جشنواره «جامعه ایمن» مشهد در حد جشنواره‌های معتبر جهانی است

تهران (پانا) - موسس و ناشر اولین ماهنامه خصوصی کارتون ایران اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی «جامعه ایمن» مشهد در حد جشنواره‌های معتبر جهانی است.

کد مطلب: ۸۸۳۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره «جامعه ایمن» مشهد در حد جشنواره‌های معتبر جهانی است

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره جهانی کارتون جامعه ایمن؛ جواد علیزاده مقدم، افزود: این اتفاق هنری شهر مشهد که دومین دوره خود را تجربه می‌کند، به لحاظ فرهنگی، کمیت و کیفیت آثار شرکت کننده و نحوه برگزاری و تسهیلات لازم جهت داوری در حد جشنواره‌های معتبر جهانی است.

این کارتونیست برجسته ادامه داد: جشنواره جهانی کارتون جامعه ایمن با طراحی قوی و محتوای بدیع و خلاق آثار خود، نه تنها بار دیگر بر قطبیت مشهد در هنر کاریکاتور تاکید کرد که نشان داد می‌توان از خروجی آثارش نیز در جهت آموزش مفاهیم جامعه ایمن به عموم مردم بهره جست.

وی در تشریح پتانسیل آموزشی هنر به زمین لرزه کرمانشاه اشاره کرد و گفت: هنر نه تنها در جهت‌دهی به جریانات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تاثیر آنی دارد بلکه باعث ارتقای آن نیز می‌شود چرا که زبان هنر به ویژه هنر کارتون یا کاریکاتور، زبان تصویر است و تاثیر تصویر، معمولا بیش از نوشته است.

علیزاده مقدم تصریح کرد: این حادثه و حوادث مشابه نشان داده که ما دانش و آگاهی کمی در مقابله با حوادث داریم لذا برای همه‌گیر شدن موضوعات ایمنی، هنرهای مختلف از جمله کاریکاتور می‌توانند مفاهیم سخت و خشن بحران و مدیریت آن را به صورت غیرمستقیم به همگان آموزش دهند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش بهترین راه پیشگیری است؛ یادآور شد: تمام افراد جامعه باید به سطحی از آگاهی برسند که بتوانند در مواقع بحران خود و پیرامون خود را مدیریت کنند.

این کارتونیست پیشکسوت با تاکید بر اینکه کاریکاتور هنری چند بُعدی است و مخاطبان مختلفی دارد، گفت: هدف کاریکاتوریست آسیب‌شناسی و مطرح کردن مشکلات جامعه است و کاریکاتور تمرینی است برای عمیق کردن و ارتقای فرهنگ انتقادپذیری.

موسس و ناشر اولین ماهنامه خصوصی کارتون ایران افزود: کاریکاتور نوعی ابزار ترجمه است که دشواریهای زندگی را به زبان طنز ترجمه می کند، بنابراین از این پتانسیل می‌توان برای آموزش مفاهیم ایمنی به مردم نیز استفاده کرد.

وی ادامه داد: مردم سعی می‌کنند مفهوم کار هنرمند را درک کنند و با این تلاش کردن توانایی بصری‌شان نیز پیشرفت می‌کند و در نتیجه می‌توانند مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه را تحلیل کنند.

وی در پایان به پویایی ذوق و سلیقه زیباشناسانه هنرمندان مشهدی در سایه سیاستهای فرهنگی مدیران شهری اشاره کرد و گفت: مشهد به لحاظ هنری و فرهنگی پیشرفت بسیار خوبی داشته است که برگزاری دومین جشنواره جهانی کارتون جامعه ایمن جزو همین پیشرفت‌هاست.

گفتنی است اختتامیه دومین جشنواره جهانی کارتون «جامعه ایمن» با موضوعاتی چون «حمل ونقل پاک و ایمن»، «آسیبهای اجتماعی، سلامت روح و روان»، «مسائل زیست محیطی، حفظ و احیاء محیط زیست»، «فرهنگ ایمنی و نقش شهروندان در ایمنی جامعه»، «ایمنی معلولین، سالخوردگان و کودکان در شهرها» و «زلزله» 24 دی سال جاری در مشهد برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار