دبیرکل ستادمبارزه با مواد مخدر

ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر در اولویت است

(تهران) - دبیرکل ستادمبارزه با مواد مخدر تأکید کرد که ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان عمده مواد مخدر اولویت این ستاد است.

کد مطلب: ۸۸۲۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر در اولویت است

اسکندر مومنی در اولین نشست خبری خود در مقام دبیرکلی ستاد مبارزه با بیان اینکه برخورد و جمع‌آوری معتادان متجاهر یکی از اولویت‌های مبارزه با مواد مخدر که در کوتاه‌مدت تعریف شده است، گفت: آنطور که ما پیش‌بینی کردیم تا پایان امسال بتوانیم معتادان متجاهر را در سراسر کشور جمع‌آوری کنیم. طبق برآوردها بین ۵۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۵ هزار نفر در تهران هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: همکاری تمام دستگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر و معتادان متجاهر ضرورت دارد و در همین مدت کوتاه توانستیم ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر را افزایش دهیم به طوری که تنها در تهران طی همین مدت کوتاه حدود 5 هزار و 600 ظرفیت به ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر افزوده شده است که این امر با هماهنگی و همکاری پلیس بهزیستی و دیگر دستگاه‌های مرتبط انجام شده است.

وی تأکید کرد: با اضافه شدن این ظرفیت جدید برای معتادان متجاهر، این مقدار ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در تهران کفایت می‌کند و ستاد نیز بر آن نظارت خواهد داشت. البته در 10 استان دیگر نیز ظرفیت‌های جدید برای نگهداری معتادان متجاهر در نظر گرفته شده است و تا پایان سال امیدواریم این موضوع تحقق پیدا کند.

سردار مومنی درباره گردش‌های مالی کلان قاچاقچیان مواد مخدر توضیح داد: یکی از موضوعات ستاد، پیگیری پرونده‌های عمده قاچاقچیان در سطح کلان است که ما برای شناسایی اموال این افراد نیز اقدام می‌کنیم تا بتوانیم به بنیان‌های مالی این قاچاقچیان ضربه وارد کنیم. خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه با قوه قضاییه وجود دارد و در پیگیری‌های ما بنیان‌های مالی این قاچاقچیان نیز پیگیری می‌شود البته معتقدیم که در برخی از موارد نیازمند اصلاح قوانین هستیم که در همین راستا رایزنی‌هایی نیز انجام داده‌ایم تا آنچه را که مد نظر است در قوانین داشته باشیم.

وی درباره پولشویی و نقش قاچاقچیان مواد مخدر نیز توضیح داد: این موارد جزء تخلفات اقتصادی است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پیگیر آن هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه درباره آمار شیوع اعتیاد در میان زنان و دانش‌آموزان گفت: برابر آماری که ما داریم از جمعیت فعال کشور یعنی افرادی که بین ۱۵ تا ۶۴ سال سن دارند، شش دهم درصد را زنان شامل می‌شوند. نرخ اعتیاد در میان دانش‌آموزان مقطع دبیرستان نیز حدود ۲ درصد است که یک زنگ خطر جدی به حساب می‌آید و باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش گفت: در این زمینه اقداماتی در دستور کار است و با وزارت آموزش و پرورش نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا بتوان این توانایی‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان برای «نه گفتن» را افزایش دهیم.

مومنی درباره خسارت‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور نیز گفت: هزینه‌ها و خسارات ناشی از مواد مخدر در کشور ما معادل ۱۱.۷ درصد از تولید ناخالص ملی است که این رقم بسیار بالاست و اگر این عدد را ضرب و تقسیم کنیم مشخص می‌شود که چه مبلغ بزرگی صرف این اقدامات می‌شود.

وی درباره سرانه بودجه نگهداری از معتادان متجاهر نیز گفت: در سال ۹۷ سرانه نگهداری از معتادان متجاهر روزانه ۱۵ هزار تومان بود و برای سال آینده نیز پیش بینی‌هایی انجام شده و در همین خصوص برنامه‌هایی را به دولت ارائه کردیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره‌ اقدامات انجام شده از سوی ستاد برای پذیرش معتادان بهبود یافته در جامعه گفت: هم دستگاه‌های حاکمیتی و هم جامعه باید به این سمت بروند تا یک معتاد پس از بهبودی بتواند وارد جامعه شده و فعالیت کند. البته ما نیز توجه‌ ویژه‌ای به موضوعات بعد از درمان داریم.

مومنی درباره‌ مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌ مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: حدود دو هزار ان‌جی‌او در کشور فعال هستند که البته میزان فعالیت هر کدام متفاوت است. تلاش داریم که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیت‌های ان‌جی او ها در این حوزه را افزایش دهیم.

مومنی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که چون مخدر گل، ماده گیاهی است اعتیاد آور نیست، گفت: برخی سودجویان نیز با همین شیوه جوانان و مصرف کنندگان را فریب می‌دهند در حالی که موارد گل بسیار بالاست و ضربه‌های روحی و جسمی زیادی به مصرف کنندگان وارد می‌کند که در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی گفت: ‌پلیس فتا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است و ما نیز در توافقی که با فرمانده ناجا داشتیم این موارد را مورد توجه قرار دادیم. سایت‌های بسیاری در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش مصرف مواد مخدر می‌کردند که مسدود شده‌اند.

مومنی درباره حریق در یک مرکز نگهداری از زنان معتاد نیز توضیح داد: ‌در پیگیری‌ها مشخص شد که این حریق عمدی بوده است. موضوع نظارت بر روی مراکز بر عهده بهزیستی است اما این مساله مربوط به ماده ۱۵ بوده و همانطور که گفته شد، عمدی بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار