معاون وزیرامور خارجه:

نیروهای ایران هیچ‌گاه در سوریه حضور نداشته و ندارند/بحران سوریه راهكار نظامی ندارد

خبرگزاری پانا: معاون آسیا و اقیانوسیه و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هرگونه حضور نیروهای كشورمان در سوریه را تكذیب كرد و آن را فرافكنی توسط مخالفان دولت سوریه دانست.

کد مطلب: ۸۸۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سیدعباس عراقچی كه به دعوت همتای تركیه ای خود امروز - پنجشنبه - به آنكارا سفر كرده است، پس از دیدار با مقامات ترك در گفت وگویی و در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر ادعاهایی مبنی بر حضور نیروهای ایران و حزب الله لبنان در سوریه این مطلب را عنوان كرد.
وی گفت: نیروهای ایران هیچگاه در سوریه حضور نداشته و ندارند و این ادعا را تكذیب می كنم.
عراقچی افزود: دشمنان واقعی سوریه برای تحریك مردم این كشور و سوق دادن روند تحولات به سمت نادرست، این ادعاها را مطرح می‌كنند.
وی ادامه داد: جنبش حزب الله نیز یك گروه مستقل است كه مسوولان حزب الله خود به این ادعاهای دروغ باید پاسخ بدهند و تا آنجایی كه من اطلاع دارم، در این خصوص پاسخ هم داده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: جنبش حزب الله تا جایی كه مربوط به امنیت لبنان باشد به منظور ممانعت از گسترش بحران در سوریه به مرزها و داخل این كشور با ارتش لبنان همكاری می كند و كسانی به منظور جلوگیری از این موضوع این ادعاها را مطرح می كنند.
وی تصریح كرد: به عقیده من این افراد برای كم اثر جلوه دادن پیروزی های اخیر ارتش سوریه فرافكنی كرده و تلاش دارند این پیروزی ها را دخالت نیروهای خارجی جلوه دهند، اینها بهانه ای بیش نیست و نباید به آنها بها داد.
وی در پاسخ به سووال دیگری در باره سخنان اخیر "رجب طیب اردوغان" مبنی بر سفرش به كشورهای همسایه اظهار داشت: این سفر با استقبال مقامات ایرانی روبه رو خواهد شد.
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران در خصوص تحلیل كارشناسان مبنی بر تغییر در مواضع تركیه نسبت به سوریه اظهار داشت: بحران در سوریه راهكاری نظامی ندارد، راهكار حل بحران در این كشور سیاسی است، حل و فصل مسائل در سوریه قطعا از طریق گفت وگوهای فراگیر بین مقامات دولتی و معارضان واقعی این كشور نه تروریست ها حاصل خواهد شد.
وی افزود: هر قدر به این امر نزدیك شویم می توانیم به پایان بحران در سوریه امیدوارتر شویم . تركیه نیز در صورتی كه تلاش هایش را در رسیدن به این راهكار نزدیكتر كند مورد استقبال واقع خواهد شد و جای خوشبختی دارد.
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران كه به دعوت "عمر اونهون" همتای ترك خود به آنكارا سفر كرد، در باره دیدارش با وی گفت: این سفر در راستای توافقات یك كمیته مشورتی دوجانبه بین وزارتخانه های امور خارجه ایران و تركیه در سطح معاونان صورت می گیرد.
وی با بیان اینكه این كمیته مشورتی هر شش ماه یك بار در یكی از دو كشور برگزار می شود، افزود: در این كمیته مجموعه روابط دو جانبه ایران و تركیه در ابعاد سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی و... مرور می شود و در باره مباحث و موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو كشور بحث و تبادل نظر به عمل می آید.
عراقچی ادامه داد: در این نشست مروری بر موارد شد و تصمیم گرفتیم این كمیته مشورتی در سطح مدیران كل وزارت خانه های دو كشور تشكیل شود و زمان مشورت ها را به هر سه ماه یك بار رساندیم كه این نشان از اهمیت روابط دو كشور است.
وی تصریح كرد: این گفت وگوها برای حل مشكلات و رفع موانع احتمالی بسیار موثر است.
عراقچی در باره دیدارش با "احمد داوداوغلو" وزیر امور خارجه تركیه نیز اظهار داشت: در این دیدار در باره مباحث دوجانبه و منطقه ای بحث و تبادل نظر شد.
وی گفت: وزیر امور خارجه تركیه در این دیدار تاكید كرد كه روابط ایران و تركیه ورای روابط دو كشور و حتی دو همسایه است. ما روابط تاریخی با فرهنگ و دینی مشترك داریم و لذا روابط دو كشور در تمامی سطوح با قدرت و شدت باید ادامه یابد.
عراقچی در ادامه اظهار داشت: در دیدار با وزیر امور خارجه تركیه در باره ابعاد مختلف موضوع سوریه نیز بحث و تبادل نظر شد.
وی افزود: در این دیدار در باره مباحث میدانی سوریه و تحولات در عرصه های سیاسی، رفت و آمد بین مقامات كشورها در مسكو، واشنگتن، آنكارا ، تهران و دیپلماسی فشرده ای كه در طول چند هفته اخیر شاهد آن بودیم، گفت وگو به عمل آمد. دوستان ترك نتیجه مشورتهایشان را ارائه كردند و ما نیز دیدگاه ها و مشورتهای خود را بازگو كردیم.
وی گفت: همه طرفهای درگیر در بحران سوریه به این نتیجه خواهند رسید كه راهكار حل بحران در این كشور سیاسی است. این اشتراك نظر وجود دارد ولی در باره شیوه و نحوه آن اختلاف نظر وجود دارد كه امیدواریم كه با مشورتهایی كه صورت می گیرد، بر طرف شود و بتوانیم به یك راه حل واحد دست یابیم.
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران در باره برگزاری كنفرانس ژنو ۲ تصریح كرد: كنفرانس ژنو ۲ مسلما قادر خواهد بود كه به راهكاری سیاسی برای پایان دادن به بحران در سوریه برسد به شرط آنكه به خواسته های مردم سوریه توجه شود.
وی در ادامه افزود: هیچ راهكاری نباید خلاف خواسته مردم سوریه به مردم این كشور تحمیل شود و مسلما فراگیر بودن كنفرانس ژنو ۲ نیز موفقیت آن را تضمین می كند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار