برنامه های اولویت دار معاونت آموزش ابتدایی استان کردستان تشریح شد

سنندج(پانا)-معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در گردهمایی معاونین، کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزش ابتدایی استان، برنامه ها و طرح های اولویت دار این معاونت در سال تحصیلی جاری و در سه حوزه دبستان، پیش دبستان و گروه های آموزشی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۷۷۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه های اولویت دار معاونت آموزش ابتدایی استان کردستان تشریح شد

صدیقه عبدالهی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کردستان در جمع معاونین، کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزش ابتدایی شهرستان ها و مناطق استان، تبیین و تشریح سیاست ها، برنامه ها و طرح ها و اولویت دار حوزه آموزش ابتدایی، تبادل تجربه، پاسخگویی به ابهامات و مشکلات اجرایی را از اهم اهداف این نشست عنوان کرد.

وی در ادامه به ارائه گزارش اقدامات انجام شده حوزه ابتدایی استان پرداخت و گفت: حوزه معاونت آموزش ابتدایی استان بر اساس سیاست های ابلاغی با شعار « مهارت آموزی، رقابت زدایی و بازی و نشاط» در سال تحصیلی جاری فعالیت های خود را برای 155 هزار دانش آموز ابتدایی و 23 هزار نوآموز پیش دبستان آغاز کرد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی مدون نقش موثری در ارتقای کمی و کیفی فعالیت های تعلیم و تربیت دارد؛ گفت: معاونت آموزش ابتدایی استان بر اساس اهداف، راهبردها و سیاست ها و تفاهم نامه وزارتی اقدام به تدوین برنامه عملیاتی نموده و اسناد بالا دستی در تدوین برنامه عملیاتی استان بسیار تاثیر گذار بوده است .

عبدالهی افزود: رویکرد معاونت آموزش ابتدایی اجرای متوازن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت رسمی و نهادینه کردن جهت گیری های فرهنگی و تربیتی در تدوین و اجرای برنامه ها است.

وی عدالت محوری و کاهش نابرابری در برخورداری از فرصت های تعلیم و تربیت، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی، بازنگری و بازمهندسی ساختارها، رویه ها و روش های تقویت مدرسه محوری و نهادینه کردن فرهنگ برنامه ریزی را از مهم ترین اهداف معاونت آموزش ابتدایی استان نام برد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در ادامه به بیان راهبردها و سیاست های این حوزه پرداخت و اجرای برنامه ملی انسداد مبادی بی سوادی، توسعه نظام مند آموزش های پیش دبستانی با تاکید بر مناطق محروم، اولویت بخشی به مناطق روستایی و حاشیه در تامین و تخصیص منابع آموزشی، کارگاهی و تجهیزاتی و توجه ویژه به تفاوت های جنسیتی و فردی، توان بخشی و کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه و توسعه و تقویت نظارت و راهنمایی در کلاس های چند پایه روستایی را از مهم ترین این راهبردها عنوان کرد.

عبدالهی ادامه داد: این معاونت در راستای اجرای سند تحول بنیادین بر مبنای پنج راهبرد اساسی و 33 برنامه عملیاتی در سه دوره پیش دبستان، دبستان و گروه های آموزشی فعالیت های خود را با محوریت کیفیت بخشی به آموزش و پرورش انجام می دهد.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق شاخص ها، این معاونت با وزارت آموزش و پرورش تفاهم امضا کرده است؛ گفت: متناسب با تفاهم نامه وزارتی، تفاهم نامه ای با شهرستان ها و مناطق در مهر ماه سال جاری با منعقد شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در ادامه به بیان اولویت های کاری حوزه ابتدایی استان پرداخت و ارتقای کیفیت عملکرد مدیریت آموزشگاهی در قالب برنامه تدبیر، توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصت های برابر یادگیری بویژه در برنامه انسداد مبادی ورودی بی سوادی، ارتقا و بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی و توسعه کمی و کیفی پیش دبستان را از مهم ترین برنامه های این حوزه برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفکیک برنامه حوزه های سه گانه پیش دبستان، دبستان و گروه های آموزشی ابتدایی را تشریح کرد و گفت: تفاهم نامه دبستان شامل سه برنامه و 17 شاخص است که با وزارت منعقد شده و تفاهم نامه پیش دبستان نیز شامل دو برنامه و 16 شاخص است .

عبدالهی به عناوین برنامه عملیاتی حوزه پیش دبستان نیز اشاره کرد و جذب نوآموزان در قالب مراکز غیردولتی تحت عنوان پیش دو ویژه نوآموزان شش ساله، پوشش نوآموزان پنج ساله تحت عنوان پیش یک، جذب نوآموزان در قالب کلاس چند پایه، اجرای دوره پیش دبستان مناطق محرومی و حمایتی با مشارکت مردم، توانمندسازی نیروی انسانی، اجرا طرح مداخله بهنگام، نظارت و ارزیابی، تولید بسته آموزشی بومی و منعطف ، برنامه هویت ملی و مذهبی، حفاظت محیط زیست، آموزش اولیا نوآموزان می باشد.

وی با بیان اینکه ما در حوزه دبستان به دنبال ارتقای کیفیت عملکرد مدیریت آموزشگاه می باشیم؛ توسعه فعالیت های مربوط به دانش آموزان با نیازهای ویژه، توسعه فعالیت راهبران آموزشی تربیتی، ارتقای آموزش های قرآنی، آموزش آداب مهارت های زندگی اسلامی، توسعه اجرای نظام دوره ای 3-3، انسداد مبادی بی سوادی، کاهش نرخ تکرار در دوره ابتدایی، برنامه ویژه مدرسه، نظارت و ارزیابی و آموزش اولیای پایه اول را مهم ترین برنامه های حوزه دبستان برشمرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در حوزه گروهای آموزشی استان 10 برنامه تدوین و ابلاغ شده است؛ گفت: تقویت مهارت های حرفه ای معلمان از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، اجرای طرح درس پژوهی، اجرا و توسعه طرح ها و پروژه علمی جابربن حیان، آموزش معلمان جهت تولید فعالیت های یادگیری، توسعه فناوری نوین در دوره ابتدایی، کمک به تقویت و اجرای صحیح ارزشیابی کیفی توصیفی، پایش عملکرد دانش آموزان ابتدایی در دروس فارسی، ریاضی علوم در پایه سوم و ششم ، توسعه و تقویت فعالیت اعضای گروهای آموزشی و توسعه و تقویت فرهنگ مطالعه مجلات رشد برنامه های این حوزه است .

وی از ارزیابی عملکرد و فعالیت های حوزه آموزش ابتدایی ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق تابعه در سه حوزه دبستان، پیش دبستان و گروه های آموزشی در سال گذشته خبر داد و گفت: در همین راستا شهرستان های ناحیه دو سنندج، کامیاران، ناحیه یک سنندج، سقز و مریوان رتبه های اول تا پنجم را کسب کردند .

عبدالهی از پوشش 89/60 درصدی پوشش نوآموزان پیش دبستان استان تا 19 آذر ماه سال جاری براساس ثبت در سامانه سناد خبر داد و گفت: بر اساس این گزارش شهرستان های سریش آباد، سروآباد، موچش و دهگلان به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را کسب کرده اند.

وی از پیش بینی 28 هزار دانش آموز پایه اول ابتدایی برای سال آینده خبر داد و گفت: 155 هزار دانش آموز دوره ابتدایی سال آینده به 159 هزار نفر افزایش خواهد یافت .

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در ادامه به تشریح اهم اقدامات حوزه ابتدایی در سال تحصیلی جاری پرداخت و گفت: نظام دوره ای 3-3 در 205 مدرسه استان در حال اجراست که 104 مدرسه دوره اول و 101 مدرسه دوره دوم می باشد.

اجرای برنامه آموزش آداب و مهارت های اسلامی در 100 درصد کلاس های درس ابتدایی، جذب تعداد 250 کودک تارک و بازمانده از تحصیل تا کنون، تهیه و تدوین محتوای پیش دبستانی متناسب با سند تحول و برنامه درس ملی با محتوای کودک محور و بازی محور را از اهم برنامه های اجرایی این حوزه عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار