300 کیلومتر راه عشایری در اردبیل بازسازی شد

اردبیل (پانا) - مدیرکل امور عشایری اردبیل از مرمت و بازسازی راه های عشایری این استان به طول 300 کیلومتر خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۱۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد
300 کیلومتر راه عشایری در اردبیل بازسازی شد

معرفت آذری با اشاره به ارائه خدمات به جامعه عشایر در زمان کوچ و در مناطق ییلاقی ، راه اندازی پاسگاه های سیار در مناطق ییلاقی ، صدور مجوز حمل و نقل دام عشایر ، استقرار نماینده و ارزیاب پرداخت خسارت از طرف صندوق بیمه محصولات کشاورزی و تامین کالاهای اساسی مورد نیاز عشایر از جمله خدمات ارائه شده به عشایر ذکر کرد .
او بیان کرد: در سال های گذشته عشایر از نبود راه سالم در مضیقه بودند که با عنایت دولت تدبیر و امید بخشی از راه های اصلی عشایر در مناطق ییلاقی و قشلاقی اصلاح و بازسازی شده است .
مدیرکل امور عشایری استان از آغاز توزیع 500 تن جو در شرکت های تعاونی عشایری استان اردبیل خبر داد و گفت: جو علوفه ای در شرکت های تعاونی عشایری به قیمت 14 هزار و 450 ریال به عشایر توزیع می شود .
عشایر استان اردبیل سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصادی آن دارند .
این عشایر که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا نیمی از سال را در قشلاق های مغان و نیمی دیگر را در ییلاق های ارتفاعات و در دامنه های سبلان، بزقوش و باغرو سپری می کنند. ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است و جمعیت عشایر استان اردبیل 66 هزار و 500 نفر و در قالب 12 هزار و 800 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند .
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند .
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار