فیلم‌های پروپاگاندای شخصیت های سیاسی جایی در جشنواره سینما حقیقت ندارند

تهران (پانا) - دبیر جشنواره سینما حقیقت نمایش فیلمهای تبلیغاتی شخصیت های سیاسی را مغایر با اصول این جشنواره عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۷۵۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
فیلم‌های پروپاگاندای شخصیت های سیاسی جایی در جشنواره سینما حقیقت ندارند

نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت امروز سه شنبه ۱۳ آذر ماه ۹۷ در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

سید محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره در آغاز درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد را تسلیت گفت سپس درباره جشنواره گفت: امسال ۶۵۰ فیلم ارسال شد. امسال در زمانبندی فیلم ها تغییری ایجاد شد و فیلم های زیر ۶۰ دقیقه به عنوان فیلم گوتاه، تا ۷۰ دقیقه فیلم نیمه بلند و بالای ۷۰ دقیقه فیلم بلند محسوب میشوند.

وی ادامه داد: از مجموع فیلم های ارسالی ۷۱ فیلم به بخش مسابقه ملی سینما حقیقت راه یافتند که شامل ۲۷ فیلم کوتاه، ۲۰ فیلم نیمه بلند و ۲۴ فیلم بلند خواهد بود.

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به بخش ویژه معدن و صنایع معدنی در جشنواره امسال اشاره کرد و گفت به ۳ فیلم در این بخش جایزه تعلق میگیرد.

وی یکی از مهم ترین بخش های جشنواره دوازدهم را بخش مروری بر سینمای مستند انقلاب عنوان کرد و گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب امسال این بخش با ۱۱ فیلم برگزار می‌شود. همچنین امسال نسخه کامل و بازسازی شده چند فیلم برجسته درباره انقلاب اسلامی شامل فیلم های برای آزادی، تپش تاریخ، تازه نفس ها و جستجو در این بخش از جشنواره برای نخستین بار به نمایش درخواهد آمد.

طباطبایی نژاد تقدیر از دو چهره پیشکسوت مستندساز حسین ترابی و منوچهر مشیری را از ویژه برنامه های جشنواره امسال عنوان کرد.

وی درباره بخش بین الملل جشنواره سینما حقیقت گفت: ۴ هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت ۵۶ فیلم از ۳۳ کشور جهان در این بخش حضور خواهند داشت.
شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه به میهمانان خارجی جشنواره پرداخت و گفت: مدیران جشنواره های تسالونیکی، سلیمانیه و ... حضور خواهند داشت.

وی افزود: آقای ورنر هرتسوک که آخرین ساخته ایشان ملاقات با گورباچف است پیامی در اختیار ما قرار دادند که خطاب به مردم ایران ارسال شده است.

وی در ادامه پیام هرتسوک را قرائت کرد. هرتسوک در این پیام از اینکه نمی تواند در جشنواره حضور پیدا کند ابراز تاسف کرد.

جشنواره دوازدهم سینما حقیقت ۱۸ تا ۲۵ آذر ماه ۹۷ در پردیس سینمایی چهارسو برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره سینما حقیقت درباره هزینه های جشنواره گفت: سال گذشته جشنواره با هزینه ۲ میلیارد تومان برگزار شد که شامل حدود ۸۰ میهمان خارجی بود. امسال هزینه ها خصوصا در بخش بین الملل افزایش داشته و ما مجبوریم بلیت ۴ میلیون تومانی را امسال ۳۰ میلیون تومان خریداری کنیم . تلاش ما این است که با حداقل هزینه ها جشنواره را برگزاری کنیم البته باید با حفظ شان این رویداد بزرگ فرهنگی باشد.

طباطبایی نژاد در پاسخ به سوالی درباره انتخاب فیلم هایی با تفکرات متفاوت در این جشنواره گفت: سینما حقیقت یک جشنواره فرهنگی است و ما زیر علم هیچ کس نیستیم. دوستان اصلاح طلب و اصولگرا میتوانند فیلم های خود را در جشنواره ببینند. اینجا آیینه سینمای مستند ایران است و همه تفکرات در آن جای دارند البته قوانین جشنواره باید رعایت شود.

وی افزود: فیلم هایی که پروپاگاندای یک شخص سیاسی باشد جایی در سینما حقیقت ندارند و در جشنواره نمایش داده نمی‌شود ولی چنانچه فیلمی به یک شخصیت سیاسی سمپاتی داشته باشد یا منتقدانه باشد میتواند در جشنواره حضور داشته باشد.

دبیر سینما حقیقت در ادامه به اضافه شدن جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به جشنواره دوازدهم اشاره کرد و گفت: این بخش با همکاری خانه سینما و انجمن تهیه کنندگان فیلم مستند برگزار می‌شود و سینما حقیقت مداخله ای در آن ندارد. مبلغ جایزه هم ۱۵ میلیون تومان معادل جایزه بهترین کارگردان جشنواره خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار