مدیران سابق تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش چهل‌سال دستاوردهای ورزش دانش‌آموزی را مرور کردند

باید با یک گفتمان خوب مسائل و مشکلات ورزش دانش‌آموزان را حل کنیم

تهران (پانا) - نشست بازخوانی دستاوردهای چهل ساله انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز با حضور معاون تربیت‌بدنی و سلامت و مدیران کل این حوزه و مدیران ارشد و پیشکسوتان ورزش دانش‌آموزی کشور در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد.

کد مطلب: ۸۸۴۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
باید با یک گفتمان خوب مسائل و مشکلات ورزش دانش‌آموزان را حل کنیم

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در این نشست با خیر مقدم به مدیران تربیت‌بدنی ادوار مختلف آموزش و پرورش گفت: «چهلمین سال یک فرصت خوبی بود تا ما دستاوردهای ادورا مختلف را بازنگری کنیم و مدیران دوره‌های وقت تربیت‌بدنی و ورزش دانش‌آموزی بتوانند موضوعات مختلف و موردنظر خود را مرور کنند.»

شهید رجایی بعد از دیدن زنگ ورزش دستور جذب ۲۵۰۰ معلم برای مقطع ابتدایی در تهران را صادر کرد

علی‌محمد مرتضوی، مدرس تربیت‌بدنی و مدیر دوره‌های گذشته تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست خاطره‌ای از زمان وزارت شهیدرجایی را بیان کرد و گفت: «زمانی که شهید رجایی وزیر آموزش و پرورش بودند بنده کارشناس مسئول تربیت‌بدنی استان تهران بودم، آن زمان مدیرکل تربیت‌بدنی آموزش و پرورش از شهید رجایی درخواست کردند در ابتدایی معلم ورزش داشته باشند، شهیدرجایی گفتند چه نیازی هست که داشته باشیم خدمتکار مدرسه هم می‌تواند توپ را از پشت پنجره در حیاط بیاندازد و قبول نکردند. بعد از آن دیدار، جلسه دیگری برگزار کردیم و از شهیدرجایی دعوت کردیم تا بیاید این برنامه ما را ببینید، معلمان خوبی ۱ ساعت با بچه‌ها تمرین‌های مختلفی انجام دادند، شهید رجایی با دقت نظاره می‌کرد و بعد از این تمرین گفت اگر شما قول بدهید که اینگونه معلم ورزش داشته باشید ما در دوره ابتدایی هیچ معلمی جز معلم ورزش لازم نخواهیم داشت. همانجا دستور ۲۵۰۰ معلم برای مقطع ابتدایی در تهران صادر شد.»

این پیشکسوت ورزش دانش‌آموزی گفت: «امیدورام فرصتی پیش بیاید که برای مدارس ابتدایی معلم ورزش متخصص تربیت کنیم و این گلایه‌هایی که امروزه به ویژه از فوتبال می‌شود برطرف شود، چون اگر این اتفاق بیافتد پایه‌های بالاتر هم اصلاح می‌شود.»

بهترین و موثرترین کار، بازتعریف جایگاه معلم ورزش است

رضا عموزاده خلیلی، مدیرکل تربیت‌بدنی آموزش و پرورش از سال ۶۹ تا ۷۳ از دیگر مهمانان این نشست بود که با تشکر از معاونت تربیت‌بدنی برای برگزاری این مراسم، گفت: «ما در دوره خود به این فکر می‌کردیم چه کار کنیم تا اتفاقی خوب در سطح ورزش دانش‌آموزی رخ دهد، به این نتیجه رسیدیم که بهترین و موثرترین کار این است که جایگاه معلم ورزش را بازتعریف کنیم. نگاهی که به معلم ورزش در مدارس می‌شد‌ خوب نبود و خواستیم معلم ورزش را به جامعه فرهنگیان و جامعه و اولیا و ... بشناسانیم و خوشبختانه در این مسیر موفق بودیم.»

او به فعالیت‌های انجام شده در حوزه تربیت‌بدنی در زمان مسوولیت خود اشاره کرد و افزود: «در سال‌های ۷۰ در هنرستان‌ها برخی از معلمان ۱۵ درصد حق سختی کار می‌گرفتند و ما هم گفتیم چرا نباید معلم ورزش نگیرد و این را خوشبختانه برای معلمان تصویب کردیم.»

عموزاده خلیلی گفت: «اگر جایگاه معلم تربیت‌بدنی ارتقا پیدا کند خود به خود مشکل کلاس‌های درس تربیت‌بدنی هم حل می‌شود.»

مصطفی قنادها، معاون تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش در سال‌های ۸۴ و ۸۵ از دیگر مهمانان این نشست بود، او گفت: «قطع نظر از آنچه وظیفه و رسالت ما در حوزه تربیت‌بدنی بوده است، دو کار مهم در دوران مسوپلیت خودمان انجام داد. من برای حقانیت تربیت‌بدنی مستقل و نیز بازآفرینی تربیت‌بدنی مستقل در وزارت آموزش و پرورش تلاش کردم.»

اگر ورزش کشور بخواهد موفق باشد آموزش و پرورش می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد

محمدرضا پهلوان، مدیرکل تربیت‌بدنی در سال‌های ۷۶ تا ۷۸ نیز در این نشست گفت: «آن زمان مسائل تربیت‌بدنی با واسطه به ثمر می‌رسید چون تربیت‌بدنی وابسته به معاونت پرورشی بود و در بیرون سازمان نیز همین وضعیت را داشت، معاونت پرورشی هم مخالفت زیادی با ارتقای استقرار ساختار تربیت‌بدنی می‌کرد. خوشبختانه اما در دوره آقای خاتمی تربیت‌بدنی به تشکیلات مستقلی رسید حتی با وجود این معاونت پرورشی می‌گفت اگر تربیت‌بدنی حدا شود اسلام به خطر می‌افتد.»

پهلوان گفت: «کار به جایی رسید که نتوانستیم کار کنیم و به دادگاه تخلفات معرفی شدم ولی خوشبختانه بذر تفکر استقلال تربیت‌بدنی پاشیده شد و در دوره بعد به معاونت ارتقا پیدا کرد. خوشحالیم که امروز وزارت آموزش و پرورش معاونت تربیت‌بدنی دارد و معاون می‌تواند مستقیم مشکلات و مسائل خود را مطرح و برنامه‌هایش را پیش ببرد.»

او افزود: «اگر ورزش کشور بخواهد موفق باشد آموزش و پرورش می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد تا با یک راه میان‌بر بهتر و زودتر به اهداف‌مان دست پیدا کنیم.»

درس تربیت‌بدنی درس خلاق است، نباید به معلم تربیت‌بدنی گفت تو باید حتما این کار را انجام دهی

در ادامه این نشست سیدغلامرضا کمانه، رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ نیز با تشکر از معاونت تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری این نشست، گفت: «ظرفیت ورزش مدارس به اندازه‌ای است که کلیه مسوولیت‌های ورزش کشور را در ظرفیت ورزش آموزش و پرورش قرار داده‌اند. یعنی پایه و اساس ورزش را برای آموزش و پرورش گذاشته‌اند. ما باید همه کمک کنیم تا دکتر حمیدی بتواند موفق شود و خیلبی از اقدامات تربیت‌بدنی که انجام نشده است به ثمر برسد.»

کمانه ادامه داد: «خوشبختانه در دوران ما یک هم‌افزایی اتفاق افتاد، چپن با همه فدراسیون‌ها تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم و کارهای موازی را کنار کذاشته‌ایم. بیش از ۳ هزار رشته ورزشی و بیش از ۵۰ فدراسیون داریم آیا هر دانش‌آموز نمی‌تواند در یکی از این رشته‌ها استعداد داشته باشد؟ باید استعدادیابی شود و هرکسی به سمت استعداد خود برود، نه برای قهرمانی.»

او افزود: «درس تربیت‌بدنی درس خلاق است، نباید به معلم تربیت‌بدنی گفت تو باید حتما این کار را انجام دهید. تربیت‌بدنی خود جای خود را به دست می‌آورد و خودش جوشش و نشاط و صمیمیتی که دارد را نشان می‌دهد. خواهش می‌کنم با همبستگی و همدلی در عین هر انتقادی که دارید اما در بیرون صحبتی جز خوبی تربیت‌بدنی نزنید.»

تربیت‌بدنی اسیر نگاه سیاست است

منوچهر بهمنی، مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش و رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کشور در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ از دیگر مهمانان این نشست بود. او در این نشست گفت: «من هیچ وقت علاقه‌ای به کارهای اجرایی نداشتم، کار اجرایی هنر و سیاست‌ورزی خاصی دارد، هنرش را داشتم اما سیاست‌ورزی نداشتم. افتخار من همیشه این بوده که معلم تربیت‌بدنی بوده‌ام.»

بهمنی ادامه داد: «پیشنهاد می‌دهم و تقاضا دارم که معاون تربیت‌بدنی یک شورای خرد ورزی یا راهبردی یا مجلس مشورتی در وزارت آموزش و پرورش با حضور همه مسوولان قدیم و حدید تشکیل شود و راه رفته را دوباره نرویم. تربیت‌بدنی اسیر نگاه سیاست است، در حالیکه تربیت‌بدنی به عنوان یک مقوله اجتماعی یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌های تحولات اجتماعی در جامعه امروز است.

او افزود: ما گرفتار نگاه‌های انحرافی در حوزه تربیت‌بدنی کشور هستیم، در حالیکه نگاه باید فرهنگی باشد. به اعتقاد کن مهندسی تربیت‌بدنی در اولویت وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد.»

مهین فرهادی‌زاد، مدیرکل تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در سال‌های ۷۸ تا ۸۳ هم به برخی از فعالی‌های انجام شده در دوران تصدی مسوولیت خود در این وزارت‌خانه اشاره کرد و گفت: «فقط در کلاس درس تربیت‌بدنی است که بچه می‌تواند همه توانایی‌ها و رفتارهای خود را نشان دهد.»

وظیفه ما معلمان تربیت‌بدنی است تا دستاوردهای انقلاب را به گوش نسل جوان برسانیم

کیومرث هاشمی، معاون تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ از دیگر سخنران این مراسم بود. او از همه کسانی که در چهل سال گذشته برای ورزش کشور تلاش کرده‌اند تشکر کرد و گفت: «همه زحمت می‌کشند ولی آنچه مهم است بیان دستاوردها برای نسل جدید امروز است. آنچه در کشور ما امروز هست و ناشی از نگاه‌های منفی ابرقدرت‌های جهان است که به نظام و کشور ما حمله می‌کنند، وظیفه ما معلمان تربیت‌بدنی است تا دستاوردها را به گوش نسل جوان برسانیم.»

هاشمی ادامه داد: «کسانی که در مناصب مدیریتی قرار گرفتیم اگر انقلاب نبود نمی‌توانستیم به آن مناصب برسیم و این از برکت انقلاب است که فرصت خدمت پیدا کردیم. کمتر از ۲۳ روز دیگر انقلاب ما به چهل سالگی خود می‌رسد. مشاور ترامپ گفت که ایران چهل سالگی انقلاب را نمی‌بیند‌ اما به موری چشم دشمنان ما پرشورتر از همیشه چهل سالگی را و سال‌های متمادی را جشن می‌گیریم.»

او افزود: «وظیفه ذاتی ما است که در آستانه چهل‌ویک سالگی انقلاب دانش‌آموزان را نسبت به دستاوزدها و تلاش‌ها و مشکلاتی که بوده آگاه کنیم، ایرادی ندارد گفته شود که مثلا سالی که تربیت‌بدنی را در حکومت قبل اجباری اعلام کردند اما به دلیل کمبود نیرو شکست خورد در حالیکه بعد از انقلاب به برکت انقلاب این مهم اتفاق افتاد.»

معاون سابق تربیت‌بدنی آموزش و پرورش گفت: «اگر ما نگوییم واقعیت است که بچه‌های ما از دست می‌روند، جریان‌های مختلفی سعی دارند که جوانان ما را از نظام اسلامی ایران ناامید کنند. در دهه اول انقلاب نگاه مراجع به ورزش قهرمانی یک نگاه منفی بود، اما زمانی رهبر انقلاب گفتند که من بارها گفته‌ام که ورزش قهرمانی از ضروریات است.»

هاشمی به برخی دستاوردهای زمان مسئولیت خود اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه ما توانستیم معاونت تربیت‌بدنی را در استان‌ها ایجاد کنیم و احداث ۴۰۰ استخر و هزار سالن را استارت زدیم که اکنون تعداد زیادی از آنها به بهره‌برداری رسیده است.»

حسن‌زاده، مدیرکل تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در سال‌های آخرین سخنران این نشست بود، او در این نشست گفت: «تا روزی که ما مسوولیت داشتیم خوشبختانه بحث برنامه درسی شکل گرفت. تا برنامه سوم توسعه متاسفانه ما برای زیرساخت‌ها و ... شاخص نداشتیم. اما از این دوران به بعد برنامه‌های مصوب خوبی شکل گرفت، ساعات درس تربیت‌بدنی اقزایش پیدا کرد و به سه ساعت درس تربیت‌بدنی در هفته رسید. ما با اینکه دستاپردهای عظیمی داشتیم که باید به آن ببالیم اما هیلی از موارد هم جنبه عملیاتی پیدا نکرد و هنوز هم که هنوز است ورزش دانش‌آموزی درگیر مسائل پایه و مقدماتی است. »

او ادامه داد: «اگر می‌خواهیم امروز دین‍مان را به نظام تعلیم و تربیت ادا کنیم باید منسجم شویم و به مدل‌های پیشرفته با هم‌فکری و در یک مدیریت هم‌فکر اقتدا کنیم. امروز ما در کشور متولی نداریم، وزارت ورزش و سازمان تربیت‌بدنی کار هود را می‌کنند.»

حسن‌زاده گفت: «۲۴۰۰ میلیارد تومان بودجه دست سازمان تربیت‌بدنی می‌آید اما نمی‌تواند حتی ورزش قهرمانی را هم به جایی برساند. واقعا ۱۴ میلیون دانش‌آموز باید آینده این کشور را رقم بزنند، امروز معلمان ما این ظرفیت عظیم تربیت‌بدنی امکانات لازم را ندارند، نباید کلاه سر خودمان بگذاریم باید کاری بکنیم، باید با یک گفتمان خوب مسائل و مشکلات را حل کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار