عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی:

حوزه علم و فناوری نباید دچار تحدید بودجه‌ای شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی شرایط بودجه‌ای را با توجه به تحریم‌ها قابل درک دانست اما تاکید کرد حوزه علم و فناوری نباید دچار تحدید بودجه‌ای شود.

کد مطلب: ۸۸۷۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
حوزه علم و فناوری نباید دچار تحدید بودجه‌ای شود

سیدجواد ساداتی‌نژاد در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: «مجموع اعتبارات وزارت علوم با احتساب سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی وابسته به آموزش عالی وابسته در سال 97 حدود 15 هزار میلیارد تومان و در سال آتی 17 هزار میلیارد تومان است.»

او درباره علت اختلاف رقم اعلامی با رقم عنوان شده از سوی معاون اداری مالی وزارت علوم در این برنامه گفت: «هر دو عدد درست است اما بنده مجموع اعتبارات بخش‌های وابسته و ردیف‌های متفرقه را نیز لحاظ کردم.»

ساداتی‌نژاد گفت: «اگر بخواهیم بودجه سال 98 را مرور کنیم باید بگوییم دولت بودجه 98 را در شان علم و فناوری ندیده است انتظار داریم بودجه بر اساس اسناد بالادستی تنظیم شود. در لایحه بودجه نقاط قوت و ضعفی وجود دارد. در یکی دو بخش باید مقایسه کنیم. در برخی بخش‌ها چون معاونت علم و فناوری 40 درصد کاهش بودجه داریم و در واقع ستاد نانو، بنیاد نخبگان، بیو و هوافضا افت بودجه دارند. قطعا امور این ستادها به بخش‌های دیگری هم واگذار نشده است.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: «حوزه علم و فناوری مانند مسابقه است و نمی‌توانی بگویی امسال ندارم سال دیگر می‌دهم زیرا اگر عقب بیافتی رسیدن سخت است. تولید قدرت و ثروت در حوزه‌های فناوری باید دنبال شود. شرایط تحریمی را می‌دانیم، اما حوزه علم و فناوری نباید گرفتار این کاهش بودجه می‌شد و این امر حتما می‌تواند آسیب بزند و باید آن را جبران کرد.»

او ادامه داد: «آیا خود وزارت علوم هم با این وضعیت تورم مگر می‌تواند پاسخگو باشد؟ تغذیه دانشجو چطور می‌تواند انجام شود. بودجه صندوق رفاه هم 10 درصد رشد دارد و اینگونه باید از دانشجویانی که مشکلات معیشتی دارد حمایت کند.»

ساداتینژاد افزود: «در برنامه ششم که سندبالادستی است و در سیاست‌های کلی علم و فناوری باید تا سال 1404 سهم پژوهش از GDP به چهار درصد برسد و در سال آتی 1.15 درصد باید بشود در حالیکه اکنون 0.49 درصد است و سال قبل0. 55 درصد بوده است و کمتر شده است. یکی از ایرادات به بودجه این است که اعتبارات پژوهش طبق سند بالادستی نیست و با آن تناسبی ندارد و باید این رقم 120 افزایش می‌داشته است.»

او ادامه داد: «ما که نمی‌توانیم لایحه را کن‌فیکون کنیم. کل بودجه رای‌گیری می‌شود و بودجه علوم یک بخشی از کل بودجه است. البته در کمیسیون تلفیق بحث می‌شود ولی ما تا 10 درصد می‌توانیم تغییرات ایجاد کنیم.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی دیده نشده است این صندوق سال‌های قبل پول گرفته ولی امسال برای آن بودجه‌ای دیده نشده است.»

او افزود: «فقط 20 درصد افزایش حقوق است دیده شده که با احتساب رشد بودجه 13درصدی چطور قرار است امور یپش برود و اداره شود؟ این چالش است.»

او به دو بند از تبصره 21 لایحه بودجه 98 اشاره کرد و گفت: «به این دو نقد داریم. بند ج می‌گوید پژوهشکده‌های دستگاه‌های دیگر منحل و یا ادغام شوند. در بند ز هم آمده دانشگاه‌های کوچک باید انحلال یا ادغام شوند. نیازی نبوده اینها در بودجه بیاید اینها برنامه‌های درازمدت خود وزارت‌اند.»

ساداتی‌نژاد ادامه داد: «لایحه بودجه نکات مثبت هم دارد. در بندهای ه و ح تبصره 9 گفته شده 10 درصد از اعتبارت پژوهشی دستگاه‌های اجرایی وارد پایان نامه‌ها شود و همچنین تمام شرکت‌ها 40 درصد اعتبارات پژوهشی را برای رساله‌های دکتری و پسادکتری بیاورند که اتفاقات خوبی بوده است.»

او تاکید کرد: «شرایط بودجه‌ای با توجه به تحریم‌ها قابل درک است اما حوزه علم و فناوری نباید دچار تحدید بودجه‌ای شود و با سایر حوزه‌ها یکسان دیده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار