ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شورای عالی آموزش‌وپرورش از شنبه شروع می‌شود

انتخاب شماری از اعضای این شورای عالی در اختیار وزیر بود اما بطحایی آن را به انتخابات تبدیل کرد و بر عهده جامعه فرهنگیان گذاشت

تهران (پانا) - معلمان و مدیران داوطلب شرکت در انتخابات و عضویت در شورای عالی آموزش و پرورش (رکن بالادستی در سیاست‌گذاری وزارت آموزش‌وپرورش) می‌توانند از ساعت 8 صبح فردا شنبه 29 دی‌ماه ثبت‌نام کنند.

کد مطلب: ۸۸۶۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شورای عالی آموزش‌وپرورش از شنبه شروع می‌شود

در سال 1343 شمسی وزارت فرهنگ به دو وزارتخانه فرهنگ و هنر، آموزش و پرورش و سازمان اوقاف تفکیک شد و به تبع آن شورای عالی فرهنگ به دو قسمت «شورای برنامه‌ریزی» در وزارت فرهنگ و هنر و «شورای عالی آموزش و پرورش» در وزارت آموزش و پرورش تقسیم شد. فعالیت‌های شورای عالی آموزش و پرورش تا سال 1355 ادامه یافت و از آن تاریخ تا مهر‌ 1358 متوقف شد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به ضرورت ساماندهی امور آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش در مهر 1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش را تصویب کرد. این قانون تعداد اعضای رسمی یا پیوسته برای حضور در شورا را 15 نفر به ترتیب: وزیرآموزش و پرورش، وزیر آموزش عالی، یک نفر مجتهد جامع الشرایط به معرفی شورای نگهبان، سه نفر مطلع و صاحبنظر از هر یک از رشته‌های علمی و فنی و علوم انسانی آموزش عالی به انتخاب شورای روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، سه نفر مطلع و صاحبنظر از معلمان یا روسای مدارس از هر یک از مراحل مختلف تحصیلی به انتخاب شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، یک نفر از صاحبظران صنایع به انتخاب اتاق بازرگانی، یک نفر از صاحبنظران در رشته کشاورزی به انتخاب شورای عالی کشاورزی، مدیرکل دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی درسی در وزارت آموزش و پرورش و سه نفر از صاحبنظران در مسائل آموزش و پرورش کشور به انتخاب وزیر آموزش وپرورش تعیین کرده بود.

اما مدتی بعد،ترکیب این شورا دست‌خوش تغییراتی شد و در سال 65 براساس مجلس شورای اسلامی، تعداد اعضا از 15 نفر به 17 نفر تغییر کرد و وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد سازندگی به ترکیب اعضا اضافه شدند. اما این پایان کار نبود و در سال 81 قانون شورای عالی آموزش و پرورش توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح شد و براساس آن شورای عالی آموزش و پرورش زیر نظر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس‌جمهوری قرار گرفت و تعداد اعضا از 17 نفر به 22 نفر تغییر یافت و تاکنون به کار خود ادامه می‌دهد.

برابر قانون مطالعه و اظهارنظر درباره خط‌مشی کلی آموزش و پرورش کشور، اظهارنظر نسبت به لوایح مربوط به سازمان اداری وزارت آموزش و پرورش و هرگونه تغییر در ادوار تحصیلی، بررسی و تصویب دستور تحصیلات و برنامه‌های همه مدارس و موسسات تربیتی، تطبیق کتب درسی با برنامه‌های مصوب شورا، تصویب آیین‌نامه‌های عمومی مدارس، تصویب آیین‌نامه‌های امتحانات، تعیین میزان شهریه مدارس طبق آیین‌نامه خاص، اجازه تاسیس مدارس ملی طبق قوانین موضوعه و تصویب صلاحیت متقاضیان، تصویب اساسنامه هرنوع موسسه تعلیماتی جدید، اظهارنظر در اموری که از طرف وزیر به شورا رجوع شود، طرح و بحث موضوعاتی که هر یک از اعضای شوری لازم بداند و اتخاذ تصمیم مقتضی با موافقت وزیر، تعیین مصرف اعانات و هدایایی که از طرف افراد و موسسات برای امور تربیتی و فرهنگی داده می‌شود، تصویب آیین‌نامه اجرایی قوانین استخدامی معلم بر طبق قوانین موضوعه، تشخیص ضرورت و تصویب تاسیس مدرسه متوسطه و حرفه‌ای و یا هر نوع موسسه آموزشی با رعایت احتیاجات و امکانات کشور، تصویب آیین‌نامه داخلی شورا و رسیدگی به مدارک تحصیلی صادره از مدارس کشورهای خارجی و تعیین صحت و سقم و تشخیص ارزش تطبیق آن با مراحل تحصیلی در ایران از جمله مهمترین وظایفی است که این شورا بر عهده دارد.

شورای عالی آموزش و پرورش با 22 عضو از جمله رئیس‌جمهوری، وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورا و نمایندگان بخش‌های مختلف، 3 عضو وابسته و 2 ناظر از مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند.

کمیسیون‌ منابع انسانی، کمیسیون مدیریت آموزشی، کمیسیون برنامه درسی و تربیتی، کمیته مدارس اتباع خارجی و بین‌المللی، کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی، کمیسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی، کمیسیون خاص، کمیسیون معین، کمیسیون راهبری تحول بنیادین، کمیسیون اقتصاد ‌و ‌منابع فیزیکی آموزش‌ و پرورش مهمترین بخش‌ها و زیرمجموعه شورای عالی است که اعضای آن درباره مسائل و موضوعات مختلف بررسی، تصمیم‌گیری و نتایج را به شورای عالی ارجاع می‌دهند.

ساختار سازمانی شورای عالی آموزش و پرورش به شرح زیر است:

خرداد امسال بود که وزیر آموزش و پرورش در جلسه قدردانی از دست‌اندرکاران انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان، خبر از انتخاباتی دیگر داد و گفت «در حال برنامه‌ریزی هستیم تا سه نفر از اعضای شورای عالی آموزش‌وپرورش به‌صورت انتخابات از میان مدیران واحدهای آموزشی انتخاب شوند و در این شورا حضور یابند.» طبق قانون، وزیر آموزش و پرورش موظف است سه عضو فرهنگی شورای عالی آموزش و پرورش را به اختیار خود انتخاب کند اما سیدمحمد بطحایی در تصمیمی این انتخاب را نیز مانند انتخاب سه عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بر عهده جامعه فرهنگیان گذاشت.

طبق شیوه‌نامه انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش که مدتی بعد از خبر سیدمحمد بطحایی ابلاغ شد، مقرر شد برای جلب مشارکت فرهنگیان در تصمیم‌گیری‌های کلان تعلیم و تربیت از طریق برگزاری انتخابات سه نفر صاحب‌نظر از فرهنگیان شاغل از هر یک از دوره‌های تحصیلی به جمع اعضای رسمی و پیوسته شورای عالی آموزش‌وپرورش بپیوندند و باید الزاما یک نفر از بانوان فرهنگی، در جمع سه نفر برگزیده کشوری برای حضور در شورا باشد.

ثبت‌نام کاندیداها در این انتخابات از فردا آغاز و انتخابات در دو مرحله برگزار می‌شود: مرحله اول به‌صورت استانی و به روش کاملاً الکترونیکی برگزار می‌شود. برای اجرای مرحله اول سامانه‌ای طراحی‌ شده است که داوطلبان برای نامزدی انتخابات در آن ثبت‌نام می‌کنند و با دریافت تأییدیه می‌توانند برنامه‌های خود را به جامعه فرهنگیان معرفی و رای جمع کنند. مرحله دوم برگزاری انتخابات، کشوری است که در این مرحله راه‌یافتگان مرحله استانی در محلی که ستاد راهبری انتخابات تعیین می‌کند، گرد هم می‌آیند و به‌ صورت حضوری با معرفی برنامه‌های خود با هم رقابت می‌کنند و در نتیجه از میان آن‌ها سه نفر که حائز بیشترین آراء باشد، انتخاب می‌شوند.

در این انتخابات برای همه استان‌های کشور با توجه به جمعیت آماری فرهنگیان آن استان، سهمیه در نظر گرفته‌ شده که از 3 تا 9 نفر است و انتخابات مرحله دوم نیز با حضور 147 عضو انتخاب‌شده، به‌صورت حضوری در تهران برگزار خواهد شد. همه داوطلبانی که به‌ عنوان نامزد در سامانه ثبت‌نام می‌کنند باید حائز شرایطی از جمله وضع استخدام رسمی، حداقل مدرک فوق‌لیسانس، حداقل ۱۲و حداکثر ۳۱سال سابقه کار و موفقیت‌های علمی باشند.

مدیران و معلمان رسمی شاغل در آموزش‌وپرورش می‌توانند از ساعت 8 صبح فردا 29 دی تا ساعت 20 روز 4 بهمن به پرتال رسمی وزارت آموزش و پرورش به آدرس http://medu.ir مراجعه و با نصب اپیلیکیشن سینا بر روی تلفن همراه خود، به پنل انتخابات فرهنگیان در شورای عالی رفته و همچنین از طریق سایت http://Sinarubik.ir برای کاندیداتوری ثبت‌نام کنند.

داوطلبان در بدو ورود به سامانه ثبت‌نام باید کد ملی و کد پرسنلی خود را وارد کنند و بعد از آن به همان شماره موبایلی که اطلاعات فیش حقوقی آن‌ها ارسال می‌شود، یک کد شناسایی فرستاده خواهد شد و این کد نیز باید در سامانه ثبت شود. در مرحله بعدی داوطلبان بعد از تکمیل اطلاعات شخصی و بارگذاری عکس، باید محورهای تبلیغاتی خود را تعیین کنند و درباره هر کدام از این محورها باید حداقل یک خط توضیح دهند. بعد از اتمام این مراحل، داوطلبان یک کد انتخاباتی دریافت می‌کنند که باید آن را نزد خود نگه دارند.

در تاریخ 6 بهمن97 فرآیند اخذ رأی آغاز می‌شود و تا 9 بهمن ادامه خواهد داشت. همه فرهنگیان شاغل رسمی و پیمانی، دانشجو معلمان و بازنشستگان در آموزش‌وپرورش مناطق و شهرستان‌ها و استان‌ها، می‌توانند به‌عنوان رأی‌دهنده در انتخابات شرکت و افراد مورد وثوق خود در استان محل خدمت خود را انتخاب کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار