بطحایی: توجه به مولفه‌های ایجاد نشاط و انگیزه در سبد یاددهی کم بوده است

وزیر آموزش‌وپرورش از برج‌سازی‌های کنار مدارس دخترانه که مانع ورزش آنها می‌شود، انتقاد کرد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در نشست مجمع عمومی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی از رونق گرفتن فعالیت‌های این فدراسیون ابراز خوشحالی و همزمان، از برخی طراحی‌های شهری که باعث جلوگیری از ورزش دختران می‌شود، انتقاد کرد.

کد مطلب: ۸۸۵۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: توجه به مولفه‌های ایجاد  نشاط و انگیزه در سبد یاددهی کم بوده است

سیدمحمد بطحایی در این نشست که بعدازظهر امروز با حضور رئیس فدارسیون، روسای هیات‌های ورزشی استان‌های کشور، معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل کمیته ملی المپیک و معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: «خوشحالم که فدراسیون ورزش دانش‌آموزی که تا چند سال گذشته نمی‌توانست منشا اثر باشد، امروز با کمک وزارت ورزش و سایر سازمان‌ها به دستاوردهای خیلی خوبی رسیده است.»

او ادامه داد: «هرچند این مطالب تکراری است اما باید بارها تکرار شود که وقتی ما صحبت از مدرسه می‌کنیم یعنی بچه‌ها در مدرسه زندگی‌کردن را تمرین کنند، تمرین کنند که چگونه در سختی‌های زندگی تحمل کنند و آستانه تحمل‌شان بالا برود. تمرین کنند که چگونه در زندگی فردا فراز و نشیب و خوشی و تلخی‌ها را مدیریت کنند و ده‌ها مهارت دیگر که ما انتظار داریم بچه‌ها داشته باشند و جای تمرین آن هم در مدرسه است.»

مدرسه‌ باید به جایی برسد که بچه‌ها در آن تمرین زندگی کنند

وزیر آموزش و پرورش افزود: «ما باید به مدرسه‌ای برسیم که همه ارکان و اجزایی که موثر در تعلیم و ترییت هستند در این راستا شکل بگیرند که بچه‌ها زندگی کردن را در مدرسه تمرین کنند. سند تحول که به عنوان نقشه راه ما است، چنین تعریفی از مدرسه دارد اما مدرسه امروز ما اما چنین مدرسه‌ای نیست و لااقل با وضعیت مطلوب فاصله دارد.»

بطحایی مهمترین مولفه‌های حائز اهمیت در این تمرین را نشاط و شادی و امید به آینده دانست و گفت: «خمودگی و کسالت و افسردگی بزرگترین دشمن ما در این مسیر است، برای اینکه تاب‌آوری بچه‌ها را برای سختی‌های زندگی بالا ببریم و بیاموزند که زندگی خوشی و سختی و فراز و نشیب دارد‌، برای رسیدن به این مرحله حتما و حتما سرزندگی و نشاط یکی از عوامل مهم در دوره آموزش عمومی است.»

متاسفانه وضع به گونه‌ای است که وقتی وزیر آموزش و پرورش با یک توپ پلاستیکی عکس می‌گیرد می‌گویند این هم وزیر است

او تاثیرگذارترین مولفه و روش در این مسیر را تربیت‌بدنی و ورزش در مدارس دانست و گفت: «واقعا جای خیلی تاسف دارد که در خبرها می‌شنویم که یک نوجوان که در اوج مرحله زندگی بانشاط خود قرار داد و باید در اوج امید به آینده باشد خدای ناکرده دست به خودکشی می‌زند و دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شود. بخشی از آسیب‌ها به این برمی‌گردد که توجه ما در سبد یاددهی به مولفه‌هایی که ایجاد انگیزه و نشاط می‌کند به ویژه تربیت‌بدنی و ورزش کم بوده است. این‌ها حرف‌هایی نیست که بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و سایر مدیران وزارت‌خانه بزنند، این‌ها بحث‌هایی است که در آموزه‌های اسلامی ما جایگاه دارند. ولی متاسفانه وضع به گونه‌ای است که وقتی وزیر آموزش و پرورش با یک توپ پلاستیکی عکس می‌گیرد می‌گویند این هم وزیر است! وقتی صحبت از این می‌شود که باید رنگ‌ها در آموزش و پرورش مورد تحلیل و توجه قرار گیرند، رنگ‌ها باید به گونه‌ای تغییر کند که این نشاط را نقویت کند، به این دلیل است که رنگ لباس معلمان، دانش‌آموزان، دفترچه‌ها و ... به شدت بر اثربخشی یادگیری اثر می‌گذارد. ولی متاسفانه این‌ها همه حلقه‌های مفقوده‌ای است که به دلیل غافل‌شدن از آنها اثرگذاری برنامه‌ها آن‌چنان که مورد انتظار است، نیست.»

وزیر آموزش و پرورش رویکرد وزارت آموزش و پرورش را توسعه و ترویج این مولفه‌ها به ویژه در ورزش اعلام کرد و گفت: «اما چه کنیم که تجهیزات لازم را در اختیار نداریم. صبح امروز با شهردار تهران صحبت می‌کردم و گفتم امروزه در اطراف مدارس دخترانه ما برج‌هایی بالا رفته و محرم‌سازی مدارس ما را با مشکل مواجه کرده است، این دختر خانم که در خیابان نمی‌تواند ورزش کند، سالن مناسب در اختیار ندارد و تنها جایی که می‌تواند تحرکات خوب داشته باشد مدرسه است که متاسفانه با این معماری و شهرسازی این هم از دست آموزش و پرورش گرفته شده است.»

برای ما معلمان ورزش همگانی اهمیت بیشتری دارد

بطحایی افزود : «خوشبختانه با زحمات و تلاش‌های همکارانم در سال‌های گذشته سعی کرده‌اند با امکانات اندک بیشترین فرصت را برای ورزش در مدارس ایجاد کنند که جای تشکر دارد اما بسیار کم است. من بارها به آقای سلطانی‌فر، وزیر ورزش هم گفته‌ام و ایشان تلاش کرده‌اند اما بیشتر نیازمند کمک هستیم.»

دختر خانم در خیابان نمی‌تواند ورزش کند، سالن مناسب در اختیار ندارد و تنها جایی که می‌تواند تحرکات خوب داشته باشد مدرسه است که متاسفانه با این معماری و شهرسازی این هم از دست آموزش و پرورش گرفته شده است

عضو کابینه دولت تدبیر و امید یکی از ماموریت‌های وزارت آموزش و پرورش را کشف استعدادها و ورزش قهرمانی اعلام کرد و گفت: «اکثر قهرمانان ملی ما استعدادشان در دوران تحصیل مدرسه شناخته شده است و امروز برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند. اما در کنار ورزش قهرمانی چیزی که برای ما معلمان اهمیت دارد ورزش همگانی است. اگر در آینده به هر دلیلی نیازمند باشیم که جوانان ما دو سه کیلومتری را با یک بار پنج کیلویی بدوند در همان ابتدا زمین‌گیر می‌شوند، حالا سایر آثار تبعات بر اندام قامتی نسل آینده به دلیل کم‌تحرکی سر جای خود.»

او ادامه داد: «من چند وقت پیش به یک مسافرت خارجی به یکی از کشورهای اروپایی رفتم، از مسئول ورزش آن کشور سوال کردم که شما چگونه استعدادها‌یتان را پرورش می‌دهید. این خانم مسئول توضیح داد که ما مدارس خاص نداریم، استعدادها را در همه حوزه‌ها، مدرسه شناسایی و بعد به ما معرفی می‌کند. در تابستان یک اردوی ملی برگزار می‌کنیم و در دو تا سه هفته این بچه‌ها را در اردو شرکت می‌دهیم. ایشان می‌گفت در این سه هفته رئیس‌جمهوری ما حداقل دو روز در میان با این بچه‌ها دیدار می‌کند چون برای‌شان مهم است، ما در این سه هفته قهرمانان ملی خودمان را می‌آوریم و درباره روش زندگی‌کردن خودشان با بچه‌ها صحبت می‌کنند که چگونه سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها را پشت سر گذاشته‌اند و اینگونه قهرمان شده‌اند. می‌گفت فلان موسیقی‌دان برجسته را دعوت می‌کنیم تا با استعدادهای حوزه موسیقی صحبت کند و این دو سه هفته با آنها زندگی کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «نگاه به فدراسیون ورزش دانش‌آموزی باید با سایر فدراسیون‌ها متفاوت باشد، نگاه به این فدراسیون باید طوری باشد که بیشتر از نگاه تربیتی ما را حمایت کنید. برای ما این مهم است که دانش‌آموزانی که مثلا در حوزه کشتی کار می‌کنند یک روز دو روز با قهرمانان ملی زندگی کنند تا اینکه تکنیک‌های کشتی را به آنها یاد بدهد.»

بطحایی افزود‌:‌ «امیدوارم با اهتمام همکارانم بتوانیم بیشتر در حوزه ورزش دانش‌آموزی گام برداریم، باعث افتخار ما است که در ۸ سال از 2010 تا 2018 رتبه ما از 26 به 7 ارتقا پیدا کرده است‌. امیدوارم با اهتمام دولت و وزارت‌خانه آموزش و پرورش و همه مدیران بتوانیم بیشتر از گذشته اثرگذاری ورزش دانش‌آموزی را نشان دهیم.»

معاونت تربیت‌بدنی و سلامت در چارت وزارت آموزش‌وپرورش حفظ شد

او گفت: «کوچک‌سازی ساختار وزارت‌خانه‌ها از همه خواسته شده است اما خوشبختانه با عنایت امور اداری و استخدامی اجازه دادند که معاونت تربیت‌بدنی و سلامت را در چارت خود کماکان حفظ کنیم و این موفقیت بزرگی است. وقتی حوزه‌ای به این مهمی یک متولی داشته باشد بهتر می‌تواند به جلو برود و امیدواریم به سمت همگانی‌کردن تربیت‌بدنی در مدرسه حرکت کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان به یکی از طرح‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت یعنی حیاط پویا به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: «حیاط پویا مثلا یکی از طرح‌هایی است که حتی بچه‌ها در مدارس و زنگ تفریح هم مشغول کارهای تربیت‌بدنی می‌شوند؛ این‌گونه طرح‌ها می‌تواند به بهتر‌شدن ماموریت‌های ما و محقق‌شدن آن و کمک به ورزش ملی کشور باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار