در گفت‌وگو با پانا

دبیر جشنواره سینما حقیقت: بهترین‌ مستندهای انقلاب برای نخستین‌بار در سینما حقیقت به نمایش درمی‌آیند

تاریخ انقلاب ایران را از دریچه چشم فیلمسازان دیروز و امروز مرور می‌کنیم

تهران (پانا) - سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد خبر از اکران بهترین فیلم‌های مستند انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد این انقلاب در جشنواره فیلم سینما حقیقت داد.

کد مطلب: ۸۷۶۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
دبیر جشنواره سینما حقیقت: بهترین‌ مستندهای انقلاب برای نخستین‌بار در  سینما حقیقت به نمایش درمی‌آیند

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت، در گفت‌وگو با پانا با اشاره به همزمانی جشنواره امسال با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یک بخش ویژه با عنوان «سینمای مستند انقلاب» را در جشنواره امسال خواهیم داشت که طی آن ۱۱ فیلم مستند از بزرگترین سینماگران کشور با موضوع انقلاب اسلامی سال 57 به نمایش درخواهد آمد.

بهترین‌های انقلاب ایران در جشنواره سینما حقیقت

وی در ادامه از بازسازی نسخه کامل فیلم «برای آزادی» ساخته حسین ترابی در «فیلمخانه ملی ایران» خبر داد و اضافه کرد: برای نخستین بار نسخه کامل و بازسازی شده این فیلم مستند به مدت 112 دقیقه در جشنواره سینما حقیقت رونمایی خواهد شد. البته این را هم باید بگویم که فیلم «برای آزادی» فیلم افتتاحیه جشنواره امسال لست و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در ساعت 14 بعدازظهر یکشنبه 18 آذرماه 97 با نمایش این اثر تحسین‌شده سینمای انقلاب آغاز به‌کار خواهد کرد.

دبیر دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت تأکید کرد: این اثر برای اولین بار روز سوم شهریور 1358 به مناسبت بازگشایی «فیلمخانه ملی ایران» به نمایش عمومی درآمد. نسخه تلویزیونی این مستند، نسخه کامل آن نیست و حتی از نظر تصویر نیز کیفیت خوبی ندارد. گرچه مستندهای قدیمی انقلاب پیشتر در جشنواره‌ها اکران شدند و در تلویزیون به نمایش درآمدند اما نسخه کامل و بازسازی‌شده این آثار نخستین بار در این جشنواره رونمایی و اکران خواهد شد.

طباطبایی‌نژاد درباره دیگر مستند‌های این بخش گفت: همچنین نسخه کامل مستند «تپش تاریخ» به کارگردانی اصغر فردوست و داود کنعانی به مدت ۱۴۶ دقیقه برای نمایش در جشنواره آماده شده است. این فیلم از گنجینه‌های مهم تاریخ انقلاب است.

وی افزود: «تازه نفس‌ها» ساخته کیانوش عیاری، «جست‌وجو ۱» ساخته امیر نادری، «به سوی آزادی» ساخته مجید جعفری و مسعود جعفری جوزانی، «آن روزها» ساخته بیژن سالیانی و ژان کرایلین و «جوانی من در خیابان انقلاب جا مانده» ساخته منوچهر مشیری دیگر فیلم‌های این بخش هستند.

انقلاب ایران از نگاه فیلمسازان جوان

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: همچنین 6 فیلم از فیلمسازان جوان ایرانی درباره این رویداد مهم تاریخ کشور در بخش «نگاه نوین بخش ویژه‌ انقلاب اسلامی سینماحقیقت» به نمایش درخواهد آمد.

وی در توضیح علت حضور آثاری از مستندسازان جوان در این بخش ویژه گفت: این بخش به مستندهای فیلمسازان جوان در دهه 80 و 90 هجری شمسی اختصاص داده شد. یعنی انقلاب ایران سه دهه پس از وقوع این رویداد، از نگاه مستندسازان جوانی روایت می‌شود که تصویری متفاوت از انقلاب ارائه می‌کنند.

به گفته طباطبایی‌نژاد «نماهایی که ناپدید شد» ساخته حمید جعفری، «ابرهای سیاه» ساخته مهدی شامحمدی و «گم و گور» ساخته محمدرضا فرزاد از فیلم‌های نگاه نوین هستند.

دبیر جشنواره سینما حقیقت درباره بخش بزرگداشت مستندسازان برجسته کشور گفت: در جشنواره امسال بزرگداشت «حسین ترابی» (کارگردان برای آزادی) و منوچهر مشیری (از کارگردانان تپش تاریخ) برگزار می‌شود که هردو از فیلمسازان مستندهای انقلاب هستند.

انقلاب در شش روایت

طباطبایی‌نژاد یکی دیگر از برنامه‌های بخش ویژه انقلاب را ساخت 6 فیلم مستند با موضوع انقلاب اسلامی سال 57 در قالب «انقلاب در شش روایت» معرفی کرد و درباره آن گفت: «پژمان لشکری‌پور» تهیه‌کننده سینما، در سال 1388 این مجموعه مستند را با کارگردانی شش فیلمساز برای «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» تهیه کرد که نگاه متفاوتی به انقلاب اسلامی دارند.

وی افزود: این شش روایت که در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درمی‌آیند به این شرح هستند: روایت اول: آپولو 58 (زنده‌یاد حامد خسروی)، روایت دوم: اعتصاب 62 روزه (محمد جعفری)، روایت سوم: خاطرات انقلاب، عاشق لیلا (فرحناز شریفی)، روایت چهارم: سمت خاموش یک عکس (علیرضا قاسم‌خان)، روایت پنجم: تعبیر یک رویا (جواد مزدآبادی)، روایت ششم: حلقه آخر (شهرام میراب‌اقدم) این فیلم‌ها در بخش ویژه‌ مستندهای برگزیده‌ انقلاب اسلامی، از ساعت 14 تا 16 در سالن شماره 5 پردیس سینمایی چارسو به نمایش گذاشته می‌شوند.

دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در پردیس سینمایی چارسو و 12 استان کشور برگزار خواهد شد. جشنواره‌ دوازدهم سینماحقیقت در شبکه‌های تلویزیونی یک، چهار، پنج، آی‌فیلم و مستند پوشش خبری داده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار