انتقاد قائم‌مقام وزیرآموزش‌وپرورش از بی‌توجهی سازمان‌مای بین‌المللی به اقدامات چشمگیر ایران درآموزش پناهندگان

تهران (پانا) _ قائم مقام وزیرآموزش و‌پرورش در امور بین‌الملل ضمن حضور در اجلاس بارسلون از بی‌توجهی سازمان‌های بین‌المللی به اقدامات چشمگیر ایران در مورد آموزش پناهندگان انتقاد کرد.

کد مطلب: ۸۷۸۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد قائم‌مقام وزیرآموزش‌وپرورش از بی‌توجهی سازمان‌مای بین‌المللی به اقدامات چشمگیر ایران درآموزش پناهندگان

به گزارش روابط عمومی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، غلامرضا کریمی در نشست بین‌المللی سیاست‌های عمومی حمایت از حق آموزش پناهندگان که در روزهای ۲۲و ۲۳ آذر در بارسلون اسپانیا برگزار شد، با ارائه گزارشی از وضعیت آموزش پناهندگان در ایران از عدم توجه مناسب سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان یونسکو به اقدامات و فعالیت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران درباره آموزش پناهندگان انتقاد کرد.

او با انتقاد از این‌کم توجهی افزود: «در گزارش پایش جهانی ۲۰۱۹ که به موضوع مهاجرت و پناهندگان اختصاص یافته فقط در چند مورد به نام ایران اشاره شده و به هیچ یک از اقدامات و‌ تصمیمات بزرگ مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران اشاره نشده است.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در گزارش خود در این نشست بین‌المللی، به حمایت مقامات ارشد کشورمان از آموزش کامل و‌ همه جانبه پناهندگان به ویژه دستور رهبر انقلاب اسلامی در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد که بر‌اساس آن هیچ کودک افغانستانی نباید خارج از مدرسه بماند.

در ادامه این موضوع مورد توجه مقامات بین‌المللی به ویژه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حق آموزش قرار گرفت. نماینده یونسکو هم در واکنش ضمن پذیرش انتقاد نماینده ایران خواستار ارائه اطلاعات و‌گزارشات ایران درباره اقدامات و فعالیت‌های انجام شده گردید تا در گزارشات بعدی لحاظ شود.

نماینده ایران در گزارش خود نحوه پذیرش قریب به ۵۰۰ هزار دانش آموز پناهنده در نظام آموزش رسمی ایران را تشریح کرد و گفت: «در ایران نه تنها دسترسی دانش‌آموزان پناهنده به آموزش فراهم شده است بلکه دانش‌آموزان پناهنده مشابه دانش‌آموزان ایرانی از آموزش باکیفیت برخوردار هستند.»

در این نشست مهمترین چالش‌های فراروی کشورها و شهرهای پذیرنده تعداد زیادی از پناهندگان اعم از عدم دسترسی انها به آموزش، عدم ثبت پناهندگان توسط کمیساربای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، کمبود معلم آموزش دیده برای پناهندگان و پائین بودن کیفیت آموزش مورد بررسی و تجزیه و‌ تحلیل قرار گرفت. در پایان نیز با توافق کشورهای شرکت کننده در نشست توصیه‌هایی تحت عنوان بیانیه بارسلون در باره حق آموزش پناهندگان مورد تصویب قرار گرفت.

در این نشست بین‌المللی تجربیات موفق برخی از کشورها اعم از ایران، اردن، سودان، دانمارک، کامرون، نیوزیلند، ارمنستان، ترکیه، لبنان، چاد، یونان، آمریکا، پرتغال، قطر، سوئد و دولت کاتولونیا و همچنین تجربه برخی سازمان‌های بین‌المللی دولتی و غیردولتی درباره حق آموزش برای پناهندگان ارائه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار