معاون اجرایی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

چگونه شهرداری تهران به منابع پایدار دست پیدا کند

میرلوحی: سال‌هاست که نتوانسته‌ایم سهم شهرداری را از جرایم بگیریم

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بر ضرورت ایجاد درآمدهای پایدار برای اداره پایتخت تأکید کرد.

کد مطلب: ۸۷۷۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
چگونه شهرداری تهران به  منابع پایدار دست پیدا کند

سیدمحمود میرلوحی در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر تهران اظهار کرد: اگر می‌گویند 270 ساختمان بلند مرتبه در کوچه‌های کمتر از 20 متر و بر روی گسل‌ها در منطقه یک شهرداری تهران ساخته شده است، این موضوع قبلا هم وجود داشته است و امروز آمار دقیق‌تری از آن اعلام می‌شود. امروز در حالی شاهد بافت فرسوده در شهر تهران هستیم که اگر منابع ساخت و ساز بر روی گسل‌ها یا ساخت و ساز در منطقه یک و 22، در بافت فرسوده هزینه می‌شد آثار مثبتی داشت.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نگاه کارشناسی و مسئولانه شورای شهر پنجم به این نقطه مشترک رسیده است که دیگر ادامه اداره شهر به شکل فعلی امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر در گذشته راه‌حلی اندیشیده می‌شد شاهد این حجم از بدهی‌های شهرداری نبودیم. وقتی نتوانستند درآمدها را به سمت منابع پایدار ببرند، به استقراض از بانک‌ها اقدام کردند.

میرلوحی با بیان اینکه باید منابع پایدار از طریق متنوع‌سازی انجام شود، گفت: یکی از راه‌حل‌ها این است که هزینه‌ها را پایین بیاوریم. در تذکری که اخیرا در شورای شهر دادم مطرح کردم که در شهرداری، شورای عالی پسماند تشکیل شود. سازمان بوستان‌ها هزار میلیاردتومان سالانه برای فضای سبز هزینه می‌کند و با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که سالانه 200 میلیارد تومان برای کود هزینه می‌شود. در صورتی که می‌توان این هزینه را از آرادکوه که کوهی از کمپوست است تأمین کرد اما اکنون به بهانه اینکه در پسماند آرادکوه شیشه وجود دارد، از این کمپوست استفاده نمی‌شود.

معاون اجرایی شورای شهر تهران افزود: البته اتفاقاتی در زمینه فضای سبز صورت گرفته است و اخیرا نیز شهرداری تهران بخشنامه‌ای ابلاغ کرده‌است که طی آن خرید کود ممنوع شده است. از طرفی سازمان بوستان‌ها می‌تواند به سمت فرهنگسازی برود تا مردم شیشه‌های خود را در زباله‌ها نریزند تا بتوان از پسماندها به عنوان کود استفاده کرد.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: قرارداد تولید انرژی از پسماند با کره‌ای‌ها امضا شده است و اقداماتی از این دست، آثار خود را به تدریج نشان می‌دهد.

وی یکی دیگر از مواردی که به عنوان درآمد پایدار تلقی می‌شود را درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای عنوان کرد و گفت: اتفاقاتی در این زمینه صورت گرفته است و پارک حاشیه‌ای مصوب شد و اکنون اپلیکیشن آن طراحی شده است. در حوزه خودرو کارهای مختلفی از جمله ساماندهی محدوده زوج و فرد و برخی تونل‌ها و بزرگراه‌های شهر تهران انجام داد. در واقع از این پس به دنبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم و قرار است مدل سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌ها را تغییر بدهیم.

میرلوحی تصریح کرد: همچنین به دنبال این هستیم که بدهی دولت به مدیریت شهری را پیگیری کنیم. اگر یارانه بلیت را دریافت کنیم و تصمیمات جدید در حوزه خودرو و پروژه‌های جدید مثل تونل‌ها و مسیرهای حاشیه‌ای را از طریق سرمایه‌گذاری و مشارکت دنبال کنیم، می‌توانیم اقدامات موثری در زمینه صرفه‌جویی در هزینه‌ها انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار