در گفت‌وگو با پانا

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری: انجمن قصه‌گویان تا پایان امسال افتتاح خواهد شد

تلاش کانون در جهت بازتعریف تکنیک‌های قصه‌گویی براساس نیاز روز جامعه است

تهران (پانا) - معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه‌اندازی انجمن قصه‌گویان و تلاش در بازتعریف تکنیک‌های قصه‌گویی را از اقدامات کانون در احیای هنر کهن قصه‌گویی عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۷۹۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری: انجمن قصه‌گویان تا پایان امسال افتتاح خواهد شد

محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری و رئیس بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره فعالیت‌های کانون در افزایش میزان مطالعه در کودکان و نوجوانان اظهار کرد: اول باید مطالعه را تعریف کنیم. آیا مطالعه صرفا خواندن کتاب است یا کسب علم و آگاهی از طریق ابزارهای دیگر نیز می‌تواند مطالعه محسوب شود؟ من معتقدم تماشای فیلم یا شنیدن قصه خود نوعی مطالعه است.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز قصه‌گویی را در مقام یک ابزار آموزشی و تربیتی می‌شناسیم.

در حال راه‌اندازی 10 انجمن تخصصی هنری در کانون هستیم

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این پرسش که «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چگونه می‌تواند با برپایی برنامه‌های قصه‌گویی سرانه مطالعه را در جامعه افزایش دهد؟» گفت: در حقیقت قصه‌گویی باعث پرورش فکر و خلاقیت می‌شود و به جذب بچه‌ها به کتابخوانی کمک می‌کند. هنر قصه‌گویی یک هنر کهن ایرانی است که باید احیاء شود.

وی به تاسیس انجمنی برای قصه‌گویان به عنوان یکی از تلاش‌های کانون در احیاء و تقویت هنر قصه‌گویی در کشور اشاره کرد و گفت: ما در حال راه‌اندازی 10 انجمن تخصصی هنری در کانون هستیم که یکی از آنها انجمن قصه‌گویان است. این انجمن که تا پایان امسال رونمایی و افتتاح خواهد شد، بخشی از تلاش کانون در جهت بازتعریف تکنیک‌ها و روش‌های قصه‌گویی بر مبنای نیاز روز جامعه است. این شیوه‌های نوین در جذب مخاطب و ایجاد ارتباط با مخاطب موثر خواهند بود.

رئیس بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی افزود: قصه‌گویی در کانون یک فرایند است به طوری که در طول سال بیش از هزار مرکز کانون به صورت سیار، مربیان خود را به سراسر ایران می‌فرستد تا با بچه‌ها ارتباط برقرار کنند و از طریق فنون قصه گویی آموزش‌های لازم را به کودکان ارائه دهند.

«قصه‌های 90 ثانیه‌ای»: ژانری جدید در قصه‌گویی

زمردیان به اضافه شدن «قصه‌های 90 ثانیه‌ای» به عنوان ژانری جدید در جشنواره قصه‌گویی امسال اشاره کرد و گفت: این ژانر مورد استقبال بالای مخاطبان قرار گرفته است.

وی افزود: ما با برگزاری بخش قصه‌های 90 ثانیه‌ای قصد داشتیم مشارکت مردم را به جشنواره جلب کنیم تا شهروندان ایرانی، قصه‌های خود را برای ما ارسال کنند. نتیجه این شد که از مادربزرگ ۱۰۵ ساله تا کودک ۴ ساله قصه‌های خود را برای ما فرستادند که نتیجه آن در قالب کتابی با عنوان «قصه زندگی من» با تدوین و نگارش «شرمین نادری» رونمایی شد.

بیست ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روزهای 26 تا 29 آذرماه امسال با حضور قصه‌گویان داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود. قصه‌گویانی از هفت کشور دنیا در این رویداد هنری حضور دارند. در مراسم اختتامیه جشنواره قصه‌گویی هم قرار است از «بهرام شاه محمدلو» یا همان «آقای حکایتی» قدردانی می‌شود.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار