قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل: آموزش بین فرهنگی باید اولویت آموزش پناهندگان و اتباع خارجی باشد

مشهد (پانا) - با حضور قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی و همچنین برخی از مسئولان کشوری و استانی گردهمایی مسئولان امور تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی برگزارشد.

کد مطلب: ۸۷۷۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل: آموزش بین فرهنگی باید  اولویت آموزش پناهندگان و اتباع خارجی باشد

غلامرضا کریمی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل گفت: استان خراسان رضوی از دهه های گذشته یکی از استان‌های بزرگ و اساسی در بحث تحصیل دانش‌آموزان پناهنده بوده است و در این زمینه هم تجربیات گران بهایی دارد.

کریمی افزود: ما در درون ایران فرهنگی که فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران است رفت و آمدهای بسیار گسترده ای داریم و نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان از منظر انسان دوستانه و حمایت از آن ها بوده و بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هیچ دانش آموز واجب التعلیمی در درون مرزهای ایران نباید از تحصیل باز بماند.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش قریب به 470 هزار دانش آموز پناهنده در نظام آموزشی دارد و استاندارد بین المللی تحصیل دانش آموزان پناهنده در دنیا حدود ۶۰ درصد است که این درصد در کشور ما بیش از ۸۰ درصد است و وزارت آموزش و پرورش قصد دارد این رقم را به ۹۰ درصد برساند لذا با توجه به رسالتی که در سطح کلان حاکمیت وجود دارد و همچنین با توجه به ارزش های دینی و مذهبی در کشور ما قطعا این فرآیند را عملیاتی خواهیم کرد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل تصریح کرد: در بحث آموزش پناهندگان و آوارگان آموزش بین فرهنگی باید در اولویت قرار گیرد و وقتی افراد با فرهنگ های مختلف در یک جامعه هستند ضرورت آموزش بین فرهنگی بیشتر می شود و نقش این آموزش در حفظ انسجام اجتماعی و همزیستی مسالمت آمیز بسیار موثر است و آموزش بین فرهنگی چشم اندازهایی در زمینه صلح، حقوق بشر و محیط زیست خواهد داشت.

کریمی بیان کرد: امروزه در دنیا وجود یک تصویر مثبت از دستاوردها و توانمندی های حاصل شده در مجامع بین المللی نوعی منبع قدرت محسوب می شود که این موضوع در زمینه تحصیل پناهندگان و اتباع نیز صدق می کند و باید در این زمینه تلاش مضاعف کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما امروزه شاهد هستیم که گزارش های بین المللی اذعان دارند که ایران نه تنها آوارگان و پناهندگان را در درون کمپ ها و اردوگاه های بسته محصور نمی کند بلکه با کمال احترام در کنار دانش آموزان ایرانی و در درون نظام آموزشی خودش دانش آموزان اتباع خارجی را پذیرش می کند و این موضوع ایران را در بین کشورهای مهاجر پذیر به عنوان یک الگوی شایسته قرار داده است.

وی در پایان گفت: حجم کمک های بین المللی به دانش آموزان پناهنده بسیار محدود است و ما باید توجه مجامع بین المللی را به این موضوع بیشتر جلب کنیم و تاکید بر این است که این حوزه هم در سطح داخلی و هم در سطح خارجی بیشتر منعکس شود و ما باید در این زمینه طرح و پروژه داشته باشیم تا موضوع تحصیل پناهندگان را به عنوان یک امر مثبت در مجامع بین المللی انعکاس دهیم و از آن به عنوان یک نقطه ابزار و نقطه قوت در مذاکرات خارجی استفاده شود و قطعا این موضوع اعتبار کشورمان را در مجامع بین المللی تقویت خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار