مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: معلمان فرصت‌های جدید یادگیری را برای دانش‌آموزان فراهم کنند

خراسان رضوی (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آیین تجلیل از برگزیدگان حوزه تحقیق و پژوهش استان بر لزوم ایجاد فرصت‌های جدید یادگیری برای دانش آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۷۹۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: معلمان فرصت‌های جدید یادگیری را برای دانش‌آموزان فراهم کنند

قاسمعلی خدابنده مدیرکل سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: از 20 طرح برتر کشوری، 3 طرح از آموزش و پرورش خراسان رضوی بود و مهم تر اینکه از 3 طرح برتر کشوری، 1 طرح نیز از خراسان رضوی بود که جای تقدیر دارد.

خدابنده افزود: فرایند پژوهش در آموزش و پرورش از این نظر برای ما مهم است که علی رغم تمام پژوهش هایی که توسط اساتید کشور انجام می شود به دلیل اینکه اساتید دانشگاه از فضای آموزش و پرورش دور هستند و شرایط ما را بطور دقیق درک نمی کنند بازدهی بالایی برای آموزش و پرورش نخواهد داشت اما وقتی این تحقیقات توسط معلمان و دبیران خودمان انجام می شود با توجه به اینکه شرایط مدارس و دانش آموزان را می دانند فاصله آن تئوری ها و برنامه های عملیاتی که در کلاس درس باید اتفاق بیفتد بسیار کاهش پیدا می کند و نتایج کاربردی تر و مفیدتری حاصل می شود و از طرفی وقتی معلم خودش پژوهنده و پژوهشگر باشد تفکر و روحیه پرسشگری را نیز در بین دانش آموزان تقویت می کند که هر دو نکته حائز اهمیت هستند.

وی با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش تغییر کرده ادامه داد: دانش و اطلاعات علمی آن قدر گسترش یافته که امکان انتقال کامل اطلاعات به دانش آموز وجود ندارد و باید بتوانیم راه کسب اطلاعات و تحقیق و پژوهش را به دانش آموز آموزش دهیم و به جای انتقال معلومات باید روش های تولید و خلق علم را به دانش آموز بیاموزیم و یکی از راه های تولید علم، تحقیق و پژوهش است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: تحقیقات بنیادی و نظریه پردازی صرف باید جای خود را به تحقیقات کاربردی بدهد و نتایج این تحقیقات و پژوهش ها باید عملیاتی و اجرایی شود تا در فرآیندهای تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار بگیرد و نتایج جدیدی را برای آموزش و پرورش به ارمغان آورد که این موضوع قطعا به تحول در آموزش و پرورش کمک خواهد کرد.

خدابنده اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود این است که کلاس درس تنها محل یادگیری نیست و معلم باید از کلاس درس فراتر رود و موقعیت های جدید یادگیری برای دانش آموزان فراهم کند و حضور دانش آموزان در کتابخانه ها، آزمایشگاه ها، پژوهشکده ها و پژوهشگاه ها می توانند موثر باشد و در نهایت می تواند ارتباط علم و صنعت را با آموزش و پرورش برقرار کند.

خدابنده تصریح کرد: وقتی معلمان از آموزش دهنده صرف خارج شوند و به سمت پژوهشگری و تحقیق حرکت کنند سطح علمی و پایگاه اجتماعی خود را ارتقاء خواهند داد و هم روحیه جستجوگری، پرسشگری و تفکر نقادانه را در بین دانش آموزان توسعه می دهند که این مهم جزء اهداف سند تحول بنیادین است.

وی خاطر نشان کرد: ما در تولید علم در دنیا رتبه ۱۹ را داریم که این برتری نشان از رشد تحقیقات، پژوهش و تولید علم در کشور دارد که شتاب بسیار خوبی داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه گفت: رویکرد آموزش در دنیا به سمت کارآفرینی و مهارت آموزی در حرکت است و مشکل اشتغال را می تواند حل کند و ما باید به سمتی رویم که همزمان با آموزش، پژوهش و تحقیقات، دانش آموزان را در کنار مهارت های زندگی، با مهارت های فنی و مهارت های شغلی آشنا کنیم و روحیه کارآفرینی را در دانش آموزان تقویت کنیم و به جای داشتن روحیه کارمند پروری، روحیه کارآفرین پروری داشته باشیم که در آن روحیه پژوهش محوری، خطر پذیری و ایجاد فرصت های جدید نمود دارد.

خدابنده در پایان گفت: در نمایشگاه بین المللی کارهای بسیار خوبی ارائه شد و در مجموع 15 غرفه در اختیار آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار گرفت که در انتها توانست در بین غرفه های برتر قرار گیرد.

قابل ذکر است در پایان مراسم از معاونین پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی ادارات آموزش و پرورش استان و همچنین از برگزیدگان حوزه تحقیق و پژوهش استان تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار