در گفت وگو با پانا:

انصاری، کارشناس پولی و بانکی: حذف صفر باید در قالب یک بسته پولی اجرایی شود

تهران (پانا) – کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه بانک مرکزی باید به وظیفه نظارتی خود و جلوگیری از اخلال بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور کمک کند، می‌گوید بانک مرکزی باید آرام‌آرام شبکه بانکی را به مسیر درست هدایت کند.

کد مطلب: ۸۸۵۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
انصاری، کارشناس پولی و بانکی: حذف صفر باید در قالب یک بسته پولی اجرایی شود

عبدالحمید انصاری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه پرداخت سود ماه‌شمار به جای روزشمار سیاستی مناسب برای کنترل سرعت رشد نقدینگی است، گفت: همانند بسیاری از سیاست‌هایی که در نظام پولی و مالی کشور اجرایی شده است پرداخت سود روزشمار از جمله کارهای غلط ازسوی بانک‌ها برای جذب سپرده‌ سپرده‌گذاران بوده است که به نقدینگی سرعت بیشتری داد و اکنون ماه‌شمار شدن سود سپرده می‌تواند سیاستی مناسب باشد.

روزشمار شیوه‌ای غلط در نظام بانکداری

وی ادامه داد: بانک‌ها انواع روش‌ها را در طول سال‌های گذشته برای جذب سپرده بیشتر به کار برده‌اند و در عمل سپرده‌گذار هم نرخ سود سپرده ثابت را دریافت می‌کرد و هم به سپرده خود در هر لحظه‌ای که اراده می‌کرد دسترسی داشت و این جزو اقدام‌هایی است که در دنیا مرسوم نیست و شیوه‌ای غلط در نظام بانکداری است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت:‌ در همه جای دنیا وقتی کسی سپرده‌ای در بانک سپرده‌گذاری می‌کند امکان دسترسی به سپرده خود را ندارد و این ابزار با هدف کنترل نقدینگی در همه کشورها انجام می‌شود.

مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کشور ادامه داد:‌ پرداخت سود روز‌شمار از تبعات سیاست‌های غلط پولی و مالی در کشور است و نکته دیگر ضعف شدید بانک مرکزی در نظارت بر بانک‌هاست اما با شیوه پیشنهادی جدید از سوی بانک مرکزی این امیدواری به وجود آمده است که این بانک بتواند به نقش خود در کنترل نظام بانکی و برخورد با بانک‌های متخلف که بخشی از آن در غیرمجازها تجربه شد به درستی عمل کند.

انصاری گفت:‌ بانک مرکزی باید آرام آرام شبکه بانکی را به مسیر درست هدایت کند.

بانک مرکزی باید به وظیفه نظارتی خود به درستی عمل کند

وی با بیان اینکه بانک مرکزی معتقد است که قوانین کشور برای نظارت بر بانک‌ها و عملکرد آنها کافی نیست، گفت:‌ سازمان بازرسی کل کشور از مدت‌ها پیش اعلام کرده است که با قوانین موجود می‌توان بخش عمده‌ای از نابسامانی‌های موجود در نظام پولی و مالی کشور حل کرد و این اظهار نظر سازمان بازرسی کل کشور درست به نظر می‌رسد و بانک مرکزی باید نظارت‌ها قوی‌تری داشته باشد.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی باید سیاست‌های درستی برای کنترل بازار اجرا کند اما در وضع کنونی کشور که غیرمتعارف است و فشارهای زیاد بین‌المللی بر ایران وجود دارد، دستگاه‌های نظارتی نیز باید وظیفه نظارتی خود را جدی‌تر کنند.

وی ادامه داد:‌ بانک مرکزی باید جدیت در نظارت بر شبکه بانکی داشته باشد. با اظهار نظرهای کنونی بانک مرکزی در دوره ریاست جدید به نظر می‌رسد، بخش‌های نظارتی در این بانک قرار است شیوه جدیدی را در پیش گیرند.

انصاری درباره حذف چهار صفر از پول ملی نیز گفت:‌ رئیس کل بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد که حذف چهارصفر تاثیر جدی بر شاخص‌های کلان اقتصادی و تورم ندارد و با ذکر مثالی اعلام کرد که همان‌طور که اگر می‌خواهیم خانه‌ای را بفروشیم آن را تمیز یا نقاشی می‌کنیم، این تصمیم اگرچه اصلاح ساختاری نیست، در روان‌سازی معاملات و مبادلات موثر است و اثار روانی و معاملاتی جزئی در حذف چهار صفر وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: نظر کارشناسان این است که حذف صفر باید در قالب یک بسته پولی اجرایی شود تا منجر به بهبود فضای کسب و کار شود و ممکن است زمان کنونی مناسبترین زمان برای حذف چهار صفر از پول ملی نباشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار