در گفت‌و‌گو با پانا

صادقی: صداوسیما به بلندگوی تخریب جمهوری اسلامی تبدیل شده است

بخش‌های زیادی از بودجه شفاف نیست

تهران (پانا) - رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد با انتقاد از عملکرد صداوسیما، این دستگاه را به بلندگوی تخریب جمهوری اسلامی تشبیه و تاکید کرد که در مجلس شورای اسلامی نظارت صحیحی بر بودجه این سازمان صورت نمی‌گیرد.

کد مطلب: ۸۸۰۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
صادقی: صداوسیما به بلندگوی تخریب جمهوری اسلامی تبدیل شده است

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به گمانه‌زنی‌ها از لایحه بودجه98، اظهار کرد: «یکی از دغدغه‌های ما همواره مسئله شفافیت بودجه است. سال گذشته چند پیشنهاد در این باره داشتیم که برخی از آن‌ها تصویب و برخی دیگر تصویب نشد. در سال جاری هم چندین پیشنهاد داریم که با توجه به متن نهایی لایحه بودجه 98 برای افزایش شفافیت مطرح خواهیم کرد.»

او درباره نقاط تاریک لایحه بودجه بیان کرد:‌ «بخش‌های زیادی از بودجه همچون معافیت‌ها، ترجیحات گمرکی شفاف نیست که مشخص نیست چگونه و بر اساس چه سازوکاری و به چه افرادی اعطا می‌شود.»

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «این موارد رقم‌های قابل توجهی است و بر اساس آخرین آمار، حدود 20 درصد درآمدهای گمرکی به خاطر همین معافیت‌ها اخذ نمی‌شود. این معافیت‌ها در ابتدا باید شفاف شده و سپس آن‌هایی که توجیح منطقی ندارد، حذف شود.»

عضو فراکسیون امید تاکید کرد:‌ «معافیت‌های مالیاتی در بسیاری از حوزه‌ها رقم‌های بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. این معافیت‌های مالیاتی در نخستین گام باید لیست و در گام بعدی به صورت شفاف و مشخص اعلام شود.»

او در ادامه با اشاره به طرح‌های مدنظر فراکسیون شفاف‌سازی برای ایجاد شفافیت در لایحه بودجه 98، اظهار کرد: «طرحی که در فراکسیون داریم این است که دستگاهای خارج از شمول قانون محاسبات عمومی احصاء شود و تا جایی که امکان وجود دارد، این دستگاه‌ها را به دایره شمول این قانون بازگردانیم و نظارت‌پذیر کنیم.»

صادقی ادامه داد: «ما در طرح دیگری به دنبال شفاف شدن ردیف‌های در اختیار دستگاه‌ها هستیم و بر اساس آنچه که آقای لاریجانی اعلام کرد، این مسئله را از مجلس شورای اسلامی آغاز خواهیم کرد و درصد زیادی از ردیف‌های در اختیار را حذف خواهیم کرد.»

حذف جدول 17 بودجه؛ قدمی روبه جلو ولی ناکافی

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعی که هم‌اکنون کشورمان به لحاظ اقتصادی با آن مواجه است، گفت: «موارد نه چندان ضروری لایحه بودجه با توجه به وضع فعلی کشور و اولویت‌بندی‌هایی که در کشور وجود دارد، باید حذف شود. البته قرار است در لایحه بودجه 98 این موارد در نظر گرفته شود ولی ما نیز در مجلس و فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد این موارد را دنبال خواهیم کرد.»

بودجه دستگاه‌های فرهنگی رقمش نسبت به کل بودجه رقم بسیار بزرگی محسوب نمی‌شود ولی همین ذره‌ذره‌هاست که باید رفته‌رفته از تاریکی خارج شود و زیر نور قرار بگیرد.

صادقی با تاکید بر لزوم درنظرگیری مولفه‌های شفافیت در لایحه بودجه 98، خاطرنشان کرد: «حذف جدول شماره 17 و نظارت‌پذیر کردن دستگاه‌های فرهنگی بودجه‌بگیر به خودی خود یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود که پس از سال‌ها تلاش ایجاد شد ولی این کافی نیست. باید دید چه توجیهی برای ارائه بودجه به این دستگاه‌ها وجود دارد.»

عضو فراکسیون امید بیان کرد: «ما می‌گوییم بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد که یکی از رویکردهای شفافیت محسوب می‌شود، پس باید عملکرد این دستگاه‌های فرهنگی بودجه بگیر مشخص شود. اینکه این دستگاه‌ها هر سال ردیف داشته باشند و بودجه‌ای دریافت کنند ولی هیچ‌گونه گزارش عملکردی در این زمینه ارائه نشود، صحیح نیست.»

او همچنین گفت:‌ «بودجه دستگاه‌های فرهنگی رقمش نسبت به کل بودجه رقم بسیار بزرگی محسوب نمی‌شود ولی همین ذره‌ذره‌هاست که باید رفته‌رفته از تاریکی خارج شود و زیر نور قرار بگیرد.»

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی اقتصاد قوه‌ مقننه در ادامه در پاسخ به این سوال که چه دستگاه‌های دیگری بودجه‌های کلان دریافت می‌کنند ولی سازوکار آن چندان مشخص نیست، گفت: «برخی از حوزه‌ها همچون حوزه‌های دفاعی وضعشان به همین شکل است که نحوه اختصاص بودجه به آن‌ها حداقل برای ما در مجلس شورای اسلامی مبهم است.»

نظارت صحیحی بر بودجه صداوسیما وجود ندارد

او یادآور شد: «صداوسیما نیز یکی از همین دستگاه‌ها محسوب می‌شود. نمایندگان مجلس بیشترین انتقاد را به صداوسیما و عملکرد این سازمان دارند ولی صداوسیما هم بودجه ریالی دریافت می‌کند و هم از صندوق توسعه ملی سهمی را می‌گیرد ولی متاسفانه نظارت صحیحی بر بودجه این سازمان صورت نمی‌گیرد.»

صادقی تاکید کرد: «این روش درست نیست. صداوسیما باید به صورت سالانه عملکرد خود را به نهادهای مربوطه ارائه کرده و بر اساس آن بودجه دریافت کند. برای صداوسیما سال گذشته 200 میلیون دلار بودجه تصویب شد ولی ما نمی‌دانیم از این میزان بودجه تصویب شده چقدر اختصاص یافته و چه میزان از آن در چه قسمت‌هایی هزینه شده است.»

این عضو فراکسیون امید خانه ملت در ادامه با انتقاد از عملکرد صداوسیما، اظهار کرد: «صداوسیما امروز به بلندگوی اپوزوسیون تخریب جمهوری اسلامی تبدیل شده و در حال تخریب نهادهای نظام است. مثلا درباره سوال آقای جلالی (کاظم جلالی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) درباره مبحث 2500 گرین‌کارت برجامی از وزیر اطلاعات عملکرد قابل توجهی داشت. در بخش خبری 20:30 سوال تحت پیوست برجام مطرح و برجسته شد ولی پاسخ‌های وزیر اطلاعات در حد چندثانیه و به صورت مبهم پخش شد.»

او افزود: «با این روش صداوسیما عملا تبدیل به بلندگوی یک جناح تندرو شده و در حال تخریب نهادهای دیگر است. مجلس از طریق بودجه می‌تواند این موارد را کنترل کند.»

صادقی همچنین درباره سازوکار قانونی مجلس برای نظارت بر صداوسیما، بیان کرد: «مجلس شورای اسلامی می‌تواند با بررسی عملکرد این سازمان، اقدام به اعمال تغییراتی در بودجه آن کند از سوی دیگر مجلس در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما دو عضو دارد و از آن طریق نیز می‌تواند در این زمینه نظارت‌هایی را داشته باشد. ولی به طور کلی اعضا این شورا بیشتر نظاره‌گر هستند به طوری که ما به آنان می‌گوییم که نظاره نکنید، نظارت کنید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار