نمایشگاه های کتاب، فضاسازی خوبی برای افزایش سرانه مطالعه است

کاشان (پانا) - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: فراتر از آمارها برای افزایش سرانه کتابخوانی در کشور باید از دوره پیش دبستانی تا جمع خانواده، دانشگاه و حوزه در این زمینه تلاش کنند و برگزاری نمایشگاه های کتاب در طول سال به ویژه در شهرهای خوشنام در حوزه فرهنگ مانند کاشان، می تواند فضاسازی خوبی در این زمینه باشد.

کد مطلب: ۸۸۱۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه های کتاب، فضاسازی خوبی برای افزایش سرانه مطالعه است

محمدعلی انصاری عصر چهارشنبه در آیین گشایش سومین نمایشگاه کتاب کاشان اظهار کرد: نگاه و ارزش گذاری به مقوله کتاب ریشه در تعالیم دینی دارد اما گاه از آنها فاصله گرفته ایم. سرانه کتابخوانی ما تناسب با تعالیم ندارد و دیگران از ما پیشی گرفتند.

وی تصریح کرد: افزایش سرانه مطالعه، جنبه های گوناگونی دارد که شامل توجه به نویسنده و مولف به عنوان تولید کننده اندیشه است زیرا هر نمایشگاهی که برگزار می شود، نتیجه تلاش قلم به دستان برای تولید این کالای ارزشمند می باشدو اگر یک جامعه مولفان خوبی داشته باشد و برای آنها ارزش قائل شود یکی از شاخصه های توسعه را طی کرده است.
وی افزود: یکی از دغدغه های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ و نشر کتاب است اما نمی توان نسبت به ناشر بی توجه بود زیرا این اندیشه ها را به کالای ارزشمند تبدیل می کند و دومین شاخص توسعه وجود ناشران خوب در یک جامعه است در حالی که امروز قالب این کار از کاغذ فراتر رفته است.

وی ضلع چهارم توسعه را استفاده از کتاب برشمرد و افزود: مطالعه و کتابخوانی که مهمترین ضلع و شاخص توسعه محسوب می شود و بر همین اساس باید برای شاخص مطالعه در جوامع برنامه ریزی شود که این موضوع باید از کودکی و خانواده ها شروع کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ضمن اشاره به قالب های مختلف توزیع کتاب افزود: توزیع کتاب نیاز به دقت و برنامه ریزی بیشتری دارد به نحوی که باید تعداد کتابخانه ها و یا این رویدادهای فرهنگی افزایش پیدا کند و ارائه کتاب در کتابخانه ها، کتابفروشی ها یا رویدادهای نمایشگاهی محقق می شود و باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
انصاری تصریح کرد: تعداد زیادی افراد دست به قلم در کشور داریم و نشر هم به میزانی پذیرفتنی است اما توزیع نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد و باید کتابفروشی ها و کتابخانه ها رونق بیشتری داشته باشند.مطالعه جنبه مهم در ترویج فرهنگ کتاب است که مقام معظم رهبری خود در این زمینه پرچمدار بوده و بارها مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش پانا، سومین نمایشگاه کتاب کاشان، که سیصد و هفتادمین نمایشگاه سراسری کشور است، از پنجم تا ۱۱ دی از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در مصلای بزرگ کاشان واقع در بلوار امام رضا (ع) دایر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار