وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان تهران:

معلمی که نگران از گزینش و حراست و کمیته‌های انضباطی باشد، شخصیت آزاداندیشی‌اش شکل نمی‌گیرد

سهم آموزش و پرورش از محل بودجه عمومی دولت رو به افزایش است

تهران (پانا) - سید محمد بطحایی با تاکید بر اینکه هیچ تحولی رخ نمی دهد مگر آنکه نیروی انسانی ما قوی و توانمند باشد، گفت که نیاز به اجرای برنامه هایی داریم که شایستگی و انگیزه معلم را بالا ببرد که در زیرنظام‌ها د یده شده و به تدریج اجرایی خواهد شد.

کد مطلب: ۸۷۶۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
معلمی که نگران از گزینش و حراست و کمیته‌های انضباطی باشد، شخصیت آزاداندیشی‌اش شکل نمی‌گیرد

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش عصر امروز به مناسبت روز دانشجو در پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران حضور یافت و در نشستی صمیمی با دانشجومعلمان این دانشگاه، پای صحبت‌ها و درددل‌های نمایندگان دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی نشست.

در ابتدای این برنامه ۱۱نفر از دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشکلات صنفی، آموزشی و معیشتی خود را در حضور وزیر آموزش و پرورش بیان کردند. در ادامه نوبت به سیدمحمد بطحایی رسید تا‌ دقایقی با دانشجویان صحبت کند و دغدغه‌های آنان پاسخ دهد.

بطحایی گفت: صحبت‌های شما دانشجویان به من انرژی مثبت داد. نکاتی که شما مطرح کردید قابل پیگیری است و من به اتفاق همکارانم این موارد را پیگیری می‌کنم.

او فضای باز سیاسی در دانشگاه فرهنگیان را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: شرط اصلی برای مکانی که قرار است معلمانی تربیت کند که نسل آینده را پرورش دهد، همین مساله است و علیرغم تلاش های صورت گرفته باید این فضا در خانواده فرهنگیان گسترش یابد.

بطحایی ادامه داد: معلمی که قرار است مدام نگران حراست و گزینش باشد شخصیت آزاد اندیش وی به درستی شکل نمی گیرد. همچنین برگزاری مناظره‌های علمی که مسائل آموزش و پرورش در آن نقد شود باید پرفروغ تر از گذشته ادامه پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شما دانشجو معلمان عضوی از خانواده بزرگ تعلیم و تربیت شده اید گفت: اولین توقعی که از ما به عنوان کسانی که با کتاب و علم و دانش سروکار دارند این است که تجزیه و تحلیل مسائل با مستندات دقیق و اطلاعات موثق باشد و مطالباتتان بر اساس اطلاعات جامع و کامل باشد.

بطحایی با اشاره به دریافت اطلاعات ناقص از اخباری چون طرح معلم تمام وقت که از سوی یکی دانشجویان به عنوان یک انتقاد مطرح شد گفت: معلم 24 ساعت موظفی دارد و ساعاتی حق التدریس و اضافه کار دارد. چون اضافه کار مشمول کسورات و حقوق بازنشستگی نمی‌شد با تلاش فراوان موفق شدیم این شش ساعت را در حکم حقوقی قرار دهیم. این یک امتیاز بزرگ برای معلم است. ضمن آنکه این طرح اختیاری است و اجباری نبود.

او ادامه داد: تصویب چنین امکانی کاری ساده نیست اما خودش به یک تهدید تبدیل شد و معلمان در اعتراضاتی که در ابتدای مهر داشتند با آن مخالفت می کردند و معقتد بودند حقوق شان دارد تضییع می‌شود. از دانشجو معلمان می‌خواهم حتما با اطلاعات موثق و کافی نسبت به یک موضوع اظهار نظر و موضع گیری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش به شایعات دیگر در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و در جواب یکی دیگر از دانشجویان که تامین کسری بودجه آموزش و پرورش از محل هزینه آزمون استخدامی گفت: چند سال قبل هم شایعه شده بود حقوق های کارکنان را چند روزی دیر می‌پردازیم تا سود پول آن را استفاده کنیم. امروز هم یکی از دانشجو معلمان هم گفت درست نیست کسری بودجه آموزش و پرورش را از محل هزینه آزمون‌های استخدامی تامین می کنیم. این مطلب درست نیست زیرا این رقم در برابر 45 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش قطره ای از دریاست و اصلا در محاسبات اداری جایی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش سهم آموزش و پرورش از محل بودجه عمومی دولت را رو به افزایش دانست و گفت: نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش دچار اختلال جدی است تا برطرف نشود همواره با کمبود بودجه روبروییم. چون پیش بینی بودجه بر اساس بودجه مصوب است پایه و اساس بودجه های سنواتی با کسری بسته می‌شود و همواره با کسری و مشکل در بودجه مواجه خواهیم بود.

او به سند تحول بنیادین و تصویب شش زیرنظام آن طی سال گذشته تا کنون اشاره کرد و گفت: زیرنظام ها دارای برنامه هایی هستند و اجرای برنامه‌های شش زیرنظام به معنای استقرار سند تحول است. جدول زمانبندی برنامه‌ها در سال آتی و تا پایان برنامه تهیه و اعتبارات مورد نیاز آن پیش بینی شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با این حال معتقدیم هیچ تحولی رخ نمی دهد مگر آنکه نیروی انسانی ما قوی و توانمند باشد. نیاز به اجرای برنامه هایی داریم که شایستگی و انگیزه معلم را بالا ببرد که در زیرنظام‌ها دیده شده و به تدریج اجرایی خواهد شد.

بطحایی در ادامه به صحبت یکی دیگر از دانشجویان درباره کسر 45 درصدی از حقوق دانشجومعلمان اشاره کرد و گفت: طبق قانون متعهدین به خدمت چون به دانشجو معلم حقوق می دهیم قانونگذار گفته است که باید از محل ماده 6 بابت هزینه بیتوته و تغذیه هزینه‌ای کسر شود. به همین دلیل است که سرانه به دانشگاه فرهنگیان تا کنون تعلق نگرفته است. دنبال راههای دیگری هستیم تا میزان این کسورات را از محل اعتبارات دیگر کم کنیم.

عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: سند تحول نقشه راه حرکت آموزش وپرورش در مسیر رشد نظام تعلیم وتربیت است این سند از سال ۹۰ تا کنون راه پر فراز و نشیبی را طی کرد این سند استراتژیکی است که هرچند ممکن تست دا ای ایراداتی هم باشد اما بهترین نقشه راهی است که با ارائه زیر نظام هایی که ارائه کرده و اجرای برنامه یعنی تحقق سند تحول لذا جدول عملیاتی آن و اعتبارات مورد نیاز پیش بینی شده است اما هیچ تحولی اتفاق نمی افتد تا زمانی که نیروی انسانی متخصص نداشته باشیم و مهمترین زیر نظام نیروی انسانی است لذا برنامه ایی برای تقویت نیروی انسانی داریم.

وی با اشاره کسورات حقوق دانشجویان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون ۶ این کسورات کسر و صرف راهیان می شود اما ما تلاش می کنیم میزان این کسورات را از ۴۵ درصد کاهش دهیم.

بطحایی در ادامه گفت: کشور ما به عاقبت به خیری نمی رسد مگر اینکه مدارسی شاد داشته باشیم و مدارس سرزنده و متناسب با نیازهای اجتماعی اداره شود و به تبع آن دانشگاه نیز چنین باشد. ما باید به سمتی برویم که برنامه های مدارس پویا و نیازهای جامعه را در نظر بگیرد.
او افزود: اگر برنامه های درسی نیازهای دانشجویان را بر آورده نمی کند باید بازنویسی شود و تغییر کند.محتواهای آموزشی دانشگاه نیز باید موردبازنگری قرار بگیرد که اکنون تیمی در دانشگاه نیز مشغول کار بر روی آن هستند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان صحبت‌های خود گفت: مسیر آموزش و پرورش امروز ما، رو به جلو است و اگر این شغل را با عشق انتخاب کرده اید، بدانید که مسیر را درست آمده‌اید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار