در گفت و گو با پانا

محمدحسین ملکیان:عدم تشخص و هویت شعری از هم نویسی و تقلید ناشی می شود

تهران (پانا) - داور جشنواره شعر و داستان جوان سوره در بخش شعر کلاسیک معتقد است هم نویسی و تقلید از آثار شاعران موفق باعث عدم تشخص و هویت بخشی به شعر شاعران جوان می شود.

کد مطلب: ۸۷۷۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد
محمدحسین ملکیان:عدم تشخص و هویت شعری از هم نویسی و تقلید ناشی می شود

محمدحسین ملکیان داور بخش شعر کلاسیک شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در گفت و گو با پانا با اشاره به خاطره و تجربه حضورش در این رویداد ادبی در دوره های گذشته عنوان کرد: در دوره های گذشته به عنوان شرکت کننده در این جشنواره حضور داشتم و خاطرات خوبی از این اتفاق ادبی دارم. همچنین در دو دوره متوالی موفق شدم رتبه اول جشنواره را کسب کنم و این اولین بار است که به عنوان داور در جشنواره حضور دارم.
وی با اشاره به هم نویسی و تقلید از اشعار موفق به عنوان آفت جریان کنونی شعر گفت: از مشکلات عمده جشنواره ها هم نویسی و عدم تشخص شعرها و شاعران است. این اتفاق باعث می شود تا نتوان به واسطه یک ویژگی شعرها را از یکدیگر متمایز کرد. بخشی از این اتفاق ناشی از تقلید است و همچنین این تصور اشتباه نیز منجر به آن می شود که صرفا زبان شعر را باعث موفقیت یک اثر بدانیم. بنابراین شاعران به جای جسارت در انتخاب زبان متفاوت همان سبک و سیاق را به کار می بندند.
وی با اشاره به حضور چند اثر شاخص در جشنواره جوان سوره افزود: از نقاط قوت این جشنواره شرکت چند اثر بود که چه از نظر ساختار و قالب، چه از نظر زبان، مضمون و محتوایی که در ظرف شعری قرار داده بودند، متفاوت و درخور توجه بودند.
این داور جوان جشنواره در پاسخ به این که چقدر ارزیابی و داوری اشعار بر اساس معیارهای مشخص ممکن است، عنوان کرد: لذت از شعر بسیار به سلیقه وابسته است. بنابراین یک داور در این بخش بر پایه معیارهای شعری یک اثر را می سنجد که بخشی از نظر او بر اساس معیارهایی نظیر ساختار سالم، نبود ایراد وزنی و محتوایی و... شکل می گیرد و بخشی دیگر به سلیقه ای وابسته است که نمی توان برای آن متر و معیار خاصی در نظر گرفت. در واقع هیات داوران نیز اختلاف نظر خود را با برگزاری جلساتی مشترک به تفاهم می رسانند.
شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره به دبیری سید محمدجواد شرافت در بخش شعر و محمدرضا شرفی خبوشان در بخش داستان تا روز چهارشنبه 21 آذر ماه در شهر رشت ادامه دارد. این رویداد ادبی به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار