در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی؛

بطحایی: برنامه‌های درسی با نیازهای جامعه منطبق شود

رئیس‌جمهوری از رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی پرسیده است آیا برنامه‌های درسی با نیازهای جامعه منطبق است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی بر لزوم انطباق برنامه‌های درسی با نیازهای روز جامعه تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۸۵۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: برنامه‌های درسی با نیازهای جامعه منطبق شود

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش که ظهر امروز در ساختمان‌ سازمان پژوهش برگزار شد، گفت: «اگر تنها وظیفه و ماموریت آموزش و پرورش را فراهم کردن امکانات و شرایط برای یادگیری بچه‌ها تلقی‌کنیم شما کارشناسان و مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معماران این فرایند یادگیری هستید؛ معمارانی که فرایند یادگیری آنچه که بچه‌ها باید بیاموزند را تعریف می‌کنید و حجم و چگالی محتوا‌های آموزشی را تعیین و روش یاددهی آن را مشخص می‌کنید و آن را در قالب برنامه‌های آموزشی برای اجرا به مدرسه ابلاغ می‌کنید.»

او ادامه داد: «اینکه بچه‌ها چه مفاهیمی را در دوران مدرسه بیاموزند و با چه حجم و چگالی آن را تمرین کنند و روش انتقال این مفاهیم به چه صورت باشد، سه رکن اساسی در معماری فرایند یادگیری و یاددهی است.»

وزیر آموزش و پرورش به سوالی که رئیس جمهوری در دیدار با رئیس جدید سازمان پژوهش درباره انطباق درس‌ها با نیازهای امروز جامعه طرح کرده بود اشاره کرد و گفت: «آیا آن چیزی که‌ بچه‌های ما امروز در قالب برنامه‌های درسی می‌آموزند، نباید تغییر کند؟ آیا حجم و چگالی این مفاهیم باید به همین اندازه باشد؟ آیا روشی که امروز در اجرای برنامه‌های درسی به کار می‌گیریم، نباید تغییر کند؟»

او ادامه داد: «آیا امروز نیاز فرزندان ما همان نیاز ۲۰سال پیش است؟ بخش عمده سبد یادگیری دانش آموزان از محتوایی پر شده است که باید جای خود را به مهارت‌های دیگری بدهد. بچه‌های ما به نیازهای جدیدتری در زندگی فردی اجتماعی نیازمند هستند و ما در این سبد محتوایی جای کافی برای این مهارت‌ها نگذاشته‌ایم.»

بطحایی به تکمیل کتاب‌های درسی پایه دوازدهم اشاره کرد و گفت: «یکی از کارهای ارزشمندی که در سازمان پژوهش انجام شد، رسیدگی به کتاب‌های پایه دوازدهم بود اما امروز باید بازنگری جدی در این حوزه انجام شود.»

او در ادامه به اجرای برنامه ویژه مدرسه اشاره کرد و گفت: «این برنامه گامی بسیار مهم برای انطباق برنامه درسی با نیاز‌های دانش آموزان است و باید بیش از گذشته از این اقدامات انجام دهیم.»

وزیر آموزش و پرورش به تغییر و تحولات و اصلاحات ساختاری در وزارت‌خانه اشاره کرد و گفت: «این تغییر و تحولات ابتدا در حوزه ستادی است و بعد از آن به اداره‌های کل هم می‌رسد. در این اصلاح ساختار باید تلاش کنیم تمام فعالیت‌های موازی در وزارتخانه کاهش یابد. مخاطب اصلی حرف بنده معاونت‌های آموزشی است، در این معاونت‌ها کار‌های موازی انجام می‌شود که هم تضاد‌های سازمانی را افزایش می‌دهد و هم اینکه انرژی اضافی صرف می‌‌کند و این تعارض‌های سازمانی باعث استهلاک سیستم می‌شود. این فعالیت‌های موازی باید قیچی شود و تمرکز اصلی معاونت‌های آموزشی بر کیفیت کار‌ها باشد.»

بطحایی در پایان از زحمات حجت‌الاسلام محمدیان، رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی هم تجلیل کرد و گفت: «۱۱سال پیش از همین تریبون در مراسم تکریم آقای محمدیان صحبت کردم و امیدوارم وقتی خواستم از این سمت خداحافظی کنم روزی باشد که وقتی پشت سرم را نگاه می‌کنم بتوانم بگویم به اندازه وسع خودم گره‌ها و موانع تعلیم و تربیت را هموار کردم.»

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام‌علی ذوعلم، رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی به تاکید رئیس‌جمهوری درباره هماهنگی محتوای کتاب‌های درسی با نیازهای دانش آموزان در جامعه اشاره کرد و گفت: «هدف من این است که از تجارب روسای قبل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف این سازمان بهره‌مند شوم.»

حیدر تورانی، سرپرست سابق سازمان برنامه‌ریزی و پژوهش نیز در سخنرانی کوتاه خود بعد از تشکر از همه کارکنان و کارشناسان این سازمان، گفت: «به‌عنوان سرباز کوچک انقلاب وارد عرصه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شدم، و در محیطی سرشار از صمیمیت برای خدمت به فرزندان این مرزوبوم تلاش کردم.»

در ادامه این آئین حجت‌الاسلام‌ رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به آیات الهی درباره اهمیت آموزش گفت: «بر اساس قرآن غذایی که انسان استفاده می‌کند به فکر و عقیده تبدیل می‌شود لذا این موضوع خیلی مهم است و انسان باید همواره با دقت به طعام خود بنگرد.»

او فزود: «هرچندممکن است وضعیت تعلیم و تربیت چنانکه باید رضایت‌بخش نباشد اما نمی‌شود تنها آموزش‌وپرورش را در این خصوص مقصر دانست زیرا عوامل دیگری مانند خانواده و جامعه نیز در تربیت فرزندان مؤثر هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار