیم .

دری با اشاره به نقش زنان تصریح کرد : نقش زنان در شاهنامه و افتخاراتی که فردوسی در واقع ترسیم کرده برای زنانی که موثر بودند در روند داستان و نقش تربیتی که خانم ها در اشعار فردوسی دارند ، مثال زدنی است .

معاون متوسطه اداره کل شهر تهران خاطر نشان کرد : امیدواریم که با بهره گیری هر چه بیشتر از این آموزه ها به سمت مفهوم واقعی تربیت برویم . در سند تحول بنیادین مدرسه فضای اجتماعی است . مدرسه ساختمان نیست ،کالبد نیست بلکه روح دارد که قراراست زنجیره ای از موقعیت های یادگیری را برای ما فراهم کند. زنجیره ای از موقعیت های طراحی شده و پیش بینی شده یعنی اینکه دانش آموز درون یک فضا قرار می گیرد و مشارکت جویی می کندو فعالانه می خواهد یک چیزی را یاد بگیرد .

وی افزود : این زنجیره از موقعیت ها باید رشد دهنده و بهبوددهنده هم باشد. یعنی هر روزمان در مدرسه باید با یک ارزش افزوده و یک یادگیری همراه باشد. این زنجیره ای از موقعیت های بهبود دهنده و تعالی بخش قراراست کمک کند که یک درک بهتری از خودمان و از دیگران داشته باشیم .

به عبارتی دیگر دانش آموزان ما بصورت فردی در محیط یادگیری نباید به موضوع یاد گیری بپردازند بلکه می بایست یادگیری بصورت جمعی و گروهی باشد . یادگیری مشارکتی در تمام سیر داستان های شاهنامه دیده می شود .

وی در پایان به اظهارامید واری نمود و گفت : امیدواریم که شناخت بیشتر این مفاخر و شناخت بیشتری از زبان ادبیات فارسی کمک نماید که دانش آموزان پایه نهم شناخت بهتری از رشته علوم انسانی پیدا کنندو برای ادامه تحصیل به این رشته توجه کنیم.

در پایان زعفری مدیر دبیرستان فرهنگ به شرح علوم انسانی و جذب دانش آموزان دبیرستان فرهنگ پرداخت .

این همایش با شاهنامه خوانی دانش آموزان شهدای معلم، پروفسور حسابی و فرهنگ به پایان رسید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار