اما و اگرهای قیمت نفت با خروج قطر از اوپک

تهران (پانا) - رییس فراکسیون نفت و نیروی مجلس معتقد است خروج قطر از اوپک تاثیر منفی بر قمیت بازار نفت نمی گذارد و حتی سبب خواهد شد این کشور جایگاهش به عنوان تامین کننده مطمئن گاز طبیعی را از دست بدهد.

کد مطلب: ۸۷۵۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
اما و اگرهای قیمت نفت با خروج قطر از اوپک

علی کاظمی باباحیدری در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص خروج قطر از اوپک و تاثیر این رخداد بر بازار انرژی، گفت: قطری ها روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کنند و بر این اساس سهم آنها از سبد تولید نفت اوپک حدود 2 درصد بیشتر نیست.

رییس فراکسیون نفت و نیروی مجلس شورای اسلامی، افزود: در واقع باید اذعان کرد که خروج قطر تاثیر جدی بر قیمت و میزان تولید اوپک نمی گذارد، اما در شرایط کنونی که کشورهای عضو درصدد افزایش اتحاد بیشتر هستند این اقدام می تواند تاثیر منفی در بین اعضا بر جای گذارد.

قطری ها هم اکنون بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان محسوب می شوند

وی با اشاره به اینکه قطری ها هم اکنون بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان محسوب می شوند، ادامه داد: این مهم در حالی است که مسئولان این کشور نیز یکی از اهدافشان در راستای خروج از اوپک را متمرکز بر روی تولید گاز طبیعی مطرح کرده اند.

نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به اینکه قطری ها اگر بخواهند کشورهای جامعه هدف بازار انرژی دنیا را تحت تاثیر منفی قرار دهند حتما با مشکلاتی در فروش نفت و گاز مواجه خواهند شد، اظهار داشت: در واقع اگر قطری ها سیاست افزایش قمیت نفت را مورد هدف قرار داده باشند برای دستیابی به آن با موانع جدی روبرو می شوند زیرا سهم چندانی از بازار نفت را در دست ندارند.

رفت و برگشت برخی اعضای اوپک

وی افزود: قطر در فروش گاز طبیعی نیز باید خودش را به عنوان یک صادرکننده مطمئن به دنیا معرفی کند از این رو خروج از اوپک می تواند به جایگاهش لطمه وارد کند و این امر در از دست دادن بازارهای هدفش تاثیر منفی بگذارد.

رییس فراکسیون نفت و نیرو مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون برخی از اعضای اوپک از این گروه خارج شده اند اما پس از مدتی به آن بازگشته اند، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد علی رغم ادعاهای مقامات قطری مبنی بر برنامه ریزی استراتژیک برای خروج از اوپک، اما در آینده این کشور مجددا با دیگر کشورهای این گروه همپیمان خواهد شد.

وزیر انرژی قطر اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال ۲۰۱۹ از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک خارج می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار